Sjuk kanin, hjälp tack..
Jag har en hermelin fuchs som har tovvor bak vid rumpan. Några tips? på hur man får bort dom enkelt utan att behöva klippa, borsta, klippa, borsta osv. Dock är det inte bara tovvor som är problemet, utan hon är förkyld. Från hennes näsa rinner vitt snor, hennes ögon rinner, även något vitt och kletigt där. Hon nyser också.
Jag behöver all hjälp jag kan få om saker som jag kan göra. Åka in till veterinär vill jag inte göra, hon blir så otroligt nervös när hon åker bil..
Är det bäst om hon är ute i triangelbur eller bur på ben? Ska jag ge henne någon speciell mat? Hur mycket ska jag motionera henne? Ska hon gå runt med tovvorna eller har ni något knep hur man får bort dom?
VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR! Tackar i förhand!
Alltså först tycker jag du ska ringa och rådgöra med kunnig kaninveterinär (antingen den du brukar anlita, eller om det ej är kaninkunnig, så t.ex. roslagstulls djurklinik, eller fågelkliniken i malmö där de har kaninkunniga, finns säkert andra i landet med)
Jag skulle ta in kaninen i mitt hem där jag kan vara med den, putsa den, umgås med den, se till vad den äter och dricker och om det är problem handmata lite med hö och annat du vet att hon tål och gillar. Något som jag upptäckt är att min kanin t.ex. föredrar fingerljummet vatten, eller lite varmare. Ska inte kännas för varmt, men ungefär 37grader som degspad eller så.. Han gillar inte alls att få kallt vatten! Jag som ansträngt mig för kallt friskt vatten förut.
Kolla temperatur på öronen? Känns de varma? Kalla? De ska kännas varma för din hand.
Problemet med sådana luftvägsinfektioner är att de snabbt och lömskt kan bli lunginflammation och akut under loppet av en dag. Om du har ev. veterinär så när du talar med dem, kolla upp vad du ska göra om läget förvärras under dagen. T.ex. om han börjar rossla. För borjar luftvägarna låta illa så ska du nog genast åka in.
Torka i ansiktet med varm fuktig ren handduk eller dylikt.
Rumpan: Är det avföring eller varför är den tovig? Om du sköter pälsen normalt så finns det väl en anledning till att det nu är annorlunda? Är det regnet?
Tovor runt rumpan med avföring i tas bort med ljummet vatten. Och torkas noga och sedan försöka reda ut tovorna. Annars klippa.
Eller torrbad: strö på maizena eller potatismjöl och torrborsta ur. (vissa säger att annat mjöl är ok, men jag skulle absolut bara använda maizena o potatismjöl och inget annat) Sitter hon inte stilla så får du be om hjälp, eller lägga henne på bord o linda in henne i bunny burrito och sedan börja reda ut..
Är det avföring som orsakar klet så måste du ta itu med dietförändring. Men det är inte det mest akuta idag när hon är sjuk.
Jag skulle nog välja vilken bad och putsningsstrategi som hon tolererar bäst utan att bli stressad, om hon nu är benägen att bli stressad. Klippa hellre än att stressa.
Stress kan ju som bekant göra allmäntillståndet sämre.
Men först o främst, ringa vet.
Undrar du något om det jag skrivit eller vill ha mer info så fråga på jag kan kolla lite på nätet.
Och motionera henne är ingen bra idé ifall det är en infektion. Då ska hon snarare ta det lugnt. Glömde jag att säga. Men jag tror du ska åka in. Låter så.
#1 - Okej tack!
Men finns det inte några risker att dom inte förstår till 100% när man ringer? Kanske är bäst om jag tar med henne redan imorgon och undersöker henne. Har du någon aning om vad en undersökning brukar kosta? Har nämligen Läckeby djursjukhus i närheten där jag hört att dom är bra på kaniner.
Angående tovorna så är det nog bara att klippa och borsta som fungerar… Och hålla efter pälsen när tovorna väl är borta, så hon inte får nya.
#5 - Ja precis, ska ut snart och ta bort alla tovvor, och sedan flytta henne till en bur på ben c:
#4 Nej det är väl ingen risk. De frågar, du berättar och så säger de om du ska komma in eller avvakta.
Jag tycker du ska ringa idag. Det låter som luftvägsinfektion och det kan bli allvarligt snabbt. Och väljer du att trots allt ha henne kvar ute så skulle i alla fall jag titta till henne ofta. (Jag skulle ta in henne men
men det avgör ju du själv)
Tovor är som sagt inte min specialité men av döma av #5s Avatar och vad jag vet så är et rätt person att lyssna på.

#7 Haha, det skulle man kanske kunna tro 
Fast jag kan inte påstå att jag har haft så mycket tovor på mina kaniner, jag är noga med att borsta dem eftersom de ska ställas ut.
Ts, jag skulle tro att det är hennes allmäntillstånd som gör att pälsen tovar. Det låter som att hon är rejält förkyld. Aldrig bra för en kanin, som inte kan andas genom munnen… Kolla upp henne hos veterinär, hon behöver förmodligen medicin.
#7 alltså jag menade bara att du ju har fina luddtussar och vet vad sådan pälsbehöver
Jag har borstat henne i någon timme nu, och kan bara säga att alla tovvor i princip är borta! Så nu är det bara förkylningen som måste bort, i övrigt är hon pigg, äter och dricker som dom ska :)