Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 5290 ggr
[Linn H]
0

Hermelin och Dvärgvädur?

Hej!
Ska para min Hermelin hona nästa vecka med en renrasig Hermelin hane.
Kommer då att spara en hona från den kullen och undrar om man kan para en Hermelin och en Dvärgvädur?
Blir ett litet avelsprojekt eller vad man kan säga, har funderat på det länge, så vad tycker ni? Är det för stor storleksskillnad på raserna eller går det?

[ElisabethYL]
0

Jag har iof aldrig sysslat med kaninavel (däremot med hästavel), men rent spontant känns det som att det är för stor storleksskillnad…

Varför inte spara en hane och para den med en dvärgvädurshona? På det viset undviker du ev risker med en sådan PARNING. Flört

BusBella
0

Såklart det går.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Stiinisen
0

Det går. :P
Ungarna anpassar sej efter mammans storlek . :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[Linn H]
0

Ja, det skulle ju gå :)
Men tänkte om hanen är liten, vet inte hur stor skillnad det är på dem :P

Har du gjort det?

BusBella
0

#4 Nej, men det är ju inte alls stor storleksskillnad. Och ungarna anpassar sig efter honans kropp, en tjej här på iFokus hade en tjuvparning mellan henne Belgiska jätte hane och en Lejonhuvad hona och det gick bra.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Linn H]
0

Okej :)

[ElisabethYL]
0

#3 Det hade jag ingen aning om…

Zvintos
0

Bäst är väl i sådana fall att spara en hermelinhane och para med en dvärgvädurshona, för den kombinationen är inga problem. Resulterar också förhoppningsvis i lite fler ungar, eftersom hermeliner brukar få såpass få och dvärgvädurarna får åtminstone några enstaka fler.

[Linn H]
0

Okej :)

Stjärnfallets
0

#9 Projektet du pratar om fick jag ofrivilligt när min dvv hona smet in till min hermelinhane. Detta hände den 17/5 så det återstår att se om det kommer ungar. Du kanske vill ha en då och fortsätta ditt projekt med? Glad

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Linn H]
0

Ja, det kanske skulle vara något! :)
Vart bor du någonstans och vilka färger tror du det kommer? :)

[Wera]
1

Varför ha den kombinationen? Det kryllar av dessa dvv/hermelin korsningar redan :P

[Linn H]
0

För att jag vill testa det, och jag vet att det finns hur mycket som helst redan, men det är trots alls mest barn/ungdomar som köper kaninerna iaf, och inte de som är utställningsintresserade.

Men det är för att se hur det blir, vilka färger, samt temperament och så på ungarna som kommer, men det kommer inte bli förens till hösten/vintern :)

Stjärnfallets
0

#11 Jag bor i skåne. Svårt att säga vilka färger som kommer, jag är inte jättebra på det där än men läser så mkt jag kan.

Viltfärgat kommer definitivt och wienertecknat. Blir intresant att se

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Linnet
0

Fattar inte varför man ska göra den kombinationen, vad vill du ha ut av det "avelsprojektet" bättre då att para renrasigt. Det blir uppåtörade ungar med lite längre öron, ev kan det bli flaxöron men det är inte troligt, i storlek mittemellan hermelin och dvärgvädur, hermelinerna har ju sina korta öron och är små i storlek och dvärgväduren har sina hängöron och sitt lugna temperament, man vill ju kanske ha antingen eller inte nån blandning även om blandraser också kan vara fina, fast inte så fina som renrasiga. Sen vet man ju vad man får rent temperamentsmässigt om man parar renrasigt, det skiljer ju ganska mycket mallan hermelinens och dvärgvädurens temperament.

Storleksmässigt så är det ju inte särskilt stor skillnad mellan hermelin och dvärgvädur så det går lika bra att para hermelinhane med dvärgvädurshona som tvärtom.

sterrelovenatta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har parat en Hermelin med en Dvärgvädur blev riktigt fina ungar.

Behållde en för att dem va riktigt fina.

Så här ser dem ungefär ut dem blir som en dvägvädur i storlek mina ungar.

Mamman: var vit/albino

Pappan: Chinchilla Winertecknad

Mvh Natalie

[Wera]
0

#16 kan omöjligt vara hermelin/dvärgvädur då den har man = lejon inblandat :) Håller med #14 :) ser inte det som ett projekt för nya färger eller en ny ras heller.

Linnet
0

#16 Möjligen kan det vara blandning hermelin och lejonhuvad dvärgvädur, eftersom den har man.

[Linn H]
0

Jag avlar renrasigt, men det är något jag har tänkt på i flera år.
Jag gör det för att se vilka färger som kan komma, och vilket temperamentet blir.
Det är ett avelsprojekt, inte någonting som du får det att låta som jätteallvarligt.

Varför kan det inte vara det för? För att det blir en blandras som kan bli hur fin som helst med ett underbart temperament?

Säger inte att renrasiga kan vara fina och ha bra temperament, för det kan dem.
Men fortfarande är det ett avelsprojekt.

[Linn H]
0

Har redan bestämt mig :)

Så någon kan låsa denna tråden :)

Linnet
0

#19 Nej det är absolut inget allvarligt, men det känns bara som att det redan avlas hejvilt med blandraskullar och inget ont i det, men att ha det som nåt slags projekt har jag svårt att förstå, färgerna har ju inget med raserna att göra, det blir ju inte andra färger för att det är blandraser. Men det är ju ditt beslut.

[Wera]
3

#19 Fast avelsprojekt (jag tolkar det iaf. som det) så är det väl för att få ut något nytt ut av det, ex. bättre kroppar, nya färger, bättre päls eller bygga upp en helt ny ras. Hermelin och dvärgvädur är redan avlade så pass länge att de har fina kroppar, pälsar och har de flesta färger redan. :) Sen lär det nog aldrig bli en "ny" och "egen" ras av denna kombo (även om det inte är ditt mål) :) Just saying. Jag menar bara att det inte finns något "projekt" i det hela :)

[Linn H]
0

#21 och #22
Det är ju vad ni tycker, och inget illa emot det :)
Mitt lilla projekt var inget menat med att det ska komma fram en ny ras, det var med ett lite projekt, lite svårt att förklara :)
Men absolut inget illa mot er, alla får ha sina åsikter :)