Champion och lite sånt
Sitter och skriver artiklar till kaninmagazinet.se och kom på att istället för att maila och terrorisera uppfödare jag känner så kan jag ju fråga här!
1. Angående SVCH, "Raskaniner som vid tre bedömningstillfällen uppnått 95 p eller mer kan tituleras champion ", så undrar jag om det verkligen är vad som gäller. Om kaninen får 96 eller 95,5, måste den ändå få låt oss säga 95,5 96 95 för att bli SVCH? Tycker mig ha hört nått om att poäng högre än 95 räknas på annat sätt för SVCH… eller är jag ute och cyklar nu? Någon som har bra bilder på SVCH-kaniner? :)
2. Kaningård, varför väljer man att regga det? Klart det är kul att ha sitt eget kaningårdsnamn som bara är ens eget och som kan skrivas på stamtavlan. Men som storuppfödare så känns det osm att det bara blir mer krav och mer kontroller samt att ens namn ändå står där på stamtavlan. Så, varför görs det? Klart att det är bra med kontroller, men varför skulle en storuppfödare utsätta sig för något sådant "jobbigt"?
3ggr 95p eller högre av minst 2 olika domare. Minst en av bedömningarna ska vara i A-klass.
Väljer man att registrera uppfödarnamnet så kan ingen annan ta det. Är uppfödarnamnet inte registrerat så kan ju i princip hur många uppfödare som helst använda samma uppfödarnamn.