Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 830 ggr
MoonysElin
0

Lånas: Hona till avel (en kull)

Önskar låna snäll, trevlig hona i Skåne (gärna nära Kristianstad) för Att ta en kull. Ras mindre viktigt men bör vara liten. Kullen kan antingen bo hos mig eller hos dig. För mer info, läs nedan!

Jag har en snart 5-årig kaninpojke. För ett tag sedan fick jag låna en steril hona att ha som sällskap till honom. Det fungerade jättebra och han levde verkligen upp, blev mycket piggare och mådde mycket bättre när hon bodde här. Sen visade det sig så klart att hon trots allt inte var steril och hon fick 9 ungar, dock alldeles för tidigt så alla avled. Pga detta fick jag lämna tillbaka den lånade honan vilket har medfört att Billi, min hane alltså, har blivit lite smått deprimerad… Rättare sagt, han trivdes mycket bättre med sällskap. Därför lade jag ut en annons här på iFokus att jag sökte en kastrerad hona till honom som sällskap, men fick istället tipset att kastrera honom, något jag dock är rädd för eftersom han är så gammal (och min lille ögonsten, skulle aldrig förlåta mig själv om något hände honom!). Jag har trots det i princip bestämt mig för att kastrera, eftersom jag ser hur mycket bättre han mådde av att bo tillsammans med en annan kanin och det verkar nästan omöjligt att få tag på en kastrerad hona.  

Men det är så här att han är världens absolut goaste kanin! Så himla snäll! Har aldrig någonsin visat några som helst aggressiva tendenser, aldrig morrat, grymtat, självklart inte bitit, huggit eller något sådant. Perfekta barnkaninen! Jag har ALDRIG träffat en trevligare kanin, han är verkligen UNDERBAR i temperamentet. Nu börjar han ju bli till åren och jag vill så gärna att hans fantastika gener ska få föras vidare innan kastreringen, alltså, jag vill behålla en unge av honom och ha den som sällskap till honom (när den har vuxit upp och han är kastrerad, så klart). Därför söker jag en hona att låna för att ta denna enda kull.

Information om Billi
Namn: Majakanins Abra-Kadabra, men har tävlat hoppning under Min Abra-Kadabra då Majakanins ej är registrerat
Kallas för: Billi
Har tävlat två gånger, men tycker inte att det är så roligt så vi har lagt hoppningen på hyllan nu. Han är dock relativt duktig när han vill!
Född: 2007
Härstamningsbevis
Korsning; 75% lejonkanin och 25% fransk vädur  
Färg: Sv/gul japan

Han har blivit pappa en gång tidigare (2009), då med en lejonkanin som mamma. De två ungarna ärvde hans fantastiska temperament. Den ena stannade kvar hos uppfödaren (såldes sedan vidare och jag har ingen kontakt med uppfödaren idag så jag vet tyvärr inte var han är) och den andre såldes som "kanin-hund" till en tjej där han fick det jättebra, har dock ingen kontakt med dem idag då uppfödaren slarvade bort adressen… Får alltså inte tag på någon av de som har hans söner idag.   

Som jag skrev där uppe så spelar det ingen roll för mig om mamman + ungarna ska bo här eller hos dig. Det kan du välja (Även om jag så klart hade tyckt att det var kul att ha dem här, men samtidigt så har jag ingen erfarenhet av att ha ungar (dock god kontakt med Maja som har Majakanins kaninuppfödning så kan få hjälp av henne) så om du har mer erfarenhet är det kanske bäst att de bor hos dig). Jag har två burar så kommer så klart sära på hanen och honan efter PARNING. Jag kan tänka mig att betala för att få låna honan (kom med förslag!). Du kan också sälja övriga ungar utan att jag behöver ha något betalt för dessa, utan du kan få alla intäkter (dock vill jag gärna vara med så att jag vet att de får bra hem!). Jag vill behålla en hona ur kullen och få lov att välja först. Blir det ingen hona vill jag behålla en hane.  

Låter detta intressant? Hör av dig! Kollar in här varje dag! Jag är också fortfarande intresserad av en kastrerad hona.

MoonysElin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden kom inte med så här kommer den!

Fridaaaa
0

Hoppas du hittar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoonysElin
0

#2 Tack, det hoppas jag också! Jag känner mig som världens största egoist dock, som tvunget vill ha en kull efter Billi innan jag kastrerar… Men det är bara det att han är så underbar, skulle så gärna vilja att "han" får leva vidare i sina ungar när han inte finns längre…

minaninar
0

Jag förstår precis hur du känner. Dessutom så är det väl inte så himla "egoistiskt" (i jämförelse med mkt annat). Du får väl också göra efterforskningar i vilken veterinär som är bäst på kaniner i Skåne, som dessutom förstår att din är lite äldre och dina känslor för honom och därför är redo att göra allt för att det ska gå så bra som möjlig.

CorneliaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en lejonhona som heter Miranda som jag kan tänkas låna ut och t.o.m. Säljas. Hon är runt 7 månader (dock inget h-bevis eller stamtavla) i färgen weinertecknad Svart/Gula Japantecknad.

Hon är trevlig och så men kan vara blyg för andra människor. En kanin man får jobba med för att få upp hennes förtroende. Trevlig att ha och göra med. Aningen tveksam och lite försiktig. Men om hon lär känna människan så tror jag inte att det ska vara några problem.¨

Hon älskar att få springa i kompostgallerhage. Dock inte så lätt att fånga in. Men där ser man nästan ALLTID glädjeskutt.

Dock skulle hon + kullen få bo hos dig.
Bestämmer du dig för att köpa henne så kan jag ta 150kr för henne och du slipper betala parningen'' Annars tar jag 100kr för parningen, lyckas den ej kan du få en gratis omparning, och om du vill så kan hon bo hos dig tills ungarna kommer (allså mellan den första arningen och den andra), så hon slipper flytta runt så mycket.

Hon bor ute just nu och gjorde det hos förra ägaren också, men kan nog vänjas vid att vara inne nu på sommaren:)

Finns i Tollarp!:)

slänger upp en bild på henne :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

MoonysElin
0

#5 Hej! Det låter jätteintressant! Jag är dock inte intresserad av att köpa henne, då tanken är att jag ska behålla en unge som sällskap till Billi och fler än två kaniner har jag tyvärr inte tid till.

I så fall kan kanske hon + kullen bo här tills ungarna kan skiljas från henne och sen får du tillbaka henne och så har jag kvar ungarna som inte har blivit sålda? Det är väl bäst att hon bor här från första parningen till att ungarna kan skiljas från henne?

Jag får fundera lite så hör jag av mig till dig igen. Jag funderar lite eftersom du skriver att hon är tillbakadragen och så, det gör att jag tvekar lite, men annars låter det superintressant! Ska bara fundera lite och se så att det fungerar rent praktiskt. Supersöt var hon i alla fall!

Fortsätt gärna att höra av er om någon annan har någon hona!

CorneliaAndersson
0

Ja, det är så jag menar ;) Alltså att hon ej behöver åka hem mellan parningarna ;)

/ Cornelia Andersson,

MoonysElin
0

Bra, då tänker vi likadant! Billi bor också ute för övrigt, så i så fall blir inte det något problem.

CorneliaAndersson
0

Låter ju toppen!:)

Men fundera du :)

/ Cornelia Andersson,