Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 599 ggr
oppular
0

Kanin beter sig konstigt, hjälp

Hej!

Min dvärgvädur som är ganska gammal, 7 år, har betett sig konstigt nu under kvällen.. Han sitter och ligger på samma ställe i buren, där han aldrig har vilat tidigare. Han vägrar äta både hö, frukt och matgodis, och vill inte heller dricka vatten hur vi än försöker. Han skakar dessutom huvudet och öronen nästan hela tiden (som om han skulle tvätta sig, om någon annans kanin gör likadant?). Någon som vet vad det kan vara? 
I övrigt har han inte betett sig annorlunda på något vis, lika pigg som vanligt.

/A

minaninar
0

Det betyder nog att han är riktigt sjuk. Han behöver äta o dricka. Försök mata honom med nåt. Försök flera gånger.

Skaka på öronen tyder på infektion i örat, det kan snabbt bli allvarligt.

Förlåt att jag kraxar olycksbådande, men sådana tecken som du beskriver är ofta rätt akuta. Antar att ni hursomhelst inte kan göra något förrän på morgonen, men jag tror ni genast bör ta honom till veterinären och få behandling. Helst då en kaninkunnig veterinär.Tungan ute

Att de "i övrigt beteer sig helt normalt" är bara ett artspecifikt överlevnadsbeteende för att inte råka illa ut.