Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 920 ggr
valorous.kid
1

jobbigt "dilemma"

härom dagen var jag hos en kompis som har skaffat en jättesöt liten dvärghamster, och nu vill jag jättegärna skaffa en hamster!

men jag har redan en kanin och en hamster skulle nog inte passa in i mitt liv… vi åker till landet väldigt ofta och jag kan nog inte ta med en hamstar ut till landet på helgen, och sen tillbaka igen. och sen ut till skärgården, och tillbaka. typ varje helg…

och jag kan inte sälja eller ge bort min kanin för han är min bästa kompis!! det är inte honom jag har tröttnat på, inte överhuvudtaget! men jag vill liksom ha en hamster!! ~~ svårt att förklara… -.-'

jag kanske kan ha Backy(min kanin)tills han dör(inte för att jag vill det)och sen när jag flyttar hemifrån skaffa en hamster! för han är 2 år och jag är 12…

har ni någon ide på hur jag ska få bort lusten att ha en hamster eller något annat förslag??

[_hsleiufhbtv]
0

Varför ska du ha en hamster då? För att den var så söt hos din kompis?

valorous.kid
0

#1 den var söt, snäll, nyfiken, mjuk, snäll och rolig :)

Zakarias
1

#2 Hälsa på din kompis ofta istället.

Så gör jag med kaniner, jag far till en uppfödare som bor ca 10 min från mig, och hon har 40 kaniner sen efter jag gosat med dem är jag nöjd :)

[El-sa]
0

Jag har haft en hamster och de är underbara. Men tänk på att de lever bara i max 2 år och är natt djur (de sover på dagen). Det går dessutom att göra mycket mer med en kanin. Jag tror att du kommer att sakna att ha en kanin då du skaffat en hamster.

Qepta
3

Ska försöka ta lite "negativt om hamstern"

Hamstrar är nattdjur, de är vakna på nätterna. De springer i hjul, och det kan vara jobbigt på nätterna. Vissa är väldigt tråkiga och bara sover. De lever inte länge, 2-3 år ungefär.

Jag har haft 4 hamstrar i mitt liv, min första hamster var underbar, snäll, gosig och social. Min sista hamster blev nästan 4 år gammal, han var inte snäll. Han var bitsk och gick inte att hantera om man inte hade tjocka hanskar på sig. Hade en hamster som var tråkig, han bara sov och åt. Sedan hade jag en hamster (kullsyster till min första) hon var ganska skygg men snäll.

Nu har jag inte haft hamster på ett par år, och jag saknar det inte alls faktist. Att äga kanin betyder mer för mig, de lever längre, de är inte lika känsliga och de är ofta mycket socialare.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

valorous.kid
0

tack! ja, jag kanske kommer att sakna kanin… jag kan ju ta hand om min kompis hamster när han är på resa eller likande :)

Saaara
0

Det händer ofta att man kommer in i en period att man vill ha ett visst sorts djur. Förut när jag var yngre kom jag alltid in i perioder där jag ville ha en hund, hamster, Ja you name it. Fast nu handlar det mest om lite olika kaninraser jag fastnar för då och då, hehe. Fast vill hålla mej till en ras till en början.

Alltså, kaniner är mycket socialare och roligare djur än vad hamstrar är. Om du verkligen vill skaffa en hamster så vänta ett bra tag för "suget" efter ett nytt djur brukar gå över. Flört

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Fridaaaa
0

Hamstrar är inte lika roliga som kaniner enligt min mening. Sedan lever dem inte så länge heller. Nej kanin är roligare ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

ja, jag får väl vänta ;) som #7 sa kommer jag väl inte vilja ha det senare ;)

Linnet
0

Hamster är verkligen inget roligt djur, sover hela dagarna, man ser dom inte överhuvudtaget, sen kan dom leva om som bara den på nätterna, visst dom är ju söta, men inget att hålla på att kela med, dom är ju alldeles för små och snabba. Vill man ha ett socialt djur som man kan kela med då är det ju kanin som gäller, eller marsvin. Hade en dvärghamster som jag tog hand om av en som tröttnat, det var det tråkigaste djur jag haft någonsin.

minaninar
0

Som du själv sa, erbjud dig att vara hamstervakt. Då kan du testa. Jag var för några veckor sedan sugen på degusar. Innan pygméeigelkott men det släppte rätt snabbt då jag insåg att de är stickiga, man får visst lätt utslag på händerna, o att de äter kött mm (om jag nu minns rätt kollade också söta gerbiler, o de var också allätare, inget fel, det är ju jag med, men skönt, med djur som e herbivorer tycker jag, de luktar mkt godare).Tungan ute Sedan ville jag ha piphare. Så i min fantasi har jag ordnat  världens finaste djurparadis o där har jag alla djur jag gillar.Skrattande

valorous.kid
0

"19 men jag tror att inte alla hamstar är så, min kompis hamster kommer fram till en och är liksom nyfiken på handen. och den är pigg på dagen! men det har väl med tur och göra ;)

NaDa...
1

Har en guldhamster så kan ju säga att han höll mig vaken hela natten i natt.. ;) Annars är han ju jättesnäll och rolig.. Men nätterna då han har hjul är väll inte så kul.. :P

Du kan förresten hälsa din kompis att dvärghamstrar ska bo två och två. (Om det inte var en kinesisk dvärghamster såklart..) :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

valorous.kid
0

#13 jo jag tror faktiskt att det var en kinesisk dvärghamster.  Obestämd får fråga ;)