Är hon renrasig eller blandning?
När jag köpte Hedvig sa uppfödaren att hon var renrasig lejonhuvad, vilket även står på härstamningsbeviset. Dock så tycker jag inte att hon ser ut att vara renrasig utan funderar på om det är något annat i henne också. Kanske lite dvärgvädur, eller något helt annat? Det är främst huvudformen, öronen och tja…avsaknaden av man som får mig att funera. :D Hon har ju lite strån vid öronen, men inte alls den typiska manen.
Vad tror ni?

alla lejonhuvade får inte en jätteman & kjolar, min lejonhuvade har knappt ngn man alls, medans hans kullsyskon har stora fina manar :P
mammas 2 lejon är oxo ett bra exempel, hennes äldre hane är en renrasig ned stamtavla & rubbet, och han har en pytteliten man och inga kjolar alls…hennes yngre (som är son till den äldre)
har en rejäl man, och stora fina kjolar ;)
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag är inte insatt i sånt där alls, men helt underbart söt kanin och verkligen fina foton! Var bara tvungen att säga det ;)
# 1 nej jag vet att alla inte får en enorm man…Hmm..hon kanske är renrasig ändå. Spelar ju ingen större roll med tanke på att hon inte har stamtavla, men vore ju kul att veta. ;-)
#2 haha tack så mycket! Ja hon är söt..förutom när hon bits, kissar på golvet, springer runt i buren 3 på natten, etc etc…. ;)

Alla renrasiga får inte enorm man, nej.
Men denna ser enkelmanad ut, och ett enkelmanat lejon är aldrig renrasigt.
Utan varken officiell stamtavla (SKAF-stamtavla) eller öronmärkning så går det inte att säga att hon är renrasig.
När jag säljer "kelisar" som ändå är renrasiga använder jag en vanlig stamtavla men skriver högst upp "EJ UTSTÄLLNINGSBAR" vilket innebär att stamtavlan är oanvändbar. Men dock så är det ju ändå ett bevis på att föräldrarna är renrasiga.
Utan renrasiga föräldrar, utan en komplett stamtavla på officiellt papper… så är det INTE en renrasig kanin.
Söt dock =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

#5 så mammas enkelmanade hane med stamtavla från pippiadolfs är då inte renrasig ??
förstår inte hur du resonerar
You can't spell Bitchy without Itchy
Nuförtiden så är det väldigt, väldigt få som avlar på enkelmanade lejon, eftersom enkelmanad + enkelmanad = 25% dubbelmanad, 50% enkel och 25% utan man.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#7 Nej, är han enkelmanad så tyder det på att något annat är inkorsat. Lotta håller ju på med en hel del projekt för att få till bla holländarteckning på Lejonhuvad kanin, dessa är inte renrasiga.
Som #8 säger så avlar man bara på dubbelmanat nuförtiden. Och dubbel + dubbel = dubbel. De enda som använder enkelmanade djur i aveln är de som försöker få fram nya färger.
Jag ska själv börja ett projekt för att få fram tan svart / otter svart på Lejonhuvad kanin. Det kommer att ta rätt många generationer innan jag kallar dem renrasiga…
# 9
Inte alls det här tråden handlar om men jag måste bara säga att jag nästan gjorde ett glädjetjut är jag läste att du skulle försöka få fram tan svart / otter svart. Jag har nämligen en kaninkille som är blandning mellan hermelin och lejonhuvad med en svart otter teckning som jag bara älskar. Har letat och letat efter uppfödare som har svart otter, men det är väääldigt få tyvärr…
#10 Ja visst är det läckert! Tyvärr en låååång bit kvar för mig innan jag är "där". Har precis köpt in de första projektdjuren. ;)
Finns ingen uppfödare av tan/otter Lejon i Sverige, däremot två som har white zobel brun.