Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1819 ggr
torpetskaniner
0

Stampande! Jag blir galen!

Godmorgon godmorgon allihopa. Väldans tur att jag var ledig idag från skolan, jag lyckades bara få 4 timmars sömn inatt eftersom en viss liten hermelinkille inte kunde vara tyst inatt…

Jag bor då i en väldigt liten lägenhet (3 rum) och Wilmer har suttit och stampat i princip hela natten..! Dessutom triggade han igång min vädurskille, så de hade ju rena rama trummorkestern inatt tillsammans :S

Jag var uppe ett flertal gånger och gav dem banan, kollade om något var fel osv, men stampandet fortsatte ändå..
Är det någon som har tips? på hur man ska få dem att sluta stampa? Alla mina kaniner får tillräckligt med Motion, uppmärksamhet (enligt mig) osv. 

Tacksam för svar!

Fridaaaa
2

Du berömmer felbeteendet genom att ge dem uppmärksamhet och godsak. Vilket ju blir fel. Risken är att dem fortsätter nu, pga att du har berömt det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
3

Som Frida ovan säger berömmer du ju det genom att ge uppmärksamhet när dom gör det felaktiga beteendet. Så sluta med det, om det inte redan är för sent. Hur länge har du gjort det? För har du gjort sådär länge blir det svårare, om nästintill omöjligt att bli av med det. Hur ser burarna ut? En mer varierad inredning kanske kan hjälpa? Eller sprid ut pelletsen som du ger på kvällen då, i hela buren så har de att göra ett tag. Efter det är dom hyfsat psykiskt uttröttade och kommer förmodligen inte stampa. Tärnade morotsbitar eller upphängd morotsblast är också en variant..

torpetskaniner
0

Han började ju igår kväll? Eller ja, dem då. Jag var ju tvungen att gå ut och kolla om något var fel eftersom de aldrig brukar hålla på sådär. Inget fel, de hade ingen mat kvar så jag gav allihop en bit banan och gick och la mig. När de inte hade slutat efter 1,5 h, vilket jag tycker är extremt mycket, gick jag ut igen och kollade endast in genom dörren för att se om det verkligen var något, och så gjorde jag väl någon gång till innan jag däckade helt slutkörd.

Nu är det bara Wilmer som håller på, han har suttit och stampat sen han fick komma in i den rengjorda buren.

Självklart vet jag att man inte ska "berömma det" genom att ge kaninen uppmärksamhet, men jag kan inte låta honom sitta och stampa i 12 timmar i sträck för då ryker både jag, mina föräldrar och mina kaniner ur lägenheten!

Jag berömmer och klappar honom när han har varit tyst ett tag (mer än 1 timme) och sedan går jag inte in till honom förens han är tyst nu på dagen. Men det är lite enerverande att inte kunna sova nu när jag har så mycket i skolan, jobbet och allting. 

Varför skulle det vara för sent för honom att sluta? Han har stampat endast i natt, jag sa till en enda gång..? Det kan väl inte vara kört pga att jag gav honom uppmärksamhet en gång? Han är varken matglad eller uppmärksamhetskrävande, utan ganska tillbakadragen. 

Wilmer har hus, massor av leksaker, brukar redan gömma lite av maten till honom när han får det. Han tränas "hårt", kan det vara att han vill ha mer och mer Motion ju bättre kondis han får? Han brukar vara ute och gå promenad ca 1 timme varannan dag.

Rebiz
0

Min hane som jag har på rummet håller på så mitt i natten ibland, väldigt jobbigt. De gånger han håller på längre stunder brukar ja tända en lampa en stund så brukar han lugna sig, eller lägga honom under en liten fleecefilt som han har i buren. (lägger den bara lätt på honom då han tycker den är kul att leka med och brukar krypa under frivilligt ibland). Då blir han sysselsatt med att böka runt under den och jag kan somna om! Finns självklart de gånger man verkligen inte vill gå upp ur sin varma säng och önskar att man kunde kasta ut kaninen ur Rummet.. Men då får man påminna sig själv om att de är en del av charmen och jobbet att va "kaninmamma"!

Vincent...
0

han kanske är rastlös och behöver aktiveras :)

(vet inte om någon tidigare skrivit det i den tråden)

HAHAHAHAHAHA…..

[El-sa]
1

Som 5 sa så är han antagligen lite rastlös. tips? är att ta ut och träna/leka med kaninen en stund varje dag. Då skall det absolut inte vara en timme men en stund så lär han vara trött på kvällen.

Om jag inte har fel så betyder då de stampar att de vanar för fara. Det kan ju ha varit tillfälligt att det såg något.

Fridaaaa
0

#3 Kanske behöver minst 1 timmes Motion varje dag?
Och då kanske annan stimulering? :)

minaninar
0

Boys will be boys? ^^

De kanske skulle hävda sig mot varandra? Om det nu är så att hannar inte kan vara tillsammans kanske de, tom i olika burar, måste ha lite markering av rangordning eller revir eller nåt.Tungan ute

Ingen aning. I det läget undrar man vad det betyder, för det låter ju inte som de var rädda? Eller skrämde de upp varandra? Omg jag känner någon lukt, stamp, omg han stampar, nåt läskigt alltså, omg nu stampar jag med, omg han också nu, då måste verkligen det vara något läskigt, bäst att också stampa osv. hehe.

Du får väl skaffa något mysigt vaddigt material som inte låter.Cool *evil evil* Så kommer de väl snart tröttna.Oskyldig

Parvel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan tillägga att Wilmer lugnade ner sig igår när jag kom och sa godnatt ordentligt till honom. Han brukar vara lite nojjig med sånt, men det är värt det underbara bandet vi har. Nu kommer jag säkert bli påhoppad om att jag har berömt för ett dåligt beteénde osv. Men han brukar inte hålla på sådär. Omhanär missnöjd med att jag inte har gett honom middagen(alltså att någon annan gör det) så kan han skaka galler ett tag och han blir lugn om han får någon klapp och lite kel.

Det kanske låter helt fel men jag har honom hellre så att han vågar ta för sig och protestera, än att bara sitta där och acceptera allt.

Jag är den enda han tyr sig till och innan jag fanns hoshonom satt han bara i ett hörn och stirrade vettskrämt på allt. Nu har han en helt annan syn på livet än att allt ät läskigt. Igår sprang han och hälsade på en hund bara sådär. Han tycker om att hoppa harprovat att löshoppa lite. brukar springa runt utan koppel. Han slickar till och med blygt på näsan om man håller honom vid mitt ansikte.

Har hellre en kanin med personlighet som skriker om godnattkramar tills de fåren, än en kanin som sitter i ett hörn hela dagarna.

Jag ser honom som mitt barn. Och om barnet skriker så tröstar man dem, eller hur?

Tack till er som faktiskt gav tips? och inte bara skrek på Nea om att hon "uppmuntrade dåligt beteende", har man haft djur i 17 år så vet man sånt. Jag har hållit på med kaniner och Kaninhoppning i ett och ett halvt år och jag tycker att jag vet mer än de flesta.

Tack och hej.

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

[_hsleiufhbtv]
5

#9 först och främst - finns många som kan mycket mer om Kaninhoppning än du, och hållit på längre. Jag har hållit på i två år, tävlar aktivt, ganska exakt varje helg så jag kan också en del du, men förstår inte vad det har att göra med stampandet? Och det här med band mellan kaninen och allt det du skrev om det - det var en stor kränkning för mig! Du ska bara veta vilken kanin jag fått och hela vår långa historia. Så uttala dig inte om saker du inte vet något om, tack! Det där var det som gjorde mig mest upprörd, för du vet INGENTING om det bandet jag och min Albin byggt upp under flera år. Ingenting! Och skrek jag och Frida på TS, nej? Vi gav tips? och påpekade. Det är ett forum det här och vi gav våra råd.

Parvel
0

#10 hur vet du vad jag kan om Kaninhoppning?

[_hsleiufhbtv]
0

#11 hur vet du att du är bättre än de flesta i hela Sverige? Nej precis.

Parvel
0

#12 Har jag sagt att jag är bäst i sverige på Kaninhoppning? Nej, jag menade att jag vet mycket jämfört med många andra här inne.

Har inte heller sagt att du har ett dåligt band mellan dig och Albin. Och du vet inte vad Wilmer har varit med om heller.

hjartelyckanskaniner
5

Antalet år säger inget om hur duktig man är på allt med kaniner. Man kan ha haft kaniner i en vecka men ändå veta i princip allting. Intresset för kaninen slår åren man haft kaniner. Jag kunde tex en massa bara ett halvår efter att jag köpt min första kanin. Har man inte ett skvatt intresse så kan man ingenting medan en som frågar varenda liten sak, studerar djuret och har en massa intresse lär sig och kan en massa.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Parvel
0

#14 Det var det budskapet jag ville nå fram med :)

[_hsleiufhbtv]
0

#13 du uttryckte dig så, så jo. Ja ganska logiskt då de flesta kaninhoppare håller sig på KHIF. Eftersom du pratade som om jag var en idiot som inte fattar någonting om svåra kaniner så jo, faktiskt! En STOR kränkning. Du skulle bara veta hans bakgrund säger jag. Den är hemskt, mer än hemsk. Säg och tro vad du vill för jag tar inte åt mig. Jag har ett väldigt speciellt band med alla sorters djur och får de snabbt att lita på mig, men jag kan ju inget om kaniner, förlåt jag glömde det! Jag är ju så dålig när jag fått den kaninen att bli lycklig, lugn och tillgiven igen eller hur? Nej precis. Du gör mig bara arg nu som du kanske märker! #14 håller med dig.

hjartelyckanskaniner
1

Sen om Albin. Tror inte att någon kanin varit med om det dom han varit med om! Han är en guldklimp nu. Har träffat honom 5ggr kanske? Och han pussar tom mig på näsan! Hoppar upp i mitt knä, sträcker sig upp och slickar en på näsan. Hur många gör det efter att ha blivit vanvårdade i något år? Albin gör allt som Ninne ber honom om och skulle aldrig visa något som helst beteende mot henne. OT nu. Nu släpper jag detta men vill bara säga att Albin är så jäkla go' efter allt som hänt honom. Snällare kanin får man leta efter och bättre sammarbete mellan människa och kanin får man leta länge efter!

Mvh Emma

Parvel
0

#16 Vad har jag skrivit till DIG som gör att DU framstår som en dålig kaninägare?

[_hsleiufhbtv]
0

#17 Emma du är världens bästa :')

[_hsleiufhbtv]
0

#18 läs dina inlägg igen så kanske du kan förstå själv?

dermot
0

Har också träffat Albin och kan hålla med om att han är en jättemysig grabb! Har inte träffat några tillgivnare kaniner än Linnéas, även om det finns många bra (superbra!) ägare så är det mellan Linnéa och Albin (och Siri med för den delen - så jädra go kanin xD) jag sett ett väldigt stark band! Och jag har bara träffat de EN gång…

OT i know… var bara tvungen att säga det!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

hjartelyckanskaniner
0

#19 Han måste ju få någon som stöttar honom som kanin:) sen att han är Bärets brorsa är bara ännu bättre;) Lika varandra fast utom megahuvudet, hans förra liv och lejonmane ;) blev helt chockad när han pussa mig :o Inte ens mina små fjönat gör det och de har inte ens varit i närheten av vad som hänt honom!

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#21 hihi tack Annika! Haha Siri är bäst :D

[_hsleiufhbtv]
0

#22 bär med utåtnäsa :D

torpetskaniner
0

Eftersom tråden verkar ha spårat rejält..? så ber jag någon moderator att låsa tråden eftersom det bara verkar vara massa otrevligheter och tjafs och dessutom handlar mer än halva tråden om andra personers kaniner. Ta sånt i PM istället tack, jag ville faktiskt ha tips? här som hade med stampandet att göra.

Fick några vettiga tips? av folk i början och det tackar jag och bockar för :) Hoppas att Wilmer snart lägger av att stampa.

Tråden kan låsas.

[_hsleiufhbtv]
0

#25 bara en fråga, tycker du också att jag och Frida (som blev utpekade av Pavel) skrek på dig?

hjartelyckanskaniner
0

Fast du har ju fått hjälp:) andra hanar i närheten så ska han vara "bossen" och stampa. Sprid ut maten i buren, häng upp maskrosblad, tärna morröter så får hjärnan "aktiveras"= han är trött och han orkar inte stampa. Sen om han fått visa beteende hos förra ägaren så är det självklart att han stampar och har sig hos dig med.

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

Måste bara säga att det känns jättekul att höra att det inte bara är jag som tycker sambandet mellan mig och Albin är fint. Jättekul att höra! :')

hjartelyckanskaniner
0

#28 Ni är fina ihop :)

Mvh Emma

torpetskaniner
0

#26 Jag uppfattade det bara som att ni sa "det är kört" ungefär, att jag har förstört kaninen och att beteendet antagligen inte kommer gå att ändra på.

Skrika kan man inte göra över internet enligt mig, men jag skulle mer ha velat ha konkreta tips? om varför han stampar och i så fall hur man kan ändra på det beteendet, inte svar i stil med "du borde inte ha gjort så, nu går det inte att ändra på." Det som är gjort är gjort, men jag fick lite tips? om vad han kanske stampar om iallafall.

minaninar
0

Jag fattar ingenting. Det här måste vara väldigt internt, uppenbarligen känner ni varandra på något sätt. Måste man tävla om vem som är bäst på kaniner och vem som har bäst förhållande till sin kanin och vem som har kaninen som varit med om värst saker? Alla kan väl vara bra, men alla kan väl också stöta på problem ibland med sin kanin? *grubbel*

[_hsleiufhbtv]
0

#30 eftersom det uppfattades som att han hållit på en längre tid och beteendet upprepats så. Varför han stampar: uppmärksamhet, rädsla, upphetsning, uttråkad. Testa med mer aktivitet och gör buren lite roligare.

[_hsleiufhbtv]
0

#31 tycker inte om påhopp och då blir jag förbannad. Speciellt när det handlar om samband med kaniner då det är min styrka. Jag känner Emma och Annika. Inte TS och parvel.

minaninar
0

Men vad exakt var det som du menade betydde att de klagade på din förmåga till anknytning och omvårdnad av kaniner? Jag kan inte se att de säger något om det?Skäms

AkaiTsuki
0

Akkio börjar stampa efter att gallerbitandet inte fungerat, dock på sistonde har han märkt att stampa inte fungerar.

En gång några år sedan då jag hade min dvvhane började han stampa helt plötsligt mitt i natten och jag försökte sova ändå men det fungerar inte så kollade jag mot buren och ser typ vit skugga framför, naturligtvis unga jag tror det är ett spöke och orkar själv inte med stampandet går ut ur rummet in till vardagsrummet och sover.

Jag vet inte om ni tror detta är sant men det är sant men jag tror det och är inte rädd för spöken, så antar det kan vart ett skepnad .

För din ninis tror jag det var en kråka eller något som kraxade till eller flög iväg som gjorde ett ljud som ogillades starkt.

Samma dvvhane som jag berättade om var jag tvungen att "natta" en gång eftersom min kompis som jag sov över hos gjorde ett skrik om något så han började stampa, han slutade stampa till slut och fick sätta buren mitt framför sängen för att han kunde känna min närvaro.
Det kan du prova att göra och inte ge dem belöning bara din närvaro så de vet att du är där

(Bodde i brandskadad lägenhet där polisen/brandmännen var tvugna att döda hunden när det brann i lägenheten eftersom den var i chock och antagligen ganska aggressiv emot dem… vet dock inte om jag håller med om den saken.) (Sry långt inlägg)

//Joanna

[_hsleiufhbtv]
0

#34 hon anser sig veta mer än jag om svåra kaniner vilket jag hatar att höra då det jag och Albin gått igenom är så hemskt det kan bli.

minaninar
0

Ingen kan komma och tala om det för någon annan, alla kaniner är olika och relationerna med. Ingen idé att jämföra. Men det är fint att man kan arbeta så mkt på relationen till kaninerna och att man kan försöka reparera saker. Jag har också lite problem med min kanin efter några traumatiska grejer när han var ny för mig och dessutom blev sjuk. Så jag har också en del att jobba på, det kan ju kännas som om det aldrig kommer bli bättre, men samtidigt märker jag att saker blir lite bättre hela tiden och han blir som han var innan han blev sjuk.Kyss

Akai: jo jag känner igen, även om jag inte tror på spöken så är det så mkt som kan fladdra till.. jag hade grejer på balkongen som fladdrade till.. det tog ett tag för mig att fatta att det var ett skäl att han ibland kom som en kanonkula ur buren, för att vinden fattat tag i en bit pressenning som fladdrade och en filt jag hade ute.. Och jag har även funderat.. när han ser sin egen rörelse eller reflektion i spegel eller glas.. kanske han blir rädd, för han bara ser nåt i ögonvrån som rör sig?

*Hjärtats hoppkaniner*
1

Jag känner inte Linnea speciellt bra, me efter allt jag läst och förstått VET jag att hon inte är helt dum. Albin verkar vara gudasnäll nu, vilket är helt otroligt efter vad jag hört han var i början. Nu till ämnet, att kaninen stampar tyder på rädsla och obehag, buren kanske står på fel plats? Sen är det ganska svårt (vad jag vet) att förhindra stamp helt, men gör några förändringar iburen och se om det hjälper. Daisy slutade stampa när hon fick en bolåda, ett kryp in. Jag kan inte speciellt mycket om att träna bort saker m.m, så jag rekommenderar att du bara ber Linnea om hjälp, utan att någon ska känna sig kränkt.

Fridaaaa
0

Detta forum spårar ut mer och mer.
Folk blir påhoppade till höger och vänster (t.ex i denna tråden) och blir anklagade för saker dem inte gjort, skrivit eller menat.
Förut var detta ett trevlig fourm men blir värre och värre och Medarbetare och Sajtvärd ser inte detta? Har varit i kontakt med Medarbetare men ingenting hjälper ju.

Linnea är en toppentjej med bra hand med sina kaniner (har itne träffat henne personligen men märks ändå) och sedan hoppa på mig för något jag inte har gjort?
Jag vet precis som Linnea vad vi pratar om och har stora kunskaper om kaniner och även svårhanterade kaniner.

[_hsleiufhbtv]
1

#38 tack Hanna! :') #39 håller helt med, undrar var medarbetarna blev av här.. Tack, du med Frida! Förstår inte ens varför vi "skrek" eller vad det var. Inte ett enda utropstecken..

Fridaaaa
0

#40 Nej jag förstår inte det heller menmen.
Vi vet ju att vi inte har gjort något fel så förstår inte varför folk ska vara på då:/

minaninar
0

När jag kollade tråden så blev jag lite häpen för att Frida och Linnea var så bestämda på felbeteende som ej skulle uppmuntras, och kände liksom lite, hoppsan, vad de var tvärsäkra och att det kanske kunde uppfattas som att de sade "ts, du gör fel med dina kaniner punkt slut".

Men jag tittar nu också på lite vad ts skrivit. T.ex. förstår jag nu bättre detta med utropstecken och formulering av trådtitlar: Stampande! Jag blir galen! Det kan uppfattas som hjälp, akut, detta pågår hela tiden, driver mig galen svara mig nu!

När man ser det så är det akut, det är också något som upprepas, man blir inte galen och söker bättring på ett beteende som bara hänt en gång? Då frågar man sig kanske vad det är som kan ha utlöst det o eventuellt vad man kan göra för att det inte ska upprepas (frågan är om det går i detta fallet, i fall det var en engångföreteelse, kanske ven vinden, träden darrade eller nåt annat som mänskliga sinnen inte fattar).

Sedan när man läser texten så verkar det för mig först som att det är en engångföreteelse, och sedan frågas hur man får bukt med det. Men man kan inte få bukt med något som händer en gång? Det är inget beteende.Det är en händelse. Därför förstår jag mer och mer varför det lätt blir så mkt missförstånd när man sitter och skriver från sitt eget lilla perspektiv.

Jag tror inte att Frida och Linnea alls menade att vara otrevliga. De gav bara ett kort effektivt svar på vad de uppfattade var problemet. TS tog åt sig (vilket jag kan begripa, det lät lite som, du är kass på att hantera kaniner, samt att lösningen var att ignorera dem, fast eftersom detta var en engångföreteelse så är det ju självklart att ts o partner måste kolla att inget har hänt, inget är fel osv, det kunde varit tecken på sjukdom etc. Därav bebisjämförelsen. Vilken jag tror inte alls syftade till att anklaga den andra Linnea för att vara dålig eller oförstående för sina kaniner, eller svåra kaniner generellt, men som naturligtvis kan uppfattas så.)

Jag fattade ingenting först, eftersom båda heter Linnea och det dessutom dyker upp en parvel som först verkar vara samma person som ts, men sedan klarnar det något haha. Alla blev lite sårade och jag tror inte det var meningen från något håll från början.Skäms

Men som sagt, vissa formuleringar blir knasiga. jag vet själv hur det kan bli (eller hur FridaSkrattande). Dessutom är man olika, när man börjar "lära känna" andra som skriver här märker man olika sätt att uttrycka sig. Vissa är mer kortfattade och to the point, o andra är mer som jag - skriver långa uppsatser hehe.Oskyldig Det finns ju för och nackdelar med båda, kort koncist kan lätt få en udd som inte var menad, långt och fladdrigt kan göra att folk inte riktigt orkar läsa osv.Tungan ute jag uppfattar det som att det uppstod en storm i tekoppen fast ingen egentligen var ute efter att påstå något om den andra i början - vad som sedan händer när man upplever att pajkastningen är i gång är en annan sak - för då tycker man ju redan att nån varit taskig. Jag hävdar fortfarande att det verkar vara missförstånd.

[_hsleiufhbtv]
0

#4precis.. Bara att strunta i det i guess.. :/

Fridaaaa
1

#42 Varkens jag eller Linnea har sagt någonting om att TS inte kan hantera sina kaniner osv? Både jag & Linnea tolkade TS beskriving likadant, och TS beskrev kanske inte tillräckligt bra då eftersom 2 uppfattade det på samma vis?
Så varkens jag eller Linnea (Livetskaniner) har gjort någonting fel här, eftersom TS uppmuntrade felbeteendet genom att ge dem banan plus uppmärksamhet.

Ja alla kan forumlera sig fel, även jag, mänskligt. Men har man gjort det, ska man ju inte bli sur på folk som tolkat saken så som det är skrivet och inte har varkens skrikit eller annat, utan bara snällt velat hjälpa till? Det blir ju galet fel :/

hjartelyckanskaniner
1

Sen ska man aldrig uppmuntra felbeteende, oavsett vilket. Man kan lägga en handduk över buren så slutar de. Sen är de djur, har egen vilja och vissa är extremt envisa! Jag har också envisa kaniner och jag vet att jag inte är ensam om detta. Det är bara att man ska vara dubbelt så envis. Är som med hundvalpar. Ignorera bara sålänge det inte är något jätteallvarligt. Sätt i öronproppar och sov. Jag har sovit bland stampande kaniner och det är inte ens en bråkdel av att dela rum med min pappa som snarkar sjukt högt. Jag hör tom på ovanvåningen när han snarkar. Ser inget fel i om kaninen har lite temprament. Många hoppkaniner har det. Men det ska ju inte gå över styr, då får man bearbeta detta. Sen bor kaninen inne och då får man ta att de stampar och gräver. Förr eller senare så vänjer man sig. Bott med 7(?) gerbiler i samma rum och de är inte spec tysta. Låg och lyssna på de innan jag somnade.

Mvh Emma

minaninar
0

#42 Ja jag tror att andra formuleringar i tråden kunde undvikit vissa missförstånd. Men det är lätt att vara efterklok, bättre lycka nästa gång kan jag bara säga. Man lär sig. :p Problemet är att man kanske inte själv ser att man formulerat sin tråd konstigt och därför inte förstår vad det är som folk reagerar på. Så var det ju när jag uttryckt mig konstigt och du reagerade, det tog mig ett bra tag att fatta att jag tilltalade dig och en annan i samma mening. När påletten trillade ner förstor jag ju varför du läste det som du gjorde.Tungan ute

#45 (utan att referera till ts kunskaper) Jag som inte är så van vid kaniner kan ibland gripas av osäkerhet om det är något som är fel eller om det är ett beteende. Tänk om man struntade i något eller la en filt på och så nästa morron låg han där död av något man inte fattat. Förstår du? Stampande kan ju i värsta fall vara tecken på smärta eller trumsjuka o sånt har jag läst, t.ex. Jag har själv vissa frågor om sånt, kanske ska jag starta en tråd och fråga.Tungan ute

hjartelyckanskaniner
0

#45 Man ser på kaninen om den är sjuk eller är osäker/har panik. Har de panik så spänner de kroppen, öppnar upp ögonen så ögonvitan syns. Är de sjuka så sitter de i ett hörn. Spec trumsjuka. De magrar av något otroligt! Min hona gick ner 1kg på ett dygn, kollapsa på vågen och dog senare i famnen.

Är man relativt duktig på kaniner så ser man om de vill ha uppmärksamt eller om de är skjuka=) Det ska ju inte vara en jättetjock handduk/filt man lägger på så att de inte får luft.
Jag har gjort detta på dräktiga honor och då får de mer lugn och ro sista tiden av dräktigheten =)

Mvh Emma

minaninar
0

Det är ju just det som är problemet när man ännu inte är särskilt duktig på kaniner, att det är svårt att avgöra. Men jo, jag tycker ofta att man intuitivt känner när det är kris, jag har i varje fall fattat rätt beslut i en sådan situation. Men jag återkommer i egen tråd om mina situationer som jag undrar över, mer konkret, för jag har några olika jag undrar över. Det blir mer översiktligt nu. Tror det som sagts i denna tråd har sagts. Vill ts fråga igen så är det kanske bättre att hon gör en ny tråd, ifall det blir ett bestående problem.Glad

Nu ska jag försöka motstå frestelsen att titta mer idenna tråden.Flört

torpetskaniner
0

Precis som #42 sa, jag uppfattade det lite som att det kunde uppfattas som att jag hade dålig koll på hur jag ska hantera mina kaniner. Jag har haft kanin i över 10 år, så jag vet mycket väl hur dem fungerar.

Dock fick jag som även #42 sa lite panik då Wilmer började stampa även på dagen och min flickvän (Parvel) inte var hemma och det är endast hon som förstår sig på honom. Så jag frågade om råd här, vilket.. tja, spårade ur totalt. Så nästa gång jag behöver veta något är det väl kanske bättre att ringa någon kaninhoppare jag känner så slipper det bli tjafs och missförstånd.

Det kanske helt enkelt är bättre att fråga någon man känner lite så kanske det är lättare att tolka den personen, hur den menar osv.
Men jag tolkade det iaf som att ni antydde på att jag kanske inte vet hur jag ska hanskas med kaninerna och det tog jag väldigt illa upp över och det gjorde väl min flickvän också, eftersom hon verkade bli upprörd. Finns väl kanske en anledning till att de flesta kaninhoppare jag känner undviker detta forum.. Det har som Frida säger blivit väldigt otrevligt och det verkar vara en hel del massa missförstånd hela tiden.

Frida och Linnéa har absolut inte gjort något fel, det har jag inte heller sagt. Jag tycker bara att ni kanske borde omformulera er nästa gång eftersom det inte bara var jag som uppfattade det som att det kunde tolkats som att jag inte verkade kunna ta hand om mina kaniner på rätt sätt. Precis som Frida säger är det mänskligt att göra såna misstag.

Och jag undrar faktiskt också var medarbetarna är? Jag hade önskemål om att låsa tråden och vill inte fortsätta på den här onödiga diskussionen som inte ens har med ämnet att göra. Jag har fått hjälp av en otroligt duktig kaninhoppare som har samma problem som mig ibland och har erfarenhet av detta :)

minaninar
0

#49, det goda med att tråden ej hann låsas är att nu kanske vi fick chansen att lösa vad som var problemet, missförståndet. Även Medarbetare har liv utanför KiFFlört

Jag är jättenyfiken på vad du fick för råd och hjälp!SkrattandeSkriv jättegärnahär eller pm'a.

*Hjärtats hoppkaniner*
0

#49 Bra att du fått hjälp då!