Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 3387 ggr
Kickan90
0

hjälp* klurig färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte ger er kunniga på anlag en liten mer utmaning ;)
Köpte en hane och både jag och uppfödaren är kluven på färgen.

Mor: egern japan zobelsiames wiener
Mormor: blå wiener
Morfar: beige wiener

Fader: isabella wiener
Farmor: viltgul wiener
Farfar: blå wiener

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kickan90
0

2a bilden

Medarbetare på

Kickan90
0

Magen

Medarbetare på

Kickan90
0

En annan bild på hela kaninen så man ser att han har ju en annan färg under magen och som en kjol

Medarbetare på

Zvintos
0

Är mamman säkert siames japan? För i sådana fall måste ungen vara en gul+blå färg.

Kickan90
0

Ja det står att hon ska vara det, verkar som att detta är hans mamma

Medarbetare på

Zvintos
0

#5: Jag kan inte få upp någon länk. Lägg in länkadressen istället, så går det i alla fall att kopiera den. Glad

Kickan90
0
Lina R
0

Satin kan ju göra att pälsen ser mörkare ut.

Med den stammen (egern + isabella) så MÅSTE ungen vara en blå färg.

Egern: A_ B_ cc dd gg
Isabella: A_ bb C_ dd gg

Om du kikar på koden så kan du se att alla ungarna får definitivt denna genkod:
__ _b _c dd gg.

De kommer vara blå. De kommer vara enfärgade. Och alla får brun-anlag och gulanlag (eller blir bruna och/eller gula).

Möjliga färger på denna unge är alltså:
Blå
Isabella
Egern
Beige
Zobel/zobelsiames-varianter

Och den där ungen ser ut att vara för mörk för alla dessa blekningsanlag. Så jag tror itne att stammen stämmer. Ungen ser ut att vara madagaskar.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Kollade på mamman lite snabbt, tycker hon ser ut som en "vanlig" zobelsiames/svart japan.

Då är madagaskar på ungen inte bara möjligt, utan sannolikt.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[sstorm]
0

Lina, om mamman är siames och pappan isabella måste ungen vara gul och blå (som du sa) så de är inte möjligt med varken blå eller egern.

Jag tycker den ser ut som en zobel variant, men osäker på vad men den ser INTE gul ut så stammen verkar ju skum…

Kickan90
0

Han ska inte heller vara solblekt :/
sen verkar det som att detta är pappan (satinrex) http://www.123minsida.se/u/i47451131._szw1280h1280_.jpg.jfif

Medarbetare på

[sstorm]
2

#11 Pappan är inte isabella i alla fall så där är ju en förklaring till att din kanin inte är gul ;)

Zakarias
0

Påminner lite om white zobel brun, men det går  inte med dem färgerna i släkten.

Kickan90
0

Okk, det är pappan o uppfödaren säger att pappan e isabella och även en annan uppfödare som har ägt honom..men att han mörknade senare, men sen är han ju en satinrex o de kan ju mörkna lite i färgen.

jag vill ju bara veta vad han kan va för färg står ?tecken på h-beviset hehe ;) ja white zobel brun påminner han faktiskt om :O

jag tycker att han påminner om ngn zobel men ngn sade att han inte var det?
bor någon här nära Helsingborg så får ni gärna komma o se honom live ^^

Medarbetare på

Zvintos
0

White zobel brun är han garanterat inte, då han inte har några "viltzoner". Som någon sa så kan det ej heller bli det med tanke på stammen.

Kickan90
0

#15 nej precis, men han påminnde lite om den iaf.

svårt att veta detta vad han kan vara, när jag drar pälsen uppåt så är han lite blåaktig under den bruna nyansen på ryggen.
men som sagt bor ngn nära Helsingborg så får ni jätte gärna komma o kika på honom ;)

Medarbetare på

Ljusta
0

Hur skulle en rödförstärkt egern satin se ut?

Pappan tycker jag ser isabella ut, möjligen något rödförstärkt.

Ljustadalens kaningård

Zvintos
0

#17: Fast om det stämmer att mamman är siames japan, så är problemet att han inte kan vara egern. Då måste han vara gul och blå.

