Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1638 ggr
sunnymybunny
0

Hjälp kaninungar AKUT!

Hej det är så att idag födde minkompis kanin hona 3 välmående , stora , pigga , å rörliga ungar ( de rör sej )

Men det jag inte vet är om de verkligen får mat har inte sett att honan varit där ;( hur ska jag göra ?????? flaskmata ? snälla akut hjälp tack du kan rädda de små liven , de kanske inte klarar natten vad vet jag ?

finns det något jag kan göra ??? de har ju levt idag så de borde ju fått mat men deras bo ser exakt lika ut hela tiden å honan är inte där .

hur ofta diar de å hur ser det ut / gör dom ? Extremt tacksam för snabba svar ! ;( PLEASE

Peak303
0

kaninmamman diar 2 gånger om dagen rätt korta tider.

Kolla på kaninungarnas mage om de är "bollar" så har de fått mat. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[MiniPim]
0

Dem diar 2 gånger om dagen som Malin säger!

Oftast när man inte ser det ;) Om dem fortfarande rör sig och inte är allt för magra så gör det inget.Det sköter mamman och dem själva!

Blenky
0

Många kaninmammor matar inte sina ungar medan man ser på, men när de ger mat så ställer de sig bara över boet och låter ungarna äta.

Hur ser ungarna ut? Är de uttorkade? Om de är tjocka så har de nyligen fått mat, och då bör det inte vara något att oroa sig för Glad

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

sunnymybunny
0

GUD tack allihopa !! ;D # 1 : Tack så mycket , ja magra är dom då inte !

# 2 : tack tack ! :)

# 3 : Tack bästa svaret !! :)) absolut inte uttorkade , men om de skulle bli vad gör vi då ? Tack det lungnade oss :D

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

Anledningen till att kaninhonorna oftast inte diar när man ser på, är en ren överlevnadsinstinkt. Om kaninhonan i det vilda diade när vem som helst såg på, skulle både hon och ungarna snabbt bli uppätna.

Om det nu skulle gå illa och bli så att honans mjölk ex sinar, kan man stödmata/flaskmata. Men det är knepigt om ungarna är väldigt små.

minaninar
0

orkade inte läsa alla så noga, men som alla säger.. mamman är bara där extremt kort.. typ nån minut el två. de kan ge di två ggr dag.. men jag har även hört 1 ggr per dag.

Det första du ska/kan göra är att försöka titta på ungarna och känna på dem med handen: du vill att de ska ha 1. runda fina magar och 2. kännas varma - de ska vara varmare än du. Är de svala eller samma temperatur som din hand, så att du inte känner skillnad, då är något fel. (kaniner ska ha 38,5 eller nåt i den stilen som minst har jag för migSkäms) Är något fel tror jag det är bäst att du genast tar beslutet att ta ut just den ungen och börja nappa - flaskmata. Det får du fråga andra om som kan mer!

Detta med att kaninmammor inte gillar människolukt har jag läst är helt fel. Det går att lägga till päls från andra kaniner om mamman byggt dåligt bo, o folk som hävdar att de varit uppfödare länge säger att de tar upp eller rör vid ungarna varje dag för att kolla allt. Klart ska man veta hur man ska göra för att mamman inte ska bli stressad av att man är där o rotar, o klart att man inte ska göra det så ofta.

Men de två översta diagnostikgrejerna: runda fina o bra varm temperatur - är det första att kolla efter.

Men ta gärna second opinion från erfarna här, jag är mest bokmal i ämnet.. hihi

Hoppas det går bra iaf!

Blenky
0

#4: När någon av våra ungar inte fått tillräckligt med mat så har vi bara hållit i mamman (eller någon annan hona med ungar som har mer mjölk) i famnen och låtit ungen äta sig tjock. 
Jag har inte flaskmatat någon unge ännu, mest för att jag inte vet exakt vad man ska använda som ersättning Skäms Men om mamman inte matar ungarna så är det detta man får göra. (alt. hitta en annan kaninmamma som kan ta hand om ungarna om de är små)

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Zvintos
0

#8: Det alternativet funkar, så länge inte mammans mjölk sinat helt, för då spelar det ingen roll. Glad

sunnymybunny
0

Tack igen !!  De små liven levde idag med å är pigga å krya såg också att min hona hade diat de :D fläckiga , hur ser man om de är enkel manade eller dubbelmanade ? och när öppnas ögonen? när börjar dom springa i boet eller gå ur ? när får man ta i dem ?

Peak303
0

Om de är dubbelmanade växer deras päls i ett form av ett V på ryggen där de växer päls inne i V:et de första dagarna. Växer pälsen över hela kroppen direkt är de antingen enkelmanade eller korthåriga :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt