Tappat päls på örat
Vår dvärgvädur Rosa snart 1 år, har tappat päls längst ner på ena örat. Det ser lite irriterat ut, men verkar inte störa henne (se bild). Kan det vara någon form av kvalster eller Svamp? av något slag? Bör vi uppsöka veterinär eller är det normalt att tappa päls såhär?
Rosa hade besök av en mus i den lekstuga hon och hennes syster Ellen delar. Musen snodde mat från Rosa, och verkade bara vara i den del av lekstugan som Rosa bor i. Vi upptäckte musen efter några dagar och fick den i en musfälla i tisdags, kan hon ha fått nån ohyra/sjukdom från musen?
Vår dotter som vistas mycket ute hos kaninerna har haft Impetigo (svinkoppor) på kroppen, kan detta ha något med kaninens utslag/pälsbortfall att göra? Kan de smitta varandra, kan smitta överföras mellan människa och kanin?
Tycker absolut du ska kontakta veterinär och fråga alla de sakerna. Det är bra frågor. Vore intressant att veta.
Det ser ut som något som veterinär bör titta på.
Idag ser det ut att ha blivit lite större. Nä nu måste helgen ta slut så vi kan åka till vetrinären…
Jag läste runt lite på nätet att det kan vara öronskabb, men när jag kollar inne i örat så ser det helt fint ut, men vad vet jag?
Hoppas hoppas att det är inte något farligt! Min kompis förra kanin var tvungen att avlivas för att det var några råttor som attackerade kaninen.
Jag tänkte också på någon form av skabb, dock ej öronskabb eftersom den sitter i och ser annorlunda ut. Men det finns ju ett gäng andra skabbvarianter? Men jag tycker du gör rätt som åker till veterinären, och dessutom ställer de frågor du nämnt här, för det är sådant som kan vara bra för veterinären att veta. Vore också väldigt intressant att höra hur det går för er och vad veterinären säger.
Har fått veterinärtid imorgon. Idag är området utan päls dubbelt så stort som på bilden. Måste ta med båda kaninerna så för att försäkra sig om att de inte smittat varandra med någon hudåkomma. :(
Bra att du ser till att få det kollat tycker jag.
Nu har vi varit till veterinären med Rosa. Hon har nån typ av parasit och ska få sprutor en gång i veckan i tre veckor. Ellen (den andra kaninen) som mår bra följde inte med idag så hon får sin första spruta nästa vecka för att försäkra sig om att ingen av dem smittar varandra mer. Nu ska jag städa, städa och städa i lekstugan för att bli av med parasiterna. Jag bör decinficera kaninernas lekstuga enligt veterinären, kan jag använda ättiksprit?
Hmm.. i detta läget tror jag tyvärr du borde investera i den dyra virkon-s eller vad den heter på apoteket som är ett veterinärmedicinskt desinfektionsmedel. Jag har ingen erfarenhet av användningen av denna, men tror det är ett pulver. Kanske inte är så dyrt om man köper en dos, beror väl på hur mkt som behövs.
Om du skulle använda ättika skulle det nog behöva vara 24% ättika. Men jag tycker du ska fråga veterinären, för om du nu måste betala skjortan för de ska bli av med det, så är det kanske lika bra att dessutom köpa något som säkert funkar.
Vad bra att du åker o kollade.