Brist på C-vitamin?
Igår gav jag alla mina kaniner varsin klyfta med apelsin. Alla åt inte, 3-4 st av dem smakade kanske, men bara en åt upp hela.
Jag testade efterdet att ge henne en av de andras som inte ville ha och hon åt upp den med.
Hon som åt upp hela har just nu små ungar dessutom. Kan detta betyda att hon har brist på C-vitamin? Hon älskade även rödbeta.
Några mer bra tips? på extra att ge digivande förotom standarden med hallonbuskar osv?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag skulle inte ge apelsin, som du säger, dom äter det sällan.
Det bästa att ge till en digivande hona är massor och åter massor med grönt :). Blandad äng helt enkelt. Mörkt bladgrönt = järnrikt, och det behöver dom efter en födsel.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Kaniner är ju inte som oss människor & marsvin, dem producerar ju egen c-vitamin, därför ger man ju inte det som extra tillskott. Om jag inte minns fel?
C-vitamin får mina endast via gräset/maskorsbladen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jaha okej.. Jag läste de på google att man kunde ge apelsin, har aldrig gjort de innan men jag hade ett gäng torra apelsiner som inte var goda så jag tänkte testa.. Rödbeta (färska med blad) innehåller ju också C-vitamin så tänkte att hon kanske hade brist på det..
Du har rätt mörkt bladgrönt är ju det allra finase och godaste.. Men min äng utanför trädgården har precis blivit NEDKLIPPT MED GRÄSKLIPPARE , mooorr!! Tänkte åka bort till en äng där de precis slått gräset som ska bli hö… kanske kan ta och fylla en kasse där? ;)
#2 Jo de vet jag att man inte behöver ge dom extra, men eftersom hon åt det med så god aptit tänkte jag att hon kanske hade brist på det.. Eller hon kanske bara tyckte de va gott? haha =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#2 ja ändra så ja svara på din i samma =)