Vad hade resterande syskon för färg?

Lina R
0

Mamma zobelsiames/svart jpn, pappa isabella = ungen måste vara GUL. Den behöver inte var gul och blå :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ljusta
0

#18 Jag tänkte mest fenotypiskt, kelkaniner har ofta fel benämningar och oklara färger så brukar gå på det som syns ;)

Märklig färg hur som helst!

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

Pappan ser ut att också vara madagaskar.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ljusta
0

#21 I min dator ser han ut att ha blå mask, men ser lite rödförstärkt ut?

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

I min dator ser han ut exakt som en madagaskar? Mörkgrå mask?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ljusta
0

#23 Även om du zoomar in den? Men min dator kan ha knäpp färginställning, man vet aldrig :P

Ljustadalens kaningård

Lina R
0

Jupp… weird…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Elina.
0

Ser ut som madagaskar här med.

[Wera]
0

Tycker också den ser ut att vara (mörk) madagaskar i min dator ;)

Här är ex. en madagaskar, dock teddy.

Zvintos
0

#19: Blev lite fel i "huvudet". Var fortfarande kvar i att mamman var siames/egern och då måste ju ungen vara gul och blå. Men är mamman bara siames/svart så behöver den ju såklart bara vara gul. ^^

Ljusta
0

#25 Då är det säkert min dator som visar fel. Den är gammal och börjar säga upp sig, så det skulle inte förvåna mig ;)

Men i och med att alla färger här är på satinpäls (och satinrex då) så kan ju färgerna se lite annorlunda ut med, djupare. Men Vilken färg? ungen deras har kan man ju undra. På min skärm (som då kan visa fel ;) så är den alldeles för blåbrun för att vara madagaskar? (Ser nästan lite zobel ut här?)

Ljustadalens kaningård

[luckymoa]
0

Oavsett färg e han jättefin :) Har två vita blåögda efter Tukan… Ska bli intressant o se vad de ger för avkommor!

Kickan90
0

såhär ser min satin madagaskar ut, tycker inte att han ser madagaskar ut om jag ska vara ärlig ;)

finns det ingen som bor nära helsingborg som hade vellat kolla in han i verkligheten för en bedömning? för jag vill gärna ha hans färg annars känns de lite sådär med att para honom med min madagaskar :(

Medarbetare på

Kickan90
0

Tycker ni att han ser ut som en madagaskar japan wiener?
för att fått höra det nu också x)

Medarbetare på

[Wera]
0

#31 Som sagt finns det olika nyanser av madagaskar. Denna är ljus, här är en annan madagaskar teddy. Jämför denna med #27.

#32 Vilken, i #0 eller #31?

Kickan90
0

#33 Nej fick höra det på facebook på kaninfarg, hon skrev såhär: -Rent spontat skulle jag säga madagaskar wiener, ev med japanteckning, men eftersom båda föräldrarna har blå färger så borde denna också vara det. Typ isabella, men den ser inte ut som det.

Medarbetare på

[Wera]
0

#34 Men det måste vara något fel på stammen, mamman kanske inte ens är blå utan svart? För denna kanin är inte blå!

Sixtenblixten
0

Min madagaskar hona e så mörk som pappan och hon e utställd och allt !

Kickan90
0

#35 jag skickade bild på foto på mamman och det är de enda fotot som finns.
han e "brun" över hela kroppen+huvudet men runt huvudet är han grå/blå likande och även som en kjol på kroppen samt under magen.

drar jag i pälsen på ryggen mothårs så är den lite grå/blåaktig undertill.

#36 svårt för mig att säga om han e de, han påminner lite om den ungen som ligger närmast mamman

Medarbetare på

[sstorm]
0

Jag tycker nästan den ser ut som en havana zobel, men stammen talar ju inte för det direkt

Kickan90
0

okk, hans uppfödare skrev till mig nu och sade att han inte är ngn madagaskar.
men att han ev kan vara någon japan då hon tyckte att han hade någon fläck :/

Medarbetare på

[Wera]
0

Finns brun/blå japan då? :P Om han nu är blå, fast då krävs det att hans föräldrar har anlag för brunt.

