han ''red'' på henne..
Peddot Ruff har idag antastat sig på stackars Athena! ):
som tur var är han ju kasterad nu sedan tre veckor tillbaka och min mor har haft olika djur hela livet så hon har intygat mig om att han är ''tom'' eller vad man ska säga, han har inga sperma kvar..
men det jobbiga är ju att jag vill ju att de ska bo tillsammans i framtiden, men när de gick i samma Hage idag gick det ju super tills han helt plötsligt ''våldtog'' henne eller vad ska man säga? jag slängde bort honom men ville inte sära på dom för att jag ville att Athena själv skulle säga till honom men hon sprang där, glad som alltid och brydde sig inte om honom..
Hur ska jag få honom att sluta med det här?
Jamen det låter som om det är du som har problem med det, inte hon, eller fattar jag fel.
Klart de ska gå tillsammans om de trivs. Kanske lugnar han ner sig, kanske har hans hjärna inte förstått att han inte har några kulor längre.
Han tycker väl han är värsta casanovan.
# 1 Jo men jag tycker inte beteendet är okej.
hon är ju så liten jämfört med honom så jag förstår att hon inte vågade säga till honom..
problemet är ju att det är så jobbigt när han håller på, jag vill kunna ha dom i samma Hage men kunna gå där ifrån utan att han ska försöka para sig med henne..
Jag får hoppas det släpper med tiden!
han vill visa att han bestämmer :) låt honom hålla på så har dom bestämt rangordningen!
#3 Okej jag ska låta honom fortsätta imorgon när de ska ut igen..
jag känner mig så hemsk bara, det känns så fel att han ska para sig med henne när de ska bli vänner 8(
vet jag vill inte heller låta min hona jucka på min andra hona men ah :/
hahahaha dagens roligaste text xD hahahaha gud vad rolig du e
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#6 haha x)
Även honor kan rida på varandra, inget konstigt.
#6 Jo jag måste hålla med: när jag såg titeln i här i listan tänke jag: omg, snuskigt
Men allvarligt, japp rangordning ska också avgöras. Då har jag hört här att man tydligen helst ska låta dem fortsätta vara tillsammans, för annars måste hela ritaluen starta från början (dvs, han måset rida henne igen haha)
Men det kommer väl några erfarna här som kan säga om det är så. Hihi.
Hur stor är han och hur "liten" är hon? Kg-vikt, raser?
Det låter som om det är mest jobbigt för dig. Men det är klart, är viktskillnaden stor så är det ju viktigt att se till det hela (eller tja, det är det väl hursomhelst).
Det jag funderat på är om hagen ni är i är neutral plats för båda? Dvs ingen av dem har gått där tidigare och pinkat in? För om man vill göra introduceringen riktigt soft finns det lite procedurer man kan göra och grejer att tänka på.
Vi får väl höra mer. Ser fram mot det.
#9 haha omg snusk ):
Han är lejonhuvad dv blandning på ca 1.7 Kg, 10 månader..
hon är hermelinkanin på ca 10 veckor och henne har jag inte vägt, men hon väger kanske 7-800 gram..? ^^ det lät ju jättelite men hon är ju inte så stor..:>
Rasthagen är på 10 galler, den står på gräs där båda gått innan fast då inte tsm..
Ja jag ska nu storstäda burarna så det blir totaltrent utan en enda liten lukt kvar från snuskpellen så de kan testas att ha i samma bur..
jag kan ju skriva hur det går.. haha (a)
Jag tänker att då måste de i varje fall ha vant sig sedan länge vid hagen och varandras dofter om de gått där omlott.
Min enda fundering: Ifall det nu är ett problem med den viktskillnaden (?) så skulle ju introduceringen kunna vänta. Fast jag misstänker att det inte ska vara några problem, eftersom man menar att även mmman skulle kunna göra så med sina ungar i samma ålder (som i en annan tråd här). Allt borde va okej. Men det kommer väl flera som har erfarenhet och bidrar med info.
Tycker det låter bra att de inte bits iaf.
gör det, det här verkar bli sommarens följetong
Idag har jag planerat att låta honom ''rida'' på henne :(
känner mig hemsk men har läst runt lite på internet, det verkar vara det enda sättet för dom att acceptera varandra..
