Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 890 ggr
.amli
0

Liten och lugn kanin?

Som rubriken antyder funderar jag på att skaffa kanin (en unge) och undrar till att börja med vilken ras/blandning som skulle kunna passa.
Jag söker alltså en riktigt liten kanin som jag kan traska med i sele här i markerna, och som annars är en soffpotatis som gillar att kela. En rätt lugn typ alltså. Jag har förstått det som att dvärgvädur passar på beskrivningen, typ.

Hermeliner passar mig bättre storleksmässigt, då det finns ett par marsvin i hemmet, och jag tänker att det vore fint om de kan vistas utanför sina respektive burar samtidigt (givetvis är jag med och övervakar, men jag vill undvika att skrämma marsvinen), men de verkar rätt livliga och går då inte in under kategorin "soffpotatisar som gillar att kela".

Jag förstår att det kan finnas undantag. Vet man i så fall tidigt vilken personlighet kaninungen kommer att utveckla (rättning: kan uppfödaren märka det och rekommendera en lämplig individ)? Eller finns det kanske blandraser som stämmer bättre in på beskrivningen? Det vore himla bra att bli pekad till uppfödare som kan ha lämpliga kullar på gång också - i Stockholm, Göteborg, däromkring eller däremellan.

Och innan ni frågar varför jag är så specifik; jag vet att det sällan blir som man har tänkt sig med djur, och man älskar ju sina lurviga familjemedlemmar oavsett hur de blir i slutändan, men det är ju trots allt en kamrat som jag har tänkt umgås med varje dag i många år framöver. Att vi helst har snarlika intressen (traska i markerna och gosa) är nog en bra utgångspunkt.  :)

Gaiezza
0

Jag Har en kull på 7 stycken lejohuvade. Båda föräldrarna är soffpotatisar, men ute så är det alltid full rulle :)

Jätte snälla, sociala och har aldrig bitit :)

Bacon, svaret är bacon. 

.amli
0

Tack för svaret Gaiezza, det låter ju precis som vad jag söker! Måste dock överlägga saken här hemma, då jag inte kommer vara ensam om att ta hand om kaninen i så fall. Kanske om du tänker dig fler kullar framöver, för just nu vore inte så bra timing. Du får ett PM när det blir aktuellt i så fall! =] Jag är också väldigt intresserad av fler idéer, tankar och alternativ!

Algotgardens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju lejonhuvade dvärgvädurar till salu i mitten av juli, jag tränar mina ungar varje dag genom att vända på dem, pilla dem på tassarna (så det blir lätt att klippa klorna) och borstar dem (när de får päls). Både mamman och pappan är jättelugna och trevliga. Rumsrena är de båda två, pappan är frigående.

De kommer att bli vita blåögda, några med mer päls än föräldrarna kan även bli helt utan man.

Gaiezza
0

Jag kommer ta fler kullar :)

skicka ett Pm som du säger så snackar vi när det blir aktuellt :)

Bacon, svaret är bacon.