Sälja..... JA eller NEJ!
De få gånger jag handlar i djuraffären kan jag inte låta bli att passera smådjuren som säljs.
De sitter där i sina glasmontrar till allmän beskådan och jag funderar alltid på var djuren kommer ifrån.
Vem som fött upp dem och hur deras föräldrar såg ut.
Så min fråga till er alla är:
Skulle Ni kunna föda upp kaniner anbart för att sälja till djuraffär?
Skulle Ni kunna sälja kaniner ni inte får sålt till andra, till djuraffären istället?
Svarar nej på båda. :)
Jag skulle inte föda upp kaniner enbart för att sälja dem till djuraffärer.
Och jag vill inte sälja mina kaniner till djuraffärer heller. Dock säljer jag dem hellre till djuraffärer istället för att avliva, så det är, för mig, "sista utvägen".
Jag skulle kunna sälja mina djur som inte säljs hos mig till djuraffär om jag visste att djuraffären sköter om sina djur och har ett gott rykte. Men de betalar allt för dåligt för att jag skulle kunna göra det :)
Jag säljer hamstrar till djuraffär =) Har även sålt kaninungar till djuraffär. Det var dock inga egenuppfödda utan några jag och en kompis räddat från avlivning.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
just den där frågan tycker jag är skitsvår och vet ärligt talat själv inte vart jag står, jag är emot att sälja djur i djuraffärer då majoriteten av de djuraffärer jag varit i runt om i landet inte håller den standard jag önskar vid försäljning och hållande av djur.
Samtidigt kan jag ju vända på frågan, kan jag förse en djuraffär med friska, tillräckligt gamla och välhanterade ungar med bra psyke så har ju köparen rätt förutsättningar för att få en trevlig kanin och samtidigt jobba emot grossisterna.
Å andra sidan skulle jag helst se att djur inte säljs i affär alls.
Så sälja till djuraffär skulle jag i dagsläget inte kunna göra, dels för att jag inte avlar på genomsnälla kaniner som passar i familjer och dels för att jag ändå ställer mej på den sidan som inte vill att djur säljs i affär.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Min och min flickväns dröm är att starta en egen djuraffär, kanske med inriktning kanin? :) Då skulle vi föda upp kaniner själva om jag fick bestämma (inte i djuraffären utan hemma hos oss) och sälja. Dock skulle vi vara rätt strikta med vad dem hamnar i så fall.
Ja, jag skulle mycket hellre sälja mina kaniner jag inte får iväg till en djuraffär istället för att avliva dem.
Svarar nej på båda.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Inte enbart.
Däremot, om jag hade haft egen djuraffär, hade jag fött upp till det, för då kan jag bestämma själv vart dem ska hamna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej jag hade aldrig sålt mina kaninungar/eller vuxna till en djuraffär. Djuraffärer ska inte sälja djur, tillbehör javisst men inte djur. Det finns ju anledningar till att man inte får sälja katter och hundar i djuraffärer. Och bara för att kaniner är "billigare" tycker jag inte att man ska sänka deras värde ännu mer genom att sälja dem i butik.
Jag bojkottar djuraffärer helt, ja de som inte är seriösa nog att avstå från att sälja djur- de stöder jag gärna :)
Jag skulle inte kunna tänka mig något av det.
Men en av mina största drömmar (har varit sedan jag var 9år) är att få jobba i en djuraffär där djuren har det bra. Har kaninern, hamstrarna och marsvinen i egna burar. Sälja lagliga burar, bra mat o,s,v. :)
Dock fyller jag ju bara 15 i år så ja.. Det får isåfall bli om ett par år. :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Nej och nej. Jag har gjort det några ggr förr men det känns inte bra. Jag vill veta vart mina uppfödningar hamnar och att det är till vettiga hem.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag skulle aldrig sälja till en djuraffär. Man vet inte vilka som köper kaninen är och vad som kommer hända den. Behåller hällre kaninen längre och försöker sälja den själv!
