Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1408 ggr
dramanda1
1

har köpt en kanin unge

hej jag köpte en dvärgvädur unge på 7 veckor som är 8 veckor på fredag och jag köpte han i en djur affär och jag undar en sak han är ju liten men man känner hans sklät jag är lite orolig eller skall man kunna kännas deras sklät när det är runt 7-8 veckor gammla

Fridaaaa
0

Jag hade personligen inte köpt i djuraffär eller litat på djuraffär.
Förmodligen var den för ung när dem kom in dit :(
Bättre att du lägger upp bild hur den ser ut, lättare att bedöma då:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakarias
2

Menar du skelett?

Man ska kunna känna det om man trycker lite försiktigt, men det ska inte synas utanpå. Om man känner ryggraden tydligt så är han nog lite för smal.

mandyosv
1

Kaninungar brukar inte ha så mycket underhudsfett så då känner man oftast skelettet lite =) Men den ska ju inte vara mager såklart! Hur käns magen?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

dramanda1
1

den är lite hård me ndet går över

Klara.b
0

#4 Har det gått över eller tror du att det ska gå över?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

dramanda1
0

jag hade fåtten en katt en gång och när hon fick annan mat då var det också så men det gick över efter några dagar och det gör ju dte med kaniner också dte är ju kanske bara att man har byt ut maten.

Fridaaaa
1

#6 Du kan ju inte jämföra katt och kanin?

Man ska aldrig byta ut maten helt på en gång! Utan göra det långsamt, gäller alla djurslag!

dramanda1
0

men jag köpte han från ej djur affär igår och det har ju samma pellets men jag har ingen blanding av pellets men jag tar vanlig pellets till honom

Fridaaaa
3

#8 Fattar ingenting av dem meningarna? Bara rörigt?

Tina-lin
0

#8 Du köpte honom inte från en djuraffär igår? Eller menar du att du köpte honom från en djuraffär? Bad du om att få samma pellets han hade fått där?

Så här i efterhand hade det varit bättre om du vänt dig till en uppfödare så du hade kunnat få hjälp. Men nu vet du det till nästa gång :)

dramanda1
0

jag har köpt han från en djur affär och jag är lite orolig för honom för han är hård om sin mage om man känner lite på den och man känner hans rygg rad och benen vid nacken

dramanda1
1

jag är 13 år

Fridaaaa
1

#12 Vad har din ålder med saken att göra?

dramanda1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser han ut

hobbymupp
5

Hejhopp! För att samanfatta så kan kaninungar kännas lite spinkigare än vuxna kaniner, speciellt när de är så små. Kaninens mage ska inte kännas hård, det kan tyda på flera saker (allvarliga och mindre allvarliga). Kanske är han mest stressad över att vara på ett nytt ställe och har därför en hård "stressmage".

I vilket fall så ska man gå över från ett foder till ett annat mycket långsamt. Du bör ha fått med dig en påse mat från djuraffären som var den han fått där och som du låååååångsamt kan blanda ut med den pelletsen du tänker använda tills du kan ta bort djuraffärens mat helt. Bäst är om du hittar ett pellets med så högt fibervärde som möjligt :)

Tycker du kan ha nytta av att läsa på lite bland dessa artiklar;

http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html
(allmänt om mat till kaninen, viktigt!)

http://kaninmagazinet.se/2012/february/forstoppning.html
(förstoppning, om det skulle ske pga matbytet eller stress)

http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html
(näringsbehovet som en kanin har, när du köper pellets ska det ha samma siffor som i näringsbehovet)

http://kaninmagazinet.se/2012/april/gnagarblandning.html
(gnagarblandning, varför man inte ska ge det)

Läs gärna vidare om aktivering, burar osv så att du kan ge din kanin så mycket du kan! Som 13 år kan man ta stort ansvar för ett levande djur som kräver massor! En kanin tar tid, kräver kunskap osv, läs på och ha ett roligt liv med din nya söta kanin :)

mandyosv
1

#13 Kanske vill förklara varför det blir rörigt att skriva, man skriver kanske inte lika bra när man är yngre och då kan det bli otydligt

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Fridaaaa
0

#16 Då får man ju skriva det? Och vilken siffra, annars kan ju folk inte veta någonting :/

Och hur bra man skriver & hur tydligt har inte med ålder att göra ;)

mandyosv
3

#17 ja sant , fast det kan visst ha med ålder att göra. det är givet att en 18 åring skriver bättre än en 8 åring t.ex

Fridaaaa
2

#18 Man kan ju inte jämföra en 8 åring med en 18 åring, det är ju orimligt.
Men 12 år och uppåt beror stavning och hur man skriver inte alltid på ålder, utan hur lätt man har för att lära, om man har någon diagnos osv massor som spelar in ;)

Hoopys
0

Nu har jag inte läst vad alla andra har skrivit, men ändå ;)

Nu i början kan du ge den en dl foder per dag (trappa upp försiktigt) och så kan du ge kaniner mer senare om den ser ut att behöva det.

nbär den är 4-5 mån kan du börja ge den mindre mat igen.

Bara för att den varit för ung när den togs från mamman, kan den vara hur frisk som helst ändå. SÅ mata den och ge den mycket kärlek så blir det nog bra ändå :)

Hoopys
0

Nu har jag inte läst vad alla andra har skrivit, men ändå ;)

Nu i början kan du ge den en dl foder per dag (trappa upp försiktigt) och så kan du ge kaniner mer senare om den ser ut att behöva det.

nbär den är 4-5 mån kan du börja ge den mindre mat igen.

Bara för att den varit för ung när den togs från mamman, kan den vara hur frisk som helst ändå. SÅ mata den och ge den mycket kärlek så blir det nog bra ändå :)