Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 5456 ggr
Sundance-kid
0

Min kanin dreglar och äter inte

Och då tänker de flesta: "för långa tänder", men så är nog inte fallet.

För lite mer än ett halvår sedan började min kaninhona för första gången dregla och sluta äta. Hennes bröst och haka blir rent vått. Jag tog henne till veterinären som kollade hennes mun, även kindtänderna längst bak men de sa att allt verkade normalt. De sa att det istället kunde vara att hon fått in hår eller liknande i munnen som störde tandfloran men de visste inte säkert, jag fick iaf med mig "Fibreplex", en sprutliknande sak som man lix doserar, sätter in toppen i kaninens mun och trycker så att något gulliknande kommer in i munnen.

Min lilla stackare hatade det men hon blev ju snabbt smal som en liten sticka så jag fick se till att hon fick i sig det. Hon blev bättre efter några dagar. Om det var medicinen eller ej vet jag inte, fibreplex är ju för matsmältning och tarmar.

Nu har det iaf kommit tillbaka. Igår drägla hon inte alls och har ätit helt normalt tills nu. Jag undrar om det är någon som råkat ut för samma sak och vet vad det kan vara och vad man kan göra? Är orolig för min lilla stumpa :(

Svar uppskattas jättemycket!

Emelie
0

Jag har faktiskt aldrig hört talas om liknande. Det låter som att det är något problem invärtes om det inte är tänderna som är problemet ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Sundance-kid
0

hmm… och hon är en blandras köpt i djuraffär så jag har ju ingen att kontakta, ifall föräldrarna skulle haft något liknande menar jag.

Emelie
0

#2 Oj, nej då blir det nog svårt. Veterinären du gick till, var de kunniga gällande kaniner?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

emms
0

Kom bara att tänka på vitscheck. Dom brukar väl få problem med magen? Vet inte riktigt hur det visar sig och så. Men Vilken färg? har hon? Man kan ju inte se skillnad mellan brokat och vitscheck men man kanske kan utesluta det iallafall :)

Emma

Valkyrie
0

4# Tänkte faktiskt lite också på det.
Om jag vore du skulle jag gå till en annan veterinär.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Sundance-kid
0

Nä hon är en albino, teddyblandning eller något. Men är rätt så säker att hon har angora också.

Jo jag har fått tips? på en bra smådjursveterinär hos min djuraffär idag. Nu äter hon lite, fast ser ut att ha lite svårt. Åker nog dit om det inte blivit bättre imorgon.

Tack för svaren :)

Valkyrie
0

Vart bor du? kanske vi kan tipsa om bra kliniker :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnet
0

#6 Hon kan ju vara vitscheck också, du vet ju inte vad det döljer sig för färg/teckning

Sundance-kid
0

#7 Bor i Malmö. Det var hos Erikslusts klinik jag kollade henne.

#8 Hah nä sådant kan ju vara lite svårt att veta. Men i och med att hon är en dvärgkanin med liten och kort nos är det lättare för henne att få tandproblem. Alltihopa ska ju få plats i den lilla munnen :/

fabi87
1

Hej.

Jag har en dvärgvädur och har exakt samma problem med min kanin. Han har börjat dregla fast nu har han börjat äta igen, men inte hö. Jag drog Strömsholms klinik och fick inget svar på varför det är så.

Han hade inge fel med tänderna eller lungorna.

hobbymupp
1

Åk till Fågelkliniken i hjärup, ganska nära Malmö! Hon har jättebra material för att kolla kaniner i munnen och kan iprincip känna på dem vad som är fel. Hon vidareutbildar sig inom kanin i hela europa varje år och är en av södra sveriges mest specialicerade veterinärer! Super mottagande också.

Vissa veterinärer hittar inte allt, första gången jag kom men min lille King (tandfel) dit pga att min vanliga vet var bortrest så hittade hon tänder som min förra vet hade missat. Kan säga att  jag dumpade min förra på studs.

www.fagelkliniken.se

Djurens dag i Hjärup med veterinären som arrangerar imorgon btw. Tror inte hon kommer lämna dig ovetandes om vad som är fel, nått är det ju och då går det att ta reda på. Ökad salivproduktion kan bero på typ infektioner i munnen och nått invärtes osv. Har själv bara sett kanin dregla en gång men det var vid hjärnblödning och hela kaninen satt helt snett då också. Usch. Lycka till!

Fridaaaa
0

Gammal tråd ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.