Bör jag uppsöka veterinär?
Ja nu var det det där med skendräktighet igen. Jag har spenderat bättre delen av förmiddagen med att google och söka information om skendräktigehet och brunstbeteende men jag blir inte hundra klokare för det.
Min Hermelinhona boar som en GALNING fortfarande sen 6 veckor tillbaka, av och till med allt mellan 1 timme till 24 timmars uppehåll. Jag har provat och ta bort henne hus vilket hjälpte i ca 1 dygn sen började hon boa i ena hörnet av buren. Fick rådet att låta saken bero ett par dagar, införskaffa en hängmatta istället för huset (svårare att boa i men hon kan gömma sig) och om hon inte lugnade sig, ta bort boet. MEN hon bygger upp det igen.
För två dagar sedan pustade jag ut av lättnad då hon äntligen la av och själv hade rivit sitt "bo" när jag kom upp på morgonen. I morse så var hon i full gång med att återigen rycka sin päls och boa!!!!
Ytterligare info som kan vara av värde är att jag för knappt 4 veckor sedan hämtade en dvv-hane på 8 mån som precis kommit in i tonåren (troligtvis därför de ville göra sig av med honom) Han är väldigt "kissig" och sprejmarkerar ibland vilket jag förhindrar i dem mån jag kan med att hänga ett lakan över buren när jag inte är hemma (men han ser ut på kortsidorna)
Bullens (dvv-hane) bur står med kortsidan mot Ninis (Hermelin-honan) bur vilket har verkat som att det uppskattats av dem båda. Kan Bullen vara en bidragande orsak till hennes ständiga skendräktighets/brunst-beteende trots att han kom in i bilden EFTER att hon börjat brunsta och vara grinig?
Enda gångerna Ninis gjort utfall är när hon var ny hos mig och brunstade. Hon vaktade framförallt maten och huset. Aldrig har hon bitits även om hon har hermelinernas temperament till fullo (riktig grinkärring =P ) Hon har varit hur go som helst och nu helt plötsligt så funkar allt kanon i buren men utanför så har hon till och med gjort utfall och puttat bort mig med nosen (kan ha varit ett "huggförsök" svårt att veta) när jag skulle plocka henne ur "huset" på hennes lekplats.
Jag får snart panik, hon har en stor kal fläck på vänster sida på magen och en mindre på g på höger sida/mitten… Samt har transformerat till konstant surkärring =(((
Finns det någon här som kanske kan råda mig vidare i detta ärende då jag känner att animalens rådgivare inte tagit mig på allvar.
(ursäkta att det blev så lång text =S )
//Cicci
Hur gammal är hon? Är det ett ungdjur i könsmognad så är det mycket möjligt att det går över. Men en vuxen hona med ett så pass maniskt beteende mår nog inte bra om hon inte kastreras.
Ninis är född ca 2010-03, plus minus någon månad så hon är strax över 2 år. Aldrig haft kull.
Det var tråkigt att höra
(Hon är med mig i soffan nu och bäddar redan i överkastet jag använder som skydd mot olyckor)
Då är det dags för en undersökning hos veterinär med andra ord 
#2 Hmm… En så pass gammal kanin som är skendräktig? konstant bör det vara något fel på, något som rubbar hormonbalansen.
Definitivt dags för veterinär.
Är det första gången hon gör så här eller brukar hon vara skendräktig? på våren tex?
har hon haft kull någon gång innan? det kan bli bättre om du låter henne få en kull.
annars så är nog sterilisering det enda alternativet.
Hon verkar riktigt hormonstinn =(
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#3+4 Förra våren (som var min första vår med henne) var hon hormonstinn och vaktig men inte på detta sätt och aldrig såhär länge och "hoppigt"
Hon har aldrig haft kull och jag har inte möjligheten att ta kull på henne just nu då min pålle har råkat illa ut och jag för närvarandet lägger mycket tid på att rehabilitera den om det ens är möjligt. Känns inte som det är läge för en kull med ullbollar då.
Sen är ju Ninis så pass gammal och har så okänd bakgrund så jag känner mig inte manad att utmana ödet.
Funderat lite på att låta kastrera hanen och se om hon lugnar ner sig efter det/ låta dem bo samman men eftersom hon blivigt så ruggigt bitter är jag rädd för slagsmål och då har jag kastrerat min hane i "onödan" om ni förstår vad jag menar. Vill helst inte gör ingrepp om det inte behövs.