Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utställning
Läst 1247 ggr
[luckymoa]
0

Genetik, utställningsfrågor!

Nu har jag kanske fått tag i en hona som har stamtavla. Hon e en svart Dvv och nu funderar jag över lite saker här… Jag e fullständigt värdelös när det gäller att räkna ut färger, genetik m.m. E det något speciellt jag måste tänka på när det gäller svarta kaniner om man avlar till utställning? Tex svart bör ej paras med sobel för att då blir det icke godkända färger… (vet inte om det e så alltså, jag drog bara till med nått) :)

[luckymoa]
0

Svart e väl dominant va? Blir det endast svarta ungar efter henne då? Eller beror de på vad hanen har för färg?

[LittlePiglet]
0

Nu är jag ingen expert på det här men jag tror att så länge hon inte bär på något annat så blir det bara svart i första generationen…

[luckymoa]
0

Mamman e blå pappan e madagaskar, båda har gult anlag för de har gett Isabella… Pappan bär ev på zobel :)

[LittlePiglet]
0

Då beror det ju på vad hanen bär på =)

[luckymoa]
0

Vad ska jag tänka på om jag vill få fram sobel siameser?

[luckymoa]
0

#4 ja precis :) någon hane har jag inte fått tag i än… Men jag blir lite nojjig så jag inte gör en tabbe när det gäller färger och sånt… Ja vill få fram så mycket färger som möjligt, gärna lite ovanligare åxå :)men eftersom jag inte kan nått om genetik och hur man ska göra för att få fram olika färger, e de ju svårt! Ja tragglar å tragglar på kaninfärg.se men det fastnar inte! :( Så därför vill jag välja mitt avelspar med omsorg, så jag inte hastar fram och inte blir som jag vill i alla fall… :/

[LittlePiglet]
0

#5 Jag är inte så bra när det gäller zobel och siamesanlag…

Honan bär ju garanterat på blått och gult om jag inte fattat allt fel och då kan du ju få fram olika sorters gul och blå om du tar en hane som bär/är gul/blå. Lite inte helt på mig men det här är vad jag fattat när jag läst på om genetik =)

[luckymoa]
0

Haha! Ja de låter ju logiskt så de e säkert rätt :)

[Luppa]
0

För att få zobelsiames så behöver båda föräldrarna zobelanlag (eller ett zobel, ett ryss/vit rödögt anlag) och gulanlag.
Siames är en gul zobel helt enkelt.

Undvik att blanda in bruna färger (havana, viltbrun, beige, egern) eftersom brunt + gult ger kanel som inte är godkänt. Undvik även viltfärger eftersom det ger viltzobel.

Zakarias
0

Blå är en bra färg att para med svart, även havanna.

Men eftersom hennes föräldrar är madagaskar och blå så avråder jag dig att para med havanna.

Madagaskar och isaballa kan du para henne med också :)

Cochon
0

#5 För att få fram zobel siameser måste din hona bära på zobel anlaget och gul anlaget, hon bär säkert på gul anlaget, men zobel anlaget är det inte säkert att hon bär på. För att ta reda på det kan du para henne med en zobel hane, hvis hon bär på zobel anlaget borde där komma i alla fall någon zobel i kullen.
Hvis det visar sig att din hona bär på zobel anlaget, ska du para din hona med en hane som bär på gult och zobel anlaget, eller ännu bättre, med en hane som är zobel siames, för att få zobel siamesiska ungar.
Hvis din hona inte bär på zobel anlaget så kan du inte få några zobel ungar.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[luckymoa]
0

Tack så mycket #9 o 10! De va precis de jag ville veta :) Hmm, då får jag nog fundera lite tror jag… Vill ju som sagt få fram så mycket färger som möjligt! Å helst lite ovanligare :) har ni några tips? om lite ovanligare färger, som e lätta för en som e nybörjare inom utställningsavel?

[luckymoa]
0

#11 ok tack för infon :)

Zakarias
0

#12 Liite ovanliga färger är ju isabella, vet nog bara en som håller på med det och det är Ingrid och Isabella Norman

Lina R
0

Egern! Supersnyggt och inte krångligt. Lite segt att få tag på avelsdjuren bara, men det går. Marita Junebladh har jättefina (Västerbotten).

Havanna och blå går att få tag på ganska lätt, då får du svarta i första generationen och sen dyker det upp egern.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Äh fel, menade på hermelin. Ingrid Norman har ju hermeliner också.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Zakarias
0

#16 jo, det har hon också :)

[luckymoa]
0

#15 Nämen hallå!!! Någonstans i min förvirrade värld fick ja för mig att egern inte var godkänt? Hmm, mycket som rör till det för mig ibland xD Egern e ju bara helt underbar färg! Blå svart Havanna o egern e mina absoluta favvisar! Vet ni om hon har någon hemsida? Kan ni tipsa om någon/några som föder upp Havanna och blåa Dvv? Skriv gärna hemsidan åxå i så fall :)

Zakarias
0

#18 Hon har egern hermeliner, inte dvv. Egern färgen byggs upp av havanna och blå :)

Lina R
0

Egern är inte godkänt på rex dock :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[luckymoa]
0

Ok, de kanske e därifrån jag har fått de då :)