Huvud på send och dåligt balanssinne
Min kanin PiriPiri mår inte bra.
Hans huvud är helt på sne, när jag lyfter upp honnom värkar det som har får ont och när jag släpper ned honom på golvet, landar han på huvudet och slår kullebytta!
Låter som hjärnblödning eller någon brist på något.
Det är bara veterinären som gäller, med en gång, för kaninen lider :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Avliva honom!
Han har säkert fått en hjärnblödning och tycker inte det är nödvändigt alls att låta honom lida… Be någon ta bort honom eller åk till veterinären genast!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej, tack för svaret
Som de andra sagt så är det antagligen hjärnblödning. Låt honom inte lida längre. Du bör avliva honom svarast, annars ränkas det som djurplågeri.
Lycka till med din kanin!
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
hmm det kallas wry neck.. (kan också söka på head tilt rabbits)
http://www.bio.miami.edu/hare/tilt.html
här är några skäl till problemet
- middle- or inner-ear infection
- parasitic infection of Encephalitozoon cuniculi in the CNS
- parasitic infestation of a nematode worm, Baylisascaris procyoni
- stroke
- abscess or tumor in the brain (intracranial abscess)
- head trauma
ALLTSÅ: kan vara öronvägsinfektion.. behöver inte alls vara hjärnblödning. Dessutom så finns det flera sätt att hjälpa upp detta, om kaninen kommer till veterinären för diagnostik och behandling. Behöver inte alls vara dödligt.
Men iväg till veterinär ska han typ: NU!
här finns massa resurser på google:
Där finns också ställensom förklarar hur man kan jobba med att kaninen får hälsan tillbaka.
Det finns också massage som kan stimulera musklerna att börja jobba rätt igen.
Men först diagnostik o behandling av underliggande skäl.
#5 Öroninflammation kommer inte så snabbt plus att då går dem "bara" med huvudet snett, inte gör "kullerbyttor" mm.
Jag var väldigt snabb för jag har bråttom. Men det kan vara den där encifaptstillakjtgskl cuniculi som det också står om kan jag tro. Vet inte hur snabbt en infektion kan bli dock kanske har du rätt. Men jag ville bara säga att det inte måste vara dödligt o inte heller behöver vara hjärnblödning. Så vitt jag förstått.
#5 Med tanke på att kaninen inte har någon balans och slår kullebyttor, tycker ja ginte det stämmer.. Min kanin som fick hjärnblödning gjorde exakt samma sak. Det fick han konstaterat av veterinär.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Mina kusiners kanin fick något sånt.. ibörjan kunde han gå (hade dock väldigt dålig balans) och äta och fick medicin men med tiden slutade han att gå, äta och dricka. Dom fick avliva honom.
Det visade sig vara någon bakterie som fanns i buren då dom stadade väldigt sällan, dom fick bränna upp allt för att det inte skulle sprida sig. 
Jag förstog inte hur du menade när du sa att du "släppte" honom på golvet? Hur högt upp?
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag orkar inte argumentera (no offence, men efter de senaste avlvia eller ej är jag helt slut) men här är vad som står på en sida:
What exactly is "head tilt?" The condition medically known as torticollis (which is Latin for "twisted neck") and sometimes as "wryneck" causes a rabbit's head to twist over sideways. Often, torticollis is accompanied by a rapid side-to-side movement of the eyeballs (nystagmus), an indication that the bunny is suffering from dizziness/vertigo that should be treated along with the problem causing the head tilt.
Symptoms may appear very suddenly or exhibit a gradual onset, but the result is the same: a bunny is walking around with his head on "sideways." In some very severe cases, the bunny may be so disoriented that he simply cannot walk, and spends much of the time rolling sideways in a wild attempt to regain his footing. This is most distressing to the human caregiver, and far too many a bunny with head tilt has become the victim of his caregivers' well-meaning desire to "not let him suffer."
In truth, head tilt is usually quite treatable, though recovery may be slow. Euthanasia should be considered only as a last resort, when all attempts to cure the infection have failed, leaving the bunny in misery, unwilling to eat, drink or act normally at all. Note, however, that a permanently tilted head is not a symptom requiring euthanasia! Many rabbits with their heads tilted at a jaunty angle are living completely happy lives, running and playing with all the vigor of their straight-headed bunny pals. The most important thing is to cure the source of the head-tilt symptom. Once this is accomplished, improvement of the rabbit's posture will follow more gradually, with physical therapy and exercise.
It is not at all uncommon for symptoms of torticollis to appear very suddenly. As with almost any illness, the more rapidly the disorder is diagnosed and treated, the greater the chance for full recovery. If you do not already have a good veterinarian who is experienced with rabbit medicine, please use the House Rabbit Society veterinary referral list (linked here) to find one in your area.
De kan ju ha fel. Men jag ville bara säga att den älskade kaninen (ts verkar fäst vid den) kanske inte alls måste avlivas. tänkte att ts kunde vilja veta det. Men veterinär måste till.
#10 Det är inget du behöver argumentera? Svår öroninflammation kommer inte pangbom (då har ts inte kollat sin kanin noga) och dem gör inte "kullerbyttor".
Man kan inte förlita sig på allt man läser på olika sidor
#11 Nä, det är ju bara någon som påstår att den har en PhD i veterinärmedicin (eller dylikt) vad vet dom!! haha.. förlåt Frida.. jag menar ej vara dum jag ska gå nu.. ska ut med min kanin som gud ske lov mår bra i solen
alla vill vi väl men har olika vägar dit.
#12 Man kan ändå inte lita på vad som står, man måste göra undersökning först, finns många saker som har samma syntom!