Jag förstår inte hur ni gör
Hur sköter ni om era UTEkaniner när det regnar?!! Här spöregnar det och kommer troligen göra det så gott som hela nästa vecka också..
Kaninerna vägrar vara ute längre än 2 min när det är blött och regnar men ändå blir dem lite "sura" och rastlösa när dem "inte får" gå ut.
Och städningen, hur ofta städar ni era uteburar?
Har hört att dem flesta städer 1-2 ggr i veckan, hur stora burar har ni då? Jag känner mig tvungen att städa (plocka ur bajs, städa lådan) MINST 1 gång per dag. Idag hade jag inte städat på ca 4 dagar och det såg förj*vligt ut på ren svenska, luktade gjorde det också. Så då blev det till att storstäda(plocka ut allt, skölja av allt osv.)ute i spöregnet. Trevligt värre.
Så aktiveringstips samt städning vid regn önskas! :)
Mvh Alice och Morpen :)
När det är spöregn hos oss så har jag turen att vi har ladugård, så där brukar kaninerna kunna rastas i den äldre delen där vi inte har djur. Då tar jag alltså in hagen där. Annars så lägger jag regnskydd i form utav mattor över hagen utav kompostgaller så de får vara ute och skutta av sig. Burarna rengör jag 2 gång i veckan, tycker inte alls att det ser förj*vligt ut. Men när honan har ungar så rengör jag 3 gr i veckan. När det spöregnar så hänger jag även handukar för burdörrarna så det slipper regna in i dem. Men det har jag bara behövt göra en gång 2010 när det ösregnade i en HEL vecka. Ett tips? att sysselsätta kaninerna i buren när det regnar så göm maten lite så de får leta efter den eller i en sådan där foderboll som de måste röra på för att mat skall komma ut, på så sett håller de sig sysselsatta.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Tar på regnkläder eller paraply :)
Men har dem inte i Hage då, för det hatar dem.
Alex & Gruff är ju i uteburar ute, och flickorna & Albin i boden ^^,
Städar 1 gång/vecka i Alex och Gruffs bur.
Alex bur är 100x50 plus Hage, Gruffs minns jag inte men över 160 cm i alla fall, och runt 63 cm bred :P
Albin blir 1 gång/månad eftersom han har så stor yta men tar bajset såklart när det behövs
Flickorna blir varannan vecka, med stor yta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag behöver inte städa Nakhres bur, det fixar hon själv. Hon bajsar & kissar i ett ända hörn längst borta i hagen, & det skyfflas liksom bort automatiskt då vi har salladsodlingar till mina djur (samt vår egen mat) & använder krossat kaninbajs/kiss som gödsling.
Annars kollas hennes sovrum varje dag, & där kan det behövas städas nu när det regnar så mycket. Då vägrar hon gå utanför buren. Så då är det bara regnkläder & stövlar som gäller.
Jag tar in Nakhre vid sånnahär väder. Då får hon springa av sig i garaget i en mindre Hage, där jag gömmer godisar osv. Hon blir så blöt av att bo utomhus när det regnar såhär mycket.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
jag brukar sätta upp ett paraply i hagen som min lilla kille kan sitta under(om han vill) sen tar jag på min regnkläder och städar buren i ösregnet :)
här regnar det också… -.-'
Mina kaniner kan välja mellan att gå ute eller inne, för det mesta sitter de kvar ute och blir blöta. xD Fattar inte varför, men dem får väll göra som dem vill. :P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Mina kaniner får springa omkring i stalet och busa några timmar under dagarna när vädret är som det har varit idag!