Nej jag skulle aldrig föda upp för att sälja till djuraffärer och kommer aldrig göra det igen. Har sålt tidigare sålt 3 ungar jag inte fick sålt men kändes som att man tvingade bort de vilket inte kändes bra.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag skulle aldrig föda upp enbart för att sälja till djuraffär NEJ.
Jag säljer hellre till djuraffär (som jag vet behandlar kaninerna bra och ser till att de kommer till ett bra hem, har ett sådant braställe i stan) än att avliva dem. Fast det är ju då om jag verkligen inte har plats hemma, för isåfall hade jag ju behållt dem!
Kram Tilda & Djuren!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#6 och #8, bara en fråga: Om man skulle starta upp en egen djuraffär har man då rätten till att sålla bland köparna? Tänker på diskrimineringslagar osv.
NEJ jag skulle aldrig säja till djuraffär! Det är ju helt sjukt att det går att köpa liv i en affär! Även fast djuraffären var ovanligt bra, skulle det aldrig falla mig in att sälja till dem, då man inte vet vilka som kommer att köpa djuren…
Om jag fick en kull, och inte lyckas sälja dem, skulle jag behållt dem alla och inte tagit några fler kullar tills vidare :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Intressant!
Det var nog de svaren jag hade väntat mig faktiskt.
Jag kan inte låta bli att undra var affärerna får sina djur ifrån…… det måste ju vara hobbyuppfödare?!?
#17 Många djuraffärer föder upp själva! VÄLDIGT MÅNGA! Många gör det hemma, tillexempel djuraffärsägaren. Och det förekommer väldigt ofta Avel i djuraffärerna, dock på lagret då, inte i några visningsburar.
Jag tycker det är skitbra att djuraffärerna sätter upp lappar där de söker uppfödare, och även är beredda att betala mer. IStället för att köpa in billiga och otama djur från imazo.
Det är även väldigt många som lämnar in sina oplanerade kullar osv, t.ex privatpersoner som har två kaniner som råkat få ungar.
Jag föder upp guldhamster och ibland går det jättetrögt med försäljningen. Och då jag inte kan sitta med 10 ungar i olika burar så ser jag inget problem att sälja till en bra och vettig djuraffär. Jag gillar när de säljer burpaket.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#17 Många köper in av hobbyuppfödare och grossister.
Inte många som föder upp själva tyvärr.
För övrigt, om man föder upp enbart för att sälja till djuraffär måste man ha tillstånd.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Jag skulle aldrig sälja till en djuraffär. Det är helt enkelt inte ett alternativ. Jag skulle aldrig föda upp fler kaniner än att jag kan ha kvar dem om de inte blir sålda. Jag anser att det är enormt oansvarigt.

Såvitt jag har lärt mig har inte djuraffären rätt att neka kunder att köpa ett djur. (möjligtvis om det handlar om uppenbart lagbrott). Så även om djuren sköts bra i affären, så kan de hamna hos vem som helst.
#22 Det är ju samma sak med uppfödare, de som köper kan ju verka hur bra som helst men sedan inte är det.

#23 självklart kan man aldrig veta säkert. Men faktum är att som djuraffär ska du inte ens fråga kunderna hur djuret kommer ha det. Man skriver inga kontrakt eller liknande. Du kommer inte att veta vart djuret hamnar eller hos vem. Som upffödare kan du iaf välja och vraka och göra ditt bästa för att djuret ska få det bra.
(sedan tycker jag att det ska vara mer strikt vem som ska få föda upp djur överhuvudtaget, men det är en annan femma).
#24 Man får fråga. Jag har själv praktiserat 4 veckor i djuraffär så vet att man får det. Är man seriös djuraffär frågar man lite och informerar om alltid som är värt att veta om kaninskötsel :)
En djuraffär kan övertyga kunden om vad som är bäst.
Har varit med om att en kund kom in och skulle köpa en guldhamster som sällskap till sin kanin. Hon skulle ha en guldhamster! Men då sa hon som jag jobbade med att nej det funkar inte, du kan inte ha den tillsammans med en kanin, det är inget sällskap för en kanin. Hon skulle ändå ha en och testa men vi plockade helt enkelt inte fram någon till henne =) Så man kan visst neka, eller iallafall säga att de får nog tänka på saken lite kanske osvosv
#26 Skulle kunden sätta 2 icke flockdjur ihop?! Hon kan ju inte haft mycket kunskap då? :/
#27 Ja hon var helt bakom flötet faktiskt.
