Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1498 ggr
natha-mjau
7

Redo för att bli med kanin igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buren är monterad och på plats, hö & halm finns i lägenheten, mat för 10 år finns i skåpet, ett nytt hus är byggt och jag är redo att bli mamma igen. Det är 5 dagar kvar och jag längar något enormt efter min första kaninhane och rex!

På torsdag hämtar jag min rex hos Bregårdens Kaniner. En fin liten hane, lite övertecknad men han kommer att få stamtavla och ställas ut.
Behöver han inte kastreras så kanske jag fortsätter vara medlem på SKAF nästa år också.
Vill han ska jag även hopptävla med honom, vilket jag mest hoppas på.

Dag ut och dag in tänker jag på min förra kanin Maja, men jag har insett nu att jag gjorde det som var bäst för henne. Jag behöver denna kaninen för att kunna gå vidare.

Har funderat på olika namn, men är inne på JumJum. När jag pratar om honom kallar jag han för JumJum iaf.
Har en hamster här hemma vid namn Mio, så är lite inne på Mio Min Mio tema här hemma :)
Cocos och James har även slagit mig.

Har varit lite nördig och redan tänkt på tävlingsnamn:
Blue Moon
Sleepy Hollow
Skywalker
Poison ivy
Broken Butterfly
Hade velat haft Bregårdens först, men det går ju inte eftersom hon bara är registrerad i skaf :/

Anyway, jag är jätteglad och hoppas att detta kommer bli bra nu. Och att jag kan få denna kaninen lika tam & go som jag hade Maja.

Har aldrig haft en hane förrut eller rasen rex, så har någon nått tips? eller liknande är det bara att hojta till :

Fotot är taget och lånat av Pia Olsson, Bregårdens Kaniner

Alone
0

Roligt med en ny kanin! :D

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

NaDa...
1

Älskar namnet Broken butterfly, tycker att du ska ha det som tävlingsnamn. :D
Han kommer säkert att trivas otroligt bra hos dig!

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

natha-mjau
0

#1 ja verkligen :D

#2 haha :) det är en pistol från resident evil 4. 
hoppas på de :D

NaDa...
0

#3 Jaha.. Det var mer än vad jag visste x)
Det låter som om kaninen komer att flyga över hindrena då, hihi. :P

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

minaninar
0

Jag gillade också broken butterfly men jag blir lite fånigt vidskeplig och tror inte jag skulle döpa till det därför.

Poison Ivy gillade jag, men när jag såg hur otroligt gullig han va så..

Skywalker känns ju som värsta hopparnamnet!

natha-mjau
0

#5 du menar om du tänker på "broken" ?

Fast känns som skywalker redan finns :p

[LittlePiglet]
1

Tycker fortfarande han ska heta "Landet i Fjärran" så det så! Och jag tänker tjata på dig tills du ger dig! Tungan ute

natha-mjau
0
minaninar
1

#6 jupp broken det gör mig liksom orolig.. (alltså jag vill inte vara någon vidskeplig typ, men jag är nog det på vissa sätt innerst inneSkäms)

just att döpa till broken.. men det är så fint! broken butterfly, och han är ju ingen fjäril så det borde ju bryta hela spellen.

håller med dig, första tanken är att någon annan måste ha tänkt på det innanTungan ute

poison ivy gillade jag, men sen när jag scrollade ner till bilden tyckte jag han var bara för söt för att heta detOskyldig (fast det sa ja ju redan där uppe)

Cocos och James är ju också fina.Skrattande

[TeamGolden]
0

Av den erfarenheten jag har av hanar är att dom är väldigt lättsamma och lite skvatt galna ändå! ;) Jag får dagligen många skratt av alla påhitt min hane kan komma tänka sig att göra! 
Det jag även märkt av hanar, speciellt okastrerade är att de kan vilja skydda sin mat, men detta är ganska ovanligt, det händer bara ibland att hanen här hemma gör det.. sen luktar hanar mer i allmänhet när de skvätter och speciellt kisset kan lukta avskyvärt. det har minskat sen ruff blev kastrerad. ja det var iaf lite tips?, sen kommer du ju märka efter som ur just din hanne vill bli behandlad och vad som passar sig ;) 

Stort lycka till! :) 

//Julia och kaninerna

Viccan92
1

Jag tycker Sleepy Hollow var jättefint. Jag håller med om att Skywalker känns väldigt taget. Jag har min Luke Skywalker hemma nämligen. Men kan du inte skriva Bregårdens före ändå? Det borde väl kunna gå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

natha-mjau
0

#10 haha, ja ska bli spänannde att se.
Har hört att det är sällan hanar skvätter om de inte känner vittring av en hona.

Har snosat lite på kompisars hanar, och de tycker att de luktar mysigt. Men jag som är van honor tycker att de luktar snusk :)
kanske är en vanesak… haha.

Men stinker han eller skvätter blir de knips. Vilket är synd om han skule bli en bra utställare

#11 sleepy hollow är en av mina favoritfilmer :)
Jag har funderat på de… men de säger ju att jag inte kan använda ett gårdsnamn som inte är registrerad i skhrf

minaninar
0

#12 min hane luktar jättegosigt! hihi mmm.. kan sniffa på honom hur länge som helst man blir så lugn och lycklig

men om du har haft hona hemma så tänker jag att det är helt omöjligt att få så rent att lukten inte finns kvar, så det finns ju ganska stor risk..

hos mig var det helt rent från kanin:/ kanske förklarar saken?

sleepy hollow är underbart.. och superbra film

#11 lol Skrattande

natha-mjau
0

Har försökt att rengöra det mesta som kan lukta hona. men som du säger så kan de vara svårt att få bort allt.
Men tänkte lite på att han kanske hinner dofta ner allt till sin doft, eller hur jag ska förklara x) tills han blir könsmogen?

minaninar
0

Precis han kanske hinner få till det rätta stinket *lol*

[EllenAlicia]
0

Blue moon var jätte fin och passade tycker jag :D så söt e han^^

Viccan92
0

#12 Jag vet inte riktigt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

natha-mjau
1

Idag har jag varit och köpt en ny toa och lite gnagargrejer till lillen.
Även köpt massa örter jag har planterat :)

Stiinisen
2

Åh vad underbart söt! :3
Han kommer trivas super bra hos dej! :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[EllenAlicia]
0

#18 vart köpte du örterna :)?

natha-mjau
0

#20 köpte frön och planerade

[EllenAlicia]
0

#21 vart ;)

natha-mjau
0

#22 kaleniust. ett blomställe vid gatan längre ner vid djurmagazinet

[EllenAlicia]
0

okej :)

natha-mjau
3

Glädjerus! Fick precis ett mail att han är 8 veckor idag! Så jag hämtar honom imorgon :)

[EllenAlicia]
0

aw så kul :D

natha-mjau
0

Ja :D Har knappt sovit inatt, är jättenervös. Det är ju 4 dagar förtidigt så har lite grejer kvar att fixa. typ sladdar och köpa strö.
Ska hämta honom klockan 5. Kommer bli en lååååång dag på praktiken :)