Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4196 ggr
aannaa_.
0

min kanin gnisslar tänder!

jag behöver hjälp med min kanin som Gnisslar tänder!

Hur, vad, när och varför kan jag göra åt det? ^^

vet inte om det kan vara bra att veta men Laban (min kanin) bits ofta.

Ingentin fungerar mot att den bits :(

men, men jag vill alltid ha serriösa svar så jag hoppas att ni kan svaret på de här gåtorna. . .

valorous.kid
0

att en kanin gnisslar tänderna kan betyda att den har ont någonstans… hu beter den sig när den Gnisslar tänder? är han lugn, med slutna ögon eller springer han runt i buren eller trycker sig mot marken/golvet.

om han värkan lugn och trygg medans han gnisslar så kan det betyda att han har det mysigt och trivs.

men om han trycker sig mot marken/golvet eller springer iväg från dig så han han förmodligen ont någonstans…

det du kan göra(om han värkar ha ont)är väl att "klämma" på honom, löst. och se om han reagerar. eller får du väl åka til vet Rynkar på näsan

det du kan göra för att få honom tam är väl att hantera honom mycket :) sitt utanför buren och prata lugnt, och kanske ge honom ett maskrosblad.

var med honom mycket, varje dag. då lär han sig att du är snäll :)

ha maskros blad eller något annat han tycker om i handen och stick långsamt in den i buren. följ inte efter honom med handen utan håll den still mot botten. sen kommer han att våga sig fram och nosa på den :)

hoppas det var till hjälp ;)

minaninar
0

Alltså det låter troligast att din kanin har ont om du märker att den Gnisslar tänder och det låter problematiskt. I så fall betyder det att han har VÄLDIGT ont.

Har han ätit ordentligt idag och igår? Bajsat ordentligt? Idag?

Ifall han gnisslade av välbehag skulle du se det och i varje fall min kanin gör det bara (så vitt jag vet) när jag masserar eller kliar honom på nåt sätt som han gillar.

Det är nog dags att åka akut med honom till veterinären typ NU för det är ofta rätt akut när det gått så långt att de Gnisslar tänder.

Bitandet är något man får jobba på och är ett helt annat kapitel som man måste fråga dem som är bra på det och läsa böcker om det samt slå på nätet för info. Men koncentrera dig på tandagnisslan nu. Han behöver dig och din omtanke och veterinär.

Skrattande

aannaa_.
0

tack så jätte mycket för alla svar det är till stor hjälp men just nu är jag i skolan, när jag kommer hem så ska jag fråga mamma om vi kan åka till akuten! :)

valorous.kid
0

#3 bra ;)

aannaa_.
0

men när jag ska ta upp han ur buren så trycker han in sig mot väggen och ner mor marken. . gillar han inet mig?

Jag sköter honom och tar all min fritid år honom :(

valorous.kid
0

han är nog inte helt trygg… du kanske kan ta upp honom i famnen och sen kanske in i huset?

minaninar
0

#5 Gör han det alltid eller just nu. Det kan nog vara så att det är för att han är rädd och otrygg. Det är då också isåfall varför han bits förmodligen. Det betyder inte alls att han inte gillar dig. Det är inte ens säkert att han förstår att händerna tillhör dig. Min kanin verkar vara så lite. Det har absolut inte med att göra att han inte gillar dig. Utan för att händerna kanske skrämmer honom, han tycker det är läskigt att bli lyft, kanske har du råkat hålla för hårt nån gång (vilket är lätt hänt när kaninen är väldigt sprattlig). Osv. Men om det är just nu som han gör det extra mycket beror det på att han har jätteont och mår dåligt.

Bra att du åker hem efter skolan och får honom till akuten tycker jag. Vet inte var du bor, men du kanske har varit på akuten förut så du vet var det är.

Sedan när han mår bättre och är kollad kan du börja fundera på hur du ska få honom att bli trygg med dig. Det är inte helt lätt om kaninen har börjat bli rädd, jag talar av egen erfarenhet, min kanin är fortfarande sprattlig och ibland rätt rädd för mig.. eller i varje fall för armar som försöker hålla, eller när man dyker upp plötsligt, men det är ju inte MIG han är rädd för utan det där stora djuret som kommer som en ond ande o griper tag i o lyfter upp = rovdjur som ska äta upp i kaninvärlden.Tungan ute

aannaa_.
0

tack så mkt för alla svar! <3

minaninar
0

Hur gick det? Hur mår han?