Jag hoppas på det bästa nu..,
Äh inte hemskt.. hon kanske gillar det.. 

Borde inte vara problem med viktskillnaden.. Fast vore ju fint om någon annan erfaren uppfödare som är van vid sådana ritter kunde bekräfta.
Sedan ska man som jag förstår det låta dem gå samman och inte sära igen, annars måste de göra om ritualen.
Men det får annan person gärna också bekräfta, så jag inte säger galet.
Jo det skulle vara jättesnällt om någon mer ville svara så jag är helt säker på vad jag gör!
DAGEN:
Jag släppte motvilligt ihop dom tillsammans, sen tog jag katten och borrade in huvudet i hans päls och vände mig om, jag ville inte se på.. sen tyckte jag ju ganska synd om Athena också jag vände mig om och då parade han sig fortfarande men slutade efter ett tag och då verkade allting bra, de stannade bredvid varandra och båda såg glada ut, men sen försökte han para sig med henne flera gånger igen, jag ville inte avbryta så hon skulle behöva genomgå detta igen men jag klarade inte av det.. Jag har bestämt att vänta tills hon växt klart och blivit större, det verkade inte som att uff tänkte ge sig.. och hon är somsagt bara 10 veckor så jag tycker det är äckligt att han parar sig med henne!
Jag avbröt alltså och sen blev stackars Athena ompysslad av mig och mamma, hon tyckte nämligen lika synd om henne som jag..så hon fick sallad och lite extra god mat..:>
Sen vägde vi henne också, det visade sig att hon väger 580 gram !! det var inte mycket tyckte vi men hon är ju ändå liten men absolut inte smal, så vi har nu beslutat att nästa hane hon ska få träffa är hanen hon senare i höst ska få kull med..! när hon fått sin första kull och vi sålt dom kanske vi ska testa att ha dom tillsammans igen men att försöka tvinga henne när hon är såpass försvarslös känns inte rätt alls!
Han våldtar inte henne, han penetrerar inte ens utan det handar om ren dominans, han visar vem som bestämmer och hon gör precis som hon ska divs accepterar. Hade hon varit ranghög hande situationen kunnat vara den andra och hon hade ridit honom istället.
Det är ett normalt beteende och många djur visar dominans på det sättet inkl tex hundar och katter. (jag hade två kastrerade hankatter som varav den ena red den andra för att visa dominans.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jo men fortfarande, hon är mycket mindre och jag ser det inte rätt att hon ska bli riden av honom. somsagt har jag tagit det här beslutet då jag märkt att hon även blir väldigt stressad av honom!
Att kaniner rider på varandra kan ske, det handlar om dominans och kan inte tolkas som "våldtäkt" då hanen inte ens penetrerar henne. Nog för att det kan bli stressande för den andra så handlar det om dominans. Men det är ett klokt beslut att vänta så hon växer till sig lite och också kan säga ifrån. Sedan så har nog hanen lugnat ner sig efter det.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#16 Jag tror också att det är ett klockt belsut att vänta, tänkte mest på att du inte skulel tycka att et var så jobbigt om du tolkade det hela som en våldtäckt vilket det ju som sagt inte är.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja väger hon bara 580 gram kanske det är onödigt att få på sig en 1,7 kgs plutt. Visserligen läste jag en annan tråd om en mamma som red på sina 8 veckors döttrar.. vet ej vad mamman vägde men då menades det att det var ok att låta dem hållas.
Håller med de andra, jag tror du gör något som vi alla kanske gör till viss del: det kallas för antropomorfism: du läser in mänskliga känslor och tankar och moraliska grejer i.. som inte finns för dem.
Men vänta du o låt henne växa lite till sen så är det säkert inga problem.
men hallå en 7 månaders människa har ju inte sex med någon det är helt uppenbart men en 10 veckors kanin är inte att jämföra med människa, den kan bli riden av en kastrerad farbror det är ingen fara du behöver inte tycka det är äckligt. hon känner sig med all säkerhet inte sexuellt utnyttjad.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur