Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 633 ggr
tootiis
0

Vad kan ha hänt?

Min hona är väldigt revirvaktande (?) av sig, det vet jag.. Men hon anfaller och försöker bita en. Vilket hon inte gjort förut..
Förut var satt hon och kollade nyfiket på en när man skulle ge mat eller något sånt. Kunde hända att hon naffsade, men inte bet så att de blöder.

Jag hanterar henne varje dag. Försöker vänja henne återigen vid min berörning. Men ingenting hjälper känns det som… Ena dagen är värre än den andra. Och vissa dagar kan hon helt plötsligt vara som förut, lugn och nyfiken.

Ibland känns det verkligen lönlöst…

Kan tillägga att hon är hur go och snäll som helst i famnen.

Men till min fråga; Vad kan detta bero på? Har jag gjort ngt fel, eller kan det bero på brunst?

Hon har dock inte varit så här förra gången jag vet att hon brunstade. Då va hon som vanligt…

Jag är väldigt fäst vid henne, så avlivning är inget som jag tar i första taget. Jag vill ge henne fler chanser att lita på mig..

Ni får mer än gärna ändra rubriken och grupp om det inte passar.

// MT ♥

LitenPyssling
1

Det kan vara brunst eller så är det tonåren som spökar, hur gammal är hon?

Jag hade förr en hona som var underbar rakt igenom, även vid brunst men vid vissa brunstar så kunde hon vara en liten surpuppa och göra utfall - men bet aldrig!
Kan vara så att hon blir extremt revirvaktande när hon är i brunst, honor är väldigt noga i det här med revir. Det är deras revir och ingen kommer in där utan lov, kan också vara så att hon helt enkelt inte tillåter dig att träda in i hennes revir liksom att det kan vara humörsvägningar. Nu när det är sommartider så sprudlar hormonerna, om hon är något år - har du märkt liknande vid tidigare somrar eller har det varierat?

Något du ändrat i varddagen?
Luktar du något speciellt? Vissa reagerar starkt på lukt, därmed bör man inte ha tvättat händerna med sprit/tvål eller liknande innan hantering då kaniner är väldigt känsliga.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

minaninar
0

Ifall det blir olidligt kan kastrering hjälpa.

Annars är det ihärdigt arbete med att vänja av med att bita. FInns massa böcker och resurser på nätet om hur man går tillväga. Även här på sajten kan du söka trådar. Detta har varit uppe rätt nyligen så det finns en del diskussioner. Orkar inte skriva allt jag skrev för typ 4 dagar sen, men använd sökfunktionen och google.Skrattande Kolla på engelska också, de har oftast mer bättre böcker och mer sajter med bra info.

LitenPyssling
1

Ett tips? är att du pssh:ar henne när du ser tecken på utfall - de första tecknen brukar vara att de för bak öronen och drar morrhåren till sig.
Säg aldrig namnet när du tillrättavisar, då kopplar hon bara namnet till negativa upplevelser vilket gör att hon till slut inte lyssnar alls.
Så säg bara psssht eller något du själv tycker är lämpligt, jag använder mig av pssht om jag behöver avfärda/tillrättavisa.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

tootiis
0

#1 Hon är lite över året.. Vad jag vet så har jag inte ändrat något. Förutom att hon fått flytta in då hennes utebur måste göras om, men inget annat.. Ska prova de där med pssh:andet

// MT ♥

minaninar
0

#3 bra tipsSkrattande