Peak303
0

Jag tycker han ser något isabella ut, kanske någon grad mörk isabella eller någon ev. havanna eller lux?
Kollade runt på kaninfarg.se men hittade inte någon som liknar hans färg :O

Riktigt fin är han iaf :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kickan90
0

#41 lux ja kanske det, men uppfödaren sade att det någon hade sagt till henne att lux e någon form utav egern men kollar jag på kaninfarg.se så är det en form utav brun/blå och då borde de ju stämma?

Medarbetare på

Peak303
0

#42; de är iaf de enda jag tycker påminner om färgen. Och med tanke på vad de står om färgen så tycker jag att de borde stämma. :)

"Det enda som skiljer denna färg från viltgrå är att den är brun och blå. Den bruna färgen ersätter den svarta färgen och blå anlaget späder ut den bruna färgen till egern. När den dessutom är viltfärgad blir det viltegern, som alltså är samma sak som lux."
(från kaninfarg.se)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kickan90
0

okej, vad rörigt xD

ajja om någon bor i närheten utav helsingborg så får ni gärna komma till stallet eller om jag kör till er.. så man kan få detta mer avklarat så är det bara att pma mig ;)

Medarbetare på

Elina.
0

Är ögonen bruna eller blågrå?
Utgående från bilderna du postat ovan ser de bruna ut, men man ser inte ögonfärgen så tydligt.

Kaninen är inte lux, den saknar vilttecken och föräldrarna är enfärgade (gg). Tycker fortfarande den ser ut som en madagaskar, med mörk färg och svag slöja.

zezagena
0

TS kluriga färger.. tror pappan o din hane är mörk isabella wo, madagaskar på satin brukar ju bli så mkt mera "förstärkt rödorange"

har ögonen rubinglans..?

Kickan90
0

#45 o 46 

ja ni, det har jag faktiskt inte kollat :/
men det jag märkte när jag tittade på honom var att han hade bruna ögon men dom var lite mer åt det ljusbruna hållet..

Medarbetare på

Elina.
0

En madagaskar har bruna ögon, en isabella blågrå.

Kickan90
0

även om de är wiener?
men någon tyckte att han såg ut som en havanna zobel

Medarbetare på

Elina.
0

Wienerteckning påverkar inte ögonfärgen annat, än att ögonen kan bli helt eller delvis blå.

En zobel havanna har inte grå slöja som dessutom fortsätter till buksidan.
Kaninen kan dessutom inte vara zobel havanna, då föräldrarna är bjb och bb.

[sstorm]
0

#50 Har du kollat på bilderna på föräldrarna? Färgerna verkar inte stämma på dem så det är därför jag spånade om havana zobel. I min dator har den ingen slöja

Cochon
0

Bilden i inlägg #3 ser det ut som om han är viltbrun eller möjligen japan gul/brun, där dem gula och bruna hårståna är väldigt mixade, men inget av det syns på bilden i #0:an. Dx Skulle han kunna vara mörk egern? :$ (btw, har bara snabbläst komentarerna ovan)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[sstorm]
0

#52 viltbrun?! Den saknar ju viltzoner…

Lina R
1

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Kickan90
0

Han ska ha havanna längre bak i stammen, vet att det egentligen inte ska räknas men eftersom genetiken ibland kan göra det omöjliga så tänkte jag ändå skriva det.

jag ska ta nyare bilder till helgen så får se om ni kan luska ut det då.
blir lite irriterande över att det är så svårt att veta vad han är för färg..trodde inte det skulle vara såhär svårt, blir just snyggt att skriva på h-beviset färg okänd -.-'

Medarbetare på

Cochon
0

#54 Hehe, jag skulle bara… ehm… se om ni var vakna. Oskyldig

Nej, men alltså på bilden i #3:an så ser han ju gul ut på ryggen, vilket fick mina tankar att flygga till viltbrun, men utan sotade hårtoppar. Men viltzonerna finns ju inte (vilket jag inte tänkte på) så jag tar tillbaka det. Oskyldig

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Lina R
0

Hihi :D

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se