Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2163 ggr
Katten_
1

Leverproblem om de inte äter hö på ett dygn?!

Hej! Förut åt inte Cornflakes hö på ett dygn säkert, det stod att de får leverpromblem då?! Han ser normal ut tycker jag. Äter, Ser honom dock ej dricka för jag sitter inte där då, men vattenflaskan har de druckigt mycket från och allt kan nog inte kiara dricka… Men,

SANT eller FALSKT

att de får leverproblem om de inte äter hö på ett dygn?

/Christel

/Christel & kaninerna! Glad

Fridaaaa
0

Inte bara efter 1 dygn :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katten_
0

Aha, pjuh…

Han äter hö nu, men inte lika mycket som Kiara, (hon  är 14 veckor)

Men ja, han äter i alla fall och ser normal ut :)

Han är oftast slöare än Kiara men inte trött så.. :D

minaninar
0

Alltså, det är ifall det inte äter ALLS som de kan få hepatisk lipidos (vilket är att när kaninen inte får näring o energi från mat så börjar den ta av fettdepåerna och omvandla till energi (enkla sockerarter) , detta stressar levern och det leder på något vis till "fettlever" (och eventuellt även problem med blodkärlen har inte riktigt förstått det än), fettlever leder snabbt o lätt till att levern slås ut (tror även det kan påverka njurarna o att de i värsta fall också slås ut, men ej säker), detta är sånt som vi människor får transplantationer för, men eftersom det inte finns för kaniner så dör de.

Jag tror inte man kan säga säkert exakt när det börjar påverka levern och exakt när levern blir så påverkad att den stänger ner, men om kaninen inte äter alls på ett dygn så börjar nog levern ta rätt mkt stryk även om den kanske inte dör så snart. Så har jag fattat det i alla fall.

Men detta har också fått mig att fundera över fetthalt i maten, för det borde även betyda att för fet mat gör samma sak.

Jo, det ska sägas, risken för fettlever vid anorexi (matvägran) hos kanin oavsett orsak, ökar om kaninen är överviktig, eftersom mer fett är inlagrat.Skäms

Fridaaaa
0

#3 Så snabbt tror inte jag det går.
Vet en som inte gav sin kanin hö på flera veckor och dem fick inte problem alls.

minaninar
0

#4 jo men jag menade om det inte äter alls varesig hö, pellets elr nåt.

Så länge de äter pellets händer inte just det med levern.

Katten_
0

Nej han äter pellets. Han äter hö nu så :)

Ljusta
1

Jag är tämligen säker på att kaninen har hunnit att dö av svält om den inte skulle få någon mat alls innan den skulle få leverpåverkan.

Vissa kaniner äter aldrig hö, men får inte leverproblem av det. De som kan drabba kaniner som inte äter hö är främst problem med tänder och ev mage (beroende på vad den ges i övrigt).

Ljustadalens kaningård

[TeamGolden]
0

min kanin äter bara mer hö när han inte får gräs på några timmar, då pillar han lite i höet. 
men det är ju inte meningen att en kanin ska slänga i sig mat eller, liksom den ska ju inte tömma en höhäck på en dag enligt mig.. :) 
Min äter faktiskt väldigt lite hö men får i sig det han behöver både från sin mat som innehåller hö och gräs som han oftast får dagligen ^^

Fridaaaa
0

#5 Albin, våran jättekanin, fick inte hö på flera månder ibland och i princip ingen pellets alls sitt första levnadsår. Lite grönsaker och gräs och vatten mest.
Och han var mager när han kom till oss men inte leverproblem ;)

minaninar
0

#9 Jo men då åt han ju något.Tungan ute

Hursomhelst, här står om leverproblemen, det verkar dock vara sant vad gäller total matvägran eller brist på mat, och det verkar som om det är ett av de skäl som gör att de dör.

Albin hade fått den dieten innan han kom till er? Intressant, eftersom han är så stor finingen. Nej leverproblemen uppstår bara om kaninen inte får föda alls - slutar äta, eller inte får något alls, vad jag förstår, varken grenar, gräs, pellets, hö - nada. Och att den processen som skadar levern börjar rätt snabbt efter att kaninen slutar äta helt. Men tydligen upptäcker man inte leverproblemen om man inte tar blodprov eller (ev obducerar i fall kaninen går bort).

http://www.vetnext.com/search.php?s=aandoening&id=73081050046%2097

Kanske kan man förstå det så också att Albin redan var mager, då fanns inte så mkt fett som kunde hamna i levern? Det verkar tydligen vara större risk att redan överviktiga kaniner får det, även om processen vid akut näringsbrist är samma för alla.

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Fat_liver/Liver_en.htm

i den här artikeln står visserligen att fett inte orsakar problemet utan socker osv från övervikt.

Men i annan artikel står det att fett gör det. Men kanske som med människodiet, de strider över vad det är som gör folk feta, är det fettet eller kolisarna.Tungan ute

Hursomhelst, intressant att försöka förstå leverns situation i kaniner och hur snabbt den påverkas, jämfört med oss människor, vi får kämpa ett bra tag om vi ska få fettlever (vilket är typ som skrumplever fast från fett i stället för alkohol).

edit: "Hepatic Lipidosis: Hepatic lipidosis, also known as fatty liver, describes the abnormal accumulation of fat within the liver cells. This is usually not a primary condition in rabbits, but is caused by periods of not eating. Some of the causes of hepatic lipidosis may be dental disease, fiber content in the diet that is too low, obese animals that become sick, difficult pregnancies, and others.1 Radiographs, bloodwork, and ultrasound can help diagnose this condition. Treatment is mainly supportive and includes nutritional support as quickly as possible. Prognosis may be poor depending on the severity of disease. Interestingly, tea polyphennols (found in green tea) have recently been shown to increase hepatic lipase activity and protect liver cells from fatty degeneration in rabbits.7
"

Från

http://www.rabbit.org/health/liver.html

Fridaaaa
0

#10 Jo men det var ju inte mycket direkt under 1 år ;) Så menade bara att det tar nog lång tid innan det ger problem.
Japp det var vad han levde på. Mager, långa klor och rinnande ögon.
Nu är han i bra hull, bra klor och fina ögon. Haft han i 3 år nu våran goding :)
Tack ska du ha :)

minaninar
0

Stackarn. :( Men har ju sett bildbevis på hur fin han är nu. Fast, rinnande ögon? Fick ni göra något åt tänderna? Eller var det något annat?

Jo visst tror jag du har rätt också, menade bara att det dyker upp folk här med jämna mellanrum verkar det som där kaninen inte ätit på något dygn eller två och vad jag förstår så börjar den där processen i levern ganska snabbt, men lyckas man vända det hela så avstannar ju den negativa processen och eventuellt kan levern också läkas, organ har ju viss sådan självläkningsförmåga.

Fridaaaa
0

#12 Ögonen var pga dåligt rengjord bur. Så lite ögonsalva och stor ren bur så var det bra sen :)

minaninar
0

#13Cool Ahapp, så bra att han fick komma till er.

Fridaaaa
0

#14 Tack :) Är glada att vi fick ta över honom :)