Ta ut hona med ungar
Min fina Veronika födde tyvärr i en upphöjd utebur och kan ju därför inte gå i Hage nu när hon har sin bebis.
Men nu när bebisen har börjat bli mycket mer självständig, alltså hoppar runt i buren osv. Så undrar jag om ni tycker att jag kan låta henne beta i gräshage en gång per dag, hur länge i sådanafall? (Obs, tänker inte ta ut ungen i hagen också, den är för liten)
Man märker att hon längtar ut och jag ger henne gräs varje dag, men vill ju att hon ska kunna sträcka på benen ordentligt.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Ja det kan du. Se bara till att hon är inne i sin bur den tiden hon diar. Mina brukar dia runt kl 3-7
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Mina får komma ut någon timme om dagen redan 2-3 dagar efter de fött. Sedan tillsammans med sina ungar när bebisarna är ca 2½-3 veckor.
Inga problem, bara extremt uppskattat från kaninernas sida :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Mina honor går ute hela dagarna e bara inne på natten för att dia, så det går säkert jättebra om du vill ta ut henne :) Du märker ju oxå om hon saknar sin unge.
Mina ungar började med att få en liten nypa gräs vid 2v, sen lite mer varje dag. Nu vid 4v får dom komma ut och beta i någon timme + får två nävar (jag har rätt stora händer) med gräs.
Varför kan inte ungen följa med? Den vill ju också få busa och beta?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Okej tack för svaren allihopa!
Jo klart ungen kan få följa med egentligen! Den är ju också van vid gräs! Men det känns som hon skulle bli orolig om ungen är ute då hon blir ganska stressad när jag gör rent buren och ungen inte är i bodelen! Men jag får sitta där och vakta dem någon timma till en början!
Nu har jag dessutom panik då min iphone kraschat och alla anteckningar om kaninerna parningar/födsel osv är borta!!! Kan ju inte ens kolla hur gammal den är nu, har helt glömt av när den föddes! allt i mobilen är borta! Ska alltid använda anteckningsblock i fortsättningen.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Vet att det inte hör till tråden. Men hur kan ni har era ungar ute? Dem sticker ju från rasthagen så fort dem kan ju. Vet inte vad ni har för hagar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Har man kompostgaller så löser man det enklast genom att sätta dit hönsnät runt om :P. Håller alla små kaninbebisar inne.
#7 Ja så kan man ju göra. Skulle visserligen inte funka hos mig för mina föräldrar flyttar dem hela tiden och då går dem sönder så jag får jämt laga. Bra att veta. Vågar ju inte heller nu för min katthane tar kaninungar men någon gång i framtiden.
#6; Jag har särskilda bebisar med fyrkantsnät på som väggar, tak och botten :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Haha bebishagar hoppas jag att du menar. Men jag tror jag vet vad du menar för nät. Är nog det vi har till burarna för det nätet är fyrkantigt.
#10; Haha, självklart menar jag bebishagar! Några sånna konstiga bebisar har jag inte :P börjar visst bli trött..
Det är väldigt hårt och smidigt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com