Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 4564 ggr
Hell
0

HJÄLP! Slö kanin!

Kom hem från skolan och Hugo sitter bara på toaletten, sist jag såg honom i morse var allt bra, nu är han slö, inte kelig (jätteovanlig) och vill bara sitta på toa. Jag tycker inte han har bajsat nåt sen i morse och är orolig för att han är förstoppad.

Får inte tag på nån veterinär men jag ringer runt finns det nånting jag kan göra?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Eriikaa
0

Se till att han rör mycket på sig och äter. Du kan ju tillexempel gå ut med honom i koppel, så att han blir aktivierad så magen kommer igång. :) Du kan också massera magen försiktigt och ge annanasjuice.

Hoppas din kanin blir bättre snart! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[Fruktiz]
0

Du kan massera hans mage och även ta ut honom i sele så han får röra på sig. Då blir han nog lite bättre i alla fall :)

[Sophieeee]
0

Kan vara förstoppning!!!!

Hell
1

Han vägrar röra på sig sitter bara hopkrupen och Gnisslar tänder ska till vetrinären nu livrädd det ser inte bra ut

Katten_
0

Ajdå! :( Hoppas han blir bra!

/Christel & kaninerna! Glad

[_hsleiufhbtv]
1

Få honom olja eller ananasjuice, se till att han rör på sig, massera magen, och få även i honom vatten. Gärna critical care om du har det hemma!

Alone
0

Bra att du ska till vet! önskar dig och han all lycka hos vet!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

minaninar
0

Massera INTE. Om du inte vet hur så kan du skada. Dessutom, det finns två diagnoser: i den ena är det bra och i den andra är det dåligt. Jag har läst på veterinärsidor att det kan vara rent av farligt. Det finns ju två problem: förstoppning av torkad massa i tarmen och så finns det gas som samlats i cecum - i det ena fallet kan massage faktiskt göra så tarmen spricker (i värsta fall). Jag minns inte på rak arm vilken diagnos. Dessuom måste man veta VAR och exakt HUR man masserar.Skäms

Bra att ni sticker till vetten nu. Hoppas hoppas att han blir bättre.

Här ni kommit iväg?

Det som man eventuellt kan testa (vilket iofs påminner om massage) är att sätta på torktumlaren (om ni har sådan) och lägga kaninen på en filt ovanpå (den gungande rörelsen i masiknen plus lite värme på magen kan va bra (men även här beror det lite på diagnos). Annars ta med honom på en biltur.. det lilla skakandet kan också vara positivt.

Jag tror (men bara tror) att det var vid förstoppning av hård torkad massa i tarmen det var ok med försiktig försiktig massage/beröring, samt mkt vätska. Men att vid gas i cecum(blindtarm) där gasen inte har någonstans att ta vägen kan det gå illa om man masserar. Då är det minifom som gäller. Fast nu ltåer det ju som om det är förstoppning, alltså kanske lite gungning eller extremt försiktiga strykningar på magen kan va ok tills ni kommer till vet, fast jag tror även bilfärd i sig ger lite massage som är lagom…

Lilla plutt. Hoppas det går bra, förlåt virrigt svar, men ville ändå ge något. Torktumlarknepet tycker jag verkar värt att prova (naturligtvis måste man titta på hela tiden) Men en sådan hushållsmaskin med lite vibration/gung vore perfekt. Eller massagesapparat om ni har det på extremt låg hastighet o väldigt väldigt försiktigt så klart.

Fast verkar det vara gas så absolut inte.

mandyosv
0

Massera rumphålet med pekfingret

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Hell
1

På väg hem nu, ingen lätt resa. Inte förstoppad, inte några stenar heller. Inga sår i munnen. Han är så trött stackarn, han fick smärtlindring och vätska i spruta direkt i kroppen. Har gett honom lite critical care, han får mer när han är hemma och känner sig trygg igen. Vad fort det kan gå ibland, hoppas han klarar sig, mitt lilla hjärta.

Hell
0

Och tack till alla för era tips? och råd och snälla ord såklart :)

minaninar
0

hoppas allt löser sig för din finis ninis, med critical care o kärlek brukar det kunna gå bra, hoppas det gäller nu medSkrattande

Hell
0

Han har ätit lite pellets och druckit lite vatten, och han slickade på min hand nu på morgonen när jag klappade på honom. Så det är tack och lov lite bättre. Hoppashoppas.

[Sophieeee]
0

Vad skönt!

Katten_
0

Yay! :D

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
0

#13 Vad trodde veterinären att det var?

Hell
1

Tack! Ja jätteskönt, speciellt att jag hann få tid akut igår, annars tror jag inte han hade klarat sig. Han var riktigt dålig. Han äter massa nu, både pellets och hö. Critical care har jag gett honom några gånger också, han nafsade lite på det när jag gav honom en klump i handen, men han gillade det inte så mycket så fick ta sprutan i alla fall. :)

Han är pigg, han rör på sig, tvättar sig och verkar ha det bra igen, så det känns skönt. Ska hålla ett öga på hans toalett också, så att han går ordentligt.

#16 Tyvärr vet vi inte riktigt, utan det kan ha varit så att han fick lite ont av nån anledning, slutade äta ett litet tag och sen blev det en ond cirkel där han inte åt, fick ont av det och sen blev det illa väldigt fort. Hoppas det inte är något underliggande, men skönt att det inte var nåt med munnen i alla fall.

Hell
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lägger upp en bild på älsklingen

minaninar
0

#17, 18 Åååhhh va fin han är älsklingen.Kyss

Ja, det är tydligen precis så det kan vara ibland. Men vilken himla tur att ni fick igång honom. Tur också att du hade Critical Care hemma (eller inte tur, skicklighetCool) Nej bollar är min inte heller särskilt förtjust i men i flytande grötig form älskar han det. Jag ger det ibland bara som treat eller om jag oroar mig lite.

Gillar han det i sprutan? Kanske löser inte smakerna upp sig lika gott i kulform?

Bra också att man samtidigt kan se till att de får tillräckligt med vatten genom CC.

Jo, det är bra att vara observant, men hoppas att det inte är något underliggande.

Hell
0

#19 Ja visst är han! Han fäller nu också så var orolig att han hade fått massa päls i magen, jag "plockar" honom noga men en del får han ju i sig ändå.

Hade inte critical care hemma (oskillat, det ska fixas) utan det är från vetrinären. :) så nästa gång kanske jag kan få igång honom själv nu när jag vet lite bättre vad jag ska titta efter.

Nej, men i sprutan accepterar han det. Gäller bara att hålla fast honom (fast det räcker med att hålla händerna över ryggen, han stretar inte eller så) och sen in i munnen och en liten klut så äter han och sväljer. :) Jätteduktig.

Han kommer från en bra uppfödare som har bra genetik på sina kaniner, så där känner jag mig faktiskt ganska säker. Hade varit annat om han var djuraffärskanin.