Finns en annan som kom in och skulle köpa en orm. Min kollega frågade varför han ville ha en orm, han sa att han hade fått en tripp på lcd och då sett drakar som hans skyddsdjur. Därför skulle han ha en orm som liknade en drake mest. Han lät ormen krypa in i hans arm och under hans tröja osv när han höll den så han fick klä av sig osv.. Hel skumt, han fick heller inte köpa någon orm.
#28 Ja det låter ju verkligen som det :/
Men såg en gång på blocket en som sålda ett "dvärgmarsvin", var en guldhamster :/ Och en som sålda en hamster, så var det ett marsvin, den stackarn kunde inte mått bra som levt på hamsterföda :/
haha vilka idéer folk kan ha ;)
Ja, det finns mycket konstiga människor.
Besökte en butik idag som ligger mitt ute i ingemansland. Jätte stor butik med saker i olika våningsplan och allt va så jäkla rörigt där. Ingen struktur alls.
Givetvis letade jag rätt på smådjuren och usch säger jag bara. Stackars små kaniner, så rädda de var. Hade jag inte bitit mig i tungan så hade jag nog sagt både det ena och det andra till Länsstyrelsen som var på besök och gick igenom varje vrå med djur. Jag kunde iaf inte låta bli att kommentera en av burarna som inte hade rätt storlek! Och det var nära att jag blev med en kanin till enbart för att jag tyckte synd om den lilla stackaren. Såg ut som en korsning mellan dvv och lejonhuvad kanin, säkert inte mer än 5-6 veckor =(
Det spelar ju ingen roll om kaninerna är hanterade och vana när de kommer dit om det ändå inte är någon som fortsätter hantera dem.
#30 Anmäl till länsstyrelsen? Hade jag gjort!
Jag kan ju lungt säga att jag kan sälja kaninungar till en djuraffär , dock bara en.
Och dom litar jag på till 100%.
Säkra på sina saker , och kaninerna och de andra djuren får rastas.
De får bra mat , och säljer inte olagliga burar.
Så jag har inget att oroa mej för.
Känner de som äger djuraffären med , så de medelar mej om något skulle hända.
Men dock skulle jag inte föda upp kaniner föratt sälja dom till djuraffärer.
Kan ju dock säga att jag aldrig kommer sätta min fot i djuraffären som jag köpte Flinga i.
Som ni ser ; 5 kaniner i en liten bur.
Saltsten , Dålig pellets , och en för liten flaska.
De tog även upp henne i nacken , utan handen under rumpan eller nått.
Dessutom hade de ingen sitthylla till kaninerna , men det ändrades när jag frågade dom ' Har de ingen sitthylla eller hus? Det är väll lag på det .. ? '
1 vecka efter mamma var där , så hade de satt in en Sitthylla.
Och höet var nästan slut , vilket jag tycker man borde vara väldigt viktigt om man har en djuraffär och vill verka seriösa.
De ska nästan springa titt som tätt och titta till kaninerna , Med Hö/vatten.
Men ja , jag skulle kunna sälja resterande ungar till just 'min' speciella djuraffär här. :)
#15 Hmm, där sa du något. Det har jag faktiskt ingen aning om :) Men man skulle ju inte vilja sälja till nån som vill ha ormmat exempelvis.
Är det någon som vet om de som jobbar i djuraffärer kan neka personer att köpa djur? Exempelvis om de säger att de ska ha kaninen som ormmat hemma?
#33 ja de kan det gör dom här iallafall. :)
De brukar vara noga , och nu är det ju lag på att man inte får ge ormar levande mat.
som ex. möss osv. :)
#34 Okej, det är ju bra (:
Jag kan sälja överskott till "min" djuraffär. Där vet jag att de hamnar i bra hem