Nyklippt gräs?
är det farligt? att låta kaninerna äta nyklippt gräs om man använt gåklippare eller elklippare? Då jag förstått det som om det är oljan och bensinen från gräsklipparen som är farlig.
//Ida
Vad jag hört så ska man inte ge nyklippt gräs då de kan jäsa i magen. Nån får rätta mig om ja har fel ^^
gräs som är klippt över huvud taget är inte bra som _annaH skrev så jäser det.
jag har läst att men ej ska göra det!
HAHAHAHAHAHA…..
Det man klippt av, alltså resterna från gräsklipparen ska man inte låta dem äta, men det andra, gräset som är kvar ser jag inga problem med.
Nej man ska inte ge nyklippt gräs från gräsklippar, inte överhuvudtaget, inte när det har legat heller, för då kan det ha jäst.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gräsklippare som går på bensin eller disel är inte ok, det blir resten i gräset. Gräs klippt med manuell gräsklippare är inget problem.
Och ni som tror att klippt gräs är farligt, vad är skillnaden mellan att klippa gräs och ge och riva gräs och ge. Iaf jag har rivit/klippt gräs i början för att vänja magarna vid gräs.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#6 Står ingenstanns här att någon menar att klippt gräs med t.ex sax är farligt, enbart med gräsklippare och annat med bensin eller disel
#6 instämmer med de ovan; även om det är manuell eller elgräsklippare så är det en bakteriehärd, när du klipper gräs igen för att ge kaninerna så är det bakterier från gammalt klippt gräs i maskinen osv.
Sedan är det gräs som finns på gräsmattan inte idealiskt som foder eftersom det är för mesigt och fiberfattigt. Det är ängshö och långa stänglar som är bra av grova sorters gräs: gröe, svingel, timotej, rajgräs mm.
Men om du vill ge gräs, klipp med sax eller ryck. Och det de inte äter upp inom den närmsta timmen eller så ska bort, eftersom när gräset ligger börjar bakteriella aktiviteter och jäsning och annat…
Pinfärskt ska det va
#8 Allt gräs är ju inte lika på alla gräsmattor ;) Vi har både tunna strån och även riktigt tjocka strån på våran gräsmatta :)
Okej tack för alla svaren!
Då har jag förstått det som att det gräset som klippts av alltså resterna av gräset det är det som jäser efter en stund och det ska dom inte få äta.
Eller har jag förstått fel nu? :)
//Ida