När kaninerna bodde ute i burar på ben (dem bor fack i stallet nu) så fick jag ställa plåtar eller andra saker för gallret på burarna så att det inte skulle regna in, sen blev det ju lite fuktigt end¨och då var det bara att bita ihop och städa ute i regnet :/ Mest på grund av det som vi byggde om :)
Men om du har möjlighet så kan du ju försöka göra en liten rasthage med ett en´kelt tak över? :) Brukar lägga stora plåtar över mina så kan ninerna vara ute när det är lite lugnare regn i alla fall :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Jag älskar regn så jag går mer än gärna ut;)
har 3 stycken kaniner i utegårdar och resten i stall.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Dipsie bor i garage så det är inge problem med städningen… Dock så racear hon redan runt i buren… :I
Men Poo som bor ute kommer inte heller ut när det är dåligt, men han verkar inte bry sig att inte komma ut. Skuttar lugnt omkring- in och ut. Städningen väntar jag alltid med tills det är fint väder. Då han har en toa och han stökar Aldrig ner…! ^^
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
jag tar självklart på mig regnkläder och går ut och städar om det regnar, det är inga problem! Men detdär med aktivering..
Paraply verkar inte så smart.. tänk som idag om det blåser också får dem det över sig och får panik eller gnager av någoting kanske en stålpinne i ögat.. känns lite osäkert även om jag är bland dem och har satt fast paraplyet.
Gömma maten är dem inte så intresserad av inte aktiveringsboll heller, då struntar dem i den och äter hö.
Har tänkt att fixa någon Hage under tak men förrådet är fullsmockat, verandan är snorhal när den är blöt och altan (delen under tak) är full av nya möbler , grill och diverse, då är det risk för att dem gnager på dem och det är ganska trångt vilket resulterar i stor risk för skador om dem fastnar osv.
Och för er som har kaniner som inte stökar ner, lucky you, mina gör det om dem är t.ex. som i det här fallet sura om dem "Inte får" komma ut. Då slänger dem iväg lådan, krafsar ut spånet ur buren, gnager på det dem kan finna osv. Vet att detta är tecken på att dem är "underaktiverade". Grenar slänger jag också in av diverse sorter men dem äter dem upp i ett nafs, man skulle behöva slänga in ett helt träd för att de ska räcka i max några få timmar..
Fler idéer? :)
Jag har tvåvånings så hon kan välja ute eller inne. När jag går ut har jag regnställ. Jag är ute för länge för att ha paraply.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Här är det spöregn och "muller" och min kanin har en tvåvåningsbur, Jag tog in han en liten stund, men det blev för varmt så jag tog ut han igen. Han trivs bäst ute. I min bur har han ett litet ställe där han kan vara för sig skjällv och blir inte blöt där, men han väljer hälldre att vara där nere i det blöta ;)
När jag har uteburar så flyttar jag dom bara 1 gång per dag :). Ingen städning behövs!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
lägg presening över buren eller rasthagen.
HAHAHAHAHAHA…..
Jag har presenningar över mina hagar när det regnar =) Pga. Mina kaniner går ute i Hage dygnet runt på sommaren.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Har tänkt på detta, men måste först göra alla hagar rymningssäkra ;) t.ex. lägga galler på hela framsidan så dem inte kan gräva sig ut och galler runt allt + "tak".. hehe :)

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder! ;) (skämt åsido)
Mina hagar blir totalförstörda i regn fyyy!!!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Mitt största problem är att gräsmattan blir lervälling, när det regnar vilket gör att kaninerna inte kan vara ute i hagarna. :-(
Iaf så är burarna inget problem, de står delvis under tak vilket gör att det är relativt torrt där burarna står. Att skopa rent dem från vått spån och bajskluttar går på några sekunder.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ruth vill ut oavsätt väder ;) Ruffsan däremot stannar inne i sin lilla koja. Som tur är kan dem gå in o ut i hagen när dem vill! Här regnar det också, jag fick precis springa ut och ta in Ruth,hon ville vist vara ute i regnet, knäppa kanin hon blir ju förkyld ;) Annars brukar jag ta in dem i huset när det ex åskar eller blixtrar.
jag slänger presenningar över hagarna kvällen innan om det ska regna, då blir det inte lervälling i hagarna.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |