Måste honan vara brunstig vid parning?
Ska para min kanin med en tjejs kanin men jag funderar på om honan måste vara brunstig för att hon ska tillåta att hanen parar sig med henne? eller ska man hålla i honan om hon springer runt och inte låter honom göra de han ska ?
Tacksam för svar :)
Ja, honan bör vara brunstig vid PARNING. Du ska absolut inte hålla fast honan, det är tvångsparning, och fruktansvärt, enligt min mening =)
Så med andra ord, hon ska vara brunstig. Du märker att hon är brunstig om hon lyfter på rumpan när man klappar henne, om könet är rött, eller om hon helt enkelt är lite surig.
Lycka till! =)
#1 min kanin har varit brunstig en gång och då varade det bara i en dag. jag får inte klappa henne för hon bits bara då och hon är ALLTID sur så jag vet inte om hon är brunstig eller inte ://
Om hon alltid är sur, oavsett om hon brunstar eller ej, låter det väl kanske inte som om det är en hona som ska gå i Avel. Det är åtminstone ingen hona jag skulle ta ungar på.
Min hona kan bli lite överbrunstig och springa runt en del, men jag gör inte mer än sitter med och iakttar dem. Till slut lugnar hon ner sig och låter honom göra det han ska, efter att hon varit på och juckat en hel del på honom.
hon är sur i buren men snäll som ett lamm ute så jag ska avla på henne iallafall eftersom det bara är i buren. utanför är hon hur go som helst :) då kan hon sitta och gosa i 4 timmar
Brunster är ju just när dem är parningsvilliga. Är hon inte brunstig så kommer hon troligtvis inte vilja bli parad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hur ofta ska dom vara brunstiga? för hon har bara varit de en dag och hon är snart 9 månader :/ är lite orolig att hon aldrig kommer bli brunstig
#6 Alla honor märkar man inte på om dem brunstar eller inte :)
Har hört att man kan ge persilja ett par dagar, brukar kunna sätta igång brunsten :)
hon är så kräsen på att äta så jag tor inte hon skulle äta det :/
#8 Värt att testa? :)
Honan måste vara villig det vill säga brunstig. Sen ska man inte avla på tjuriga och otrevliga kaniner som bits! Man vill ju inte föra det vidare. Fin hona är för revirbenägen så när du ska peta i boet kommer hon nog inte tillåta det.
#10 hon är precis som min förra avels hona. hon är elak i buren men snäll utanför och när jag tar i boet / på ungarna bryr hon sig inte. och ungarna till min förra ärvde inte hennes humör. Och desutom så bestämmer inte du vilken kanin jag ska avla med ;)
#9 Ja jag ska prova det nån dag:) Tack för tipset!
#12 Du behöver inte vara kaxig. Ingen har sagt att du inte kan eller får, dvs. bestämt. Vi säger bara våra åsikter - vad vi tycker! Det lär du räkna med i ett forum :) Du utspeglas inte seriositet i din Avel.
Det låter som att du "tar första bästa hona du har till hands" istället för att söka efter kvalité.
#14 jag är inte kaxig jag säger bara min åsikt precis som du gör! du känner inte min kanin och kan inte säga något om henne. Min kanin duger helt ypperligt till Avel och de kommer ske en PARNING som ingen kan ändra på.
#13 Nej men jag är ingen uppfödare heller. jag föder upp för att jag älskar djur och ska säkerligen behålla en unge själv om det blir någon jag tcker lite extra mycket om ;)
#15 Jag har inte sagt att jag känner din kanin. Men du själv har skrivit vid flera tillfällen att hon bits i buren = inte okej! Den som tar kullar är UPPFÖDARE oavsett hur många kullar man tar. Vad annars är en uppfödare. Tar du en kull är du uppfödare till den kullen.
Du låter kaxig genom att säga "Och desutom så bestämmer inte du vilken kanin jag ska avla med ;)"
Jag orkar inte med att tjafsa!
Jag har fått svar på det jag ville veta och nu kan hela tråden igentligen tas bort. men jag vet inte om man kan göra det. men nu tänker jag sluta disskutera det här!
Men herregud! släpp de här! som sagt så är det ingen som vet hur min kanin är! jag kan inte bara köpa massa kaniner för att kaninen bits lite grann!? släpp det bara! förstår inte varför folk ska bry sig i in i bomben! hur tar man bort en tråd?? de här går ju överstyr!
Du tål inte kritik.
Skall jag vara ärlig så vet jag inte hur försäljningen kommer att gå om du avlar på en sådan kanin. Själv tycker jag att det låter väldigt oseriöst.
Och om du skapar sådana här trådar så får du tåla kritik!
Trådar tas inte bort per automatik bara för att man som trådstartare vill det.
Som många andra säger så finns det ingen anledning at avla på en så revirbenägen hona när det finns så många trevliga. Du verkar inte ta kullen i syfte att behålla någon heller, i och med att du skriver "OM det blir någon jag tycker extra mycket om". Och det är inte jättelätt att sälja snälla trevliga renrasiga kaniner mitt i sommaren/till hösten, så hur ska det då vara med en kull som riskerar att bli otrevliga? För det kommer du att informera eventuella köpare om hoppas jag?
Som uppfödare så måste man fundera över varför man vill ta en viss kombination, och inte bara ta en för att det är så sött med ungar. Det är oansvarigt att sätta ungar till världen (enligt mig) som riskerar att bli aggressiva och då troligen få bli antingen vandringspokaler eller avlivade.
Ljustadalens kaningård
Jag tänker inte svar pånågot mer. Punkt slut
#23 Verkligen moget att skriva så och inte kan ta kritik?
# 24 jag kan visst ta kritik men jag blir så in i h*vete sur när alla säger att jag är oseriös! om jag vill ta en kull.. ja då gör jag det! punkt slut!!
Och säg att jag är omogen då om ni vill det för de kanske jag är också!? Jag är 14 år herregud! Jag som trode vuxna skulle vara mogna! Bull shit!
Sluta komentera det här inlägget nu och så lägger vi det bakom oss!
Admin får gärna ta bort det här inlägget om nån hittar det!
#25 Mognad handlar inte om ålder om du inte visste det? Finns dem som är 12 år som är mognare än 20 åring och tvärtom.
Men att ta kull på en kanin som tenderar att bitas och om bits ibland är inte lämpligt.
#27 håller med dig! Jag mognade snabbt och tog ansvar, men än vad jag skulle, min pappa är 44 år och lite omogen av sig ändå. Mognad är inte en ålder!
nu ska vi väll inte byta samtalsämnet till omogenhet eller?:)
#29 nej precis!
Kan vi sluta diskutera nu eller!?