Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1151 ggr
[MiniPim]
2

Köp ej från djuraffärer?

Nu skriver jag bara en liten text om dethär med att köpa kanin från djuraffär..

Varför tyckerni det är dåligt att köpa från djuraffärer?

Man räddar ju bara djuren från dem där mini burarna osv osv, jo men om det är Avel kanske det är skillnad. Men man räddar ju djuren då.. Obestämd

[Bolten]
16

du räddar en individ men du gör så att branschen fortsätter att sälja.

Fridaaaa
1
  • Man gynnar djuraffären och "uppmuntrar" att sälja fler kaniner
  • Dem tar oftast in kaninungarna alldeles förtidigt, redan vid 4-6 veckors ålder.
  • Dem bor oftast i för små burar och får inte det dem behöver
  • Man vet ingenting om bettfel osv

Och massa andra saker :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
0

Mjo min käraste kanin som jag alltid kommer att älska är från en djuraffär men även en väldigt bra sådan (Ni som kommer ihåg lappen om saltstenen, därifrån var det.)

Det är inte bra att uppmuntra dem eftersom man får inte reda på allt om kaninen, föräldrarna kanske var riktigt aggressiva så får man en söt unge som sedan blir megaaggressiv vilket inte skulle varit så roligt.

//Joanna

Fridaaaa
0

#3 Ja din kommer från en av få vettiga djuraffärer :)

love popcorn
0

jag har hört en som köpte från en djuraffär att när de kom hem med kaninen så märkte de att den hade ett stort sår på ryggen så de fick åka in och avliva den.

och som de åvanför skriver de bor ofta i försmå burar m.m.  ibland bor de i glas burar med nästan inget vatten

hälsningar cornelia med kanin och hund

(har bara haft den i en dag)

http://corneliafashion.devote.se/

alicekanin
0

Min första kanin var fårn en djuraffär. Jag köpte en och min syster en. Dom var systrar och båda hade hetsel fel och båda är döda nu. Så jag litar inte på djuraffärer överhuvutaget. Dom ja att en kanin ska ha 2 dl pelets om dagen. Inte msk utan dl! sen sa dom att man var tvungen att ha saltsten annars kunde dom bli jätte sjuka och mycket konstigt och vi kunde ju inte jätte mycket om kaniner då så då var de ju dom man trodde…

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Lina R
8

Det är lite som att säga:

Varför ska jag inte köpa smycken av elfenben?
(Svar: För att om ingen köper dom, så slutar dom produceras och inga fler elefanter behöver bli tjuvjagade).

Om man köper en kanin från en djuraffär så betalar man djurgrossisternas lön. Och stödjer deras verksamhet, och signalerar att det är ett ok sätt att föda upp och behandla djur på.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

AkaiTsuki
0

På #3 menar jag min förra kanin, viltgrå dvv så ingen missuppfattar

Inte att jag inte  älskar Akkio, det gör jag fast gick igenom så mycket med dvärgväduren

//Joanna

[MiniPim]
0

Okej, tack för alla svar : )

Tina-lin
0

#7 Otroligt bra skrivet!

En annan uppfödare berättade för mig om en granne till dem som för några år sedan köpte en kanin i djuraffären. De kom till henne (eftersom hon hade kaniner) och bad om hjälp då deras kanin verkade så smal och slö. Hon gick över direkt till grannen och den satt i en liten bur utan hö och med toalätt pellets i matskålen. Denna djuraffär hade sagt att det var maten den behövde. Kaninen var tydligen otroligt mager, såg hemsk ut och väldigt tagen. De fick mat och hö från denna uppfödare och skötselråd. Kaninen tog sig som tur var och lade på sig snabbt. Men det är bara en sorglig berättelse om djur som kommer ifrån djuraffärer.

Man ska inte stödja djuraffärer som säljer djur. Det finns gott om uppfödare för folk att köpa sina djur ifrån.

Folk som hör av sig och vill köpa kanin av mig hänvisar jag alltid till andra uppfödare om jag inte har det de söker. Och det har ökat med "förstagångs" kaninköpare som istället vänder sig till uppfödare- och det är ju kanon! Jag hoppas innerligt att det fortsätter så!

sunnys
0

jag har alltid köpt mina kaniner hos samma djuraffär! De är en djuraffär som är ute på landet och kaninerna har gott om utrymme och de paret som äger denna gården/djuraffären har mycket erfarenhet och har hållit på med kaninuppfödning i mer än 20 år! Jag skulle dock inte kunna köpa från t.ex grizzly zoo då jag blir illa tillmods att se 30 kaniner i ett terrarium, visst vill jag ta hem alla och "rädda" de men som #2 sa då uppmärksammar man ju bara att föda upp fler :(

mandyosv
2

Dra inte alla djuraffärer över en kam, tack!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
0

#12 Det är det ingen som har gjort. Men djuraffärer överlag är som alla skriver ovan.

NaDa...
1

Varför?

* Djuren kommer oftast från grossister som inte tar bra hand om sina djur.

*De har ofta defekter som bettfel, och innre skador som först märks efter nått år.

*Djuren är ofta för unga när de kommer till affären, de är lättast att sälja då.

* Som du skrev, djuraffärerna brukar inte ha bra burar och mat, men man räddar inte kaninen. Man ger affären pengar så att de köper MERA kaniner och gnagare.

* Djur i djuraffär leder ofta till impulsköp, då får de ofta fel mat (Typ gnagarblandning), liten bur och intresset kanske försvinner efter några månader.

Ja, det är därför..

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