ang färggenetik
Hejsan
undrar om det finns någon vänlig själ som vill förklara vilka färger som är dominerande och vilka är ikke dominerande samt vilka anlag som det krävs 2 utav??
skriv helst inte i koder då jag har lite svårt med det..
skriver det här då dom sidorna jag har hittat har koder med men jag tycker att det blir bara en enda röra :(
vill så gärna lära mig mer men lite svårt då jag inte förstår de med koderna hur mkt jag än försöker…
blir det förlångt här kan ni få skriva det i något dokument, blogg ev hemsida m.m. antingen att ni mejlar mig på enjoymyrabbits@hotmail.com eller att ni skriver det är eller gör en artikel :)
Tacksam för svar då é ni guld värda <3
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Alltså, för att lära sig genetik så måste man kunna lite koder. De allra flesta färger är ressensiva mot viltgrå, som är "orginalfärgen". Om jag tänker rätt nu så är det bara järn och mantel (Och övriga vita teckningar) som är dominant.
Exv, en isabella är gul, blå och enfärgad, en madagaskar är gul och enfärgad, en zobelsiames blå är zobel, gul, blå och enfärgad..
Det är alltså inte just färgerna som är dominanta, utan alla färger består av olika anlag, olika anlag i kombination med varandra ger olika färger
som jag har förstått det så förenklar koderna det.
men här på iFokus och på kaninfärg..det är så himla rörig.
så måste man använda koder så får någon göra det enklare..
tyvärr så är ditt inlägg rörigt för mig att förstå :S men än att viltgrå e "standardfärg" och att viblåögd + wiener e dominerande, men de visste jag redan x) men jag tänkte mer om ngn kunde förklara lite mer tja vad ska man säga ex det krävs 2 gula anlag för att få fram guld (som är madagaskar, isabella, kanel m.m.)
Som Lina säger så är det svårt att förklara allt utan att blanda in koderna. Dels blir det så otroligt långt och dels nästan mer invecklat. Tycker kaninfarg.se har bra förklaring på sin sida om sammanfattning, där står det ju exakt vilka som är dominanta över vad.
#4 men om jag nu skriver att jag faktiskt inte förstår vad man kan para med för att få fram teckningar (då inom wienern) för utställning är jag inte intresserad utav.
men jag vill ju veta hur jag kan få fram japan, havanna, blå, madagaskar, osv. jag vill kunna se på mina h-bevis och veta vad jag kan få fram för färger om jag parar "dessa".
vart någonstans på kaninfärg är det som är så bra då?
för jag har läst överallt och även på sammanfattningen men jag förstår fortfarande inte står bara att man bör para ex havanna med havnna och ej med gult för då får man fram kanel m.m.
men det är ju inte det jag vill veta…
det är därför som det är så svårt och jag har väldigt svårt med koder och matte så därför tycker jag att allt bara krånglar till det.
#5: Med hjälp av genkoder så kan man lära sig vilka färger som går. Om man ex vet vilken bokstav som står för brunt (havana), så kan man då i genkoderna se vilka färger man kan använda. I detta fall så har ju havana bokstaven c.
Kort förklarat så måste man ha anlagen för att få fram dem, antingen i enkel uppsättning om det är dominant eller i dubbel uppsättning om det är recessivt.
Det jag tycker är bra med kaninfarg.se är att man där ju kan lära sig vad de olika bokstäverna står för och där står ju även i vilken ordning de är dominanta (mest dominant överst). Kollar man då samtidigt på de olika färgernas genkoder så trillar poletten till slut ner.
Just genetik tar ett tag innan det sitter helt, jag vet att jag fick "nöta" en hel del innan jag fattade.
Förstår inte riktigt….hur menar du med att jag ska göra??
om jag har 2 h-bevis hur kan jag då veta vad som kommer?
för vissa bara skriver ut sitt h-bevis och andra svarar snabbt på det..men jag vill inte lägga ut mina h-bevis så utan jag vill försöka förstå och klura ut det själv.
Jag kan inte heller koder, men jag tänker på "det enkla sättet" om man kan säga så… Ex. ser jag att det finns blått i båda h-bevisen finns chansen för blått, har bara en blått i stammen finns inte chansen för blått om det inte ligger långt bak i leden men då är chanserna ändå små (krävs dubbelanlag). Samma gäller brunt (havanna).
Men på det här viset är jag inte heller hundra utan det blir lite mer som en "gissning" och många fler färger kan dyka upp. Men jag beräknar bara lite grundligt… har båda blått och gult i stammen så vad jag förstår det finns chans för isabella??
Jag har också kikat mycket på kaninfärg.se och fattade inte så mmycket av färgkoderna. Men jag brukar jämföra bilderna med mina egna. Har även köpt "Färglära för kaninavel" och den läste jag fram och baklänges och det klarnade en del. Men jag tror att man måste lära sig färgkoderna för att räkna ut vad som ska/kan komma i en planerad kull eller ännu bättre att kunna planera utifrån vilka färger man vill få fram.
#8 så tänker jag med därför jag tänkte höra vilka färger som det bara behövs en utav och vilka som krävs 2.
Blå, gult, brunt kräver dubbelt.
Svart och viltgrått dyker ofta upp när den ena saknar anlag för att få fram andra färger (dominant?)
Sen kan man titta på vad för färger en färg har, ex. egern är en blåbrun färg och därför krävs det dubbla anlag av både brunt och blått. Samma med isabella fast gult istället för brunt.
Om en av föräldrarna är zobel kan zobel dyka upp trots att den andra föräldern inte har anlaget? Rätta mig om jag har fel. Samma gäller väl vilt, för att få vilt måste en av föräldrarna vara vilt? Ex. är ena föräldern viltgrå men har anlag för gult (eller blått) och den andra föräldern är någon anna färg och som också har anlag för gult (eller blått) kan viltgul (eller viltblått) dyka upp…
zobel är reccensivt, men A-locus är speciellt eftersom det sitter både chinchilla, zobel, ryss och rödögt på det locuset.
För att lära sig genetik så ska man inte tänka vilka färger som ger vad, utan vilka anlag som ger vad. Mina schwarzgrannen är exempelvis chinchilla + gul.
#12 vi kommer ingen vart med att sitta och skriva hur vi ska tänka osv..
-------------------
jag har bett om hjälp med det här med koder men ingen känner ju sig villig varken men att förenkla "koderna" så att man förstår..
tråkigt att man bara pratar om det men man kommer ingen vart och jag vill lära mig nu..hade genetik och hon sade att jag förstod i arbetet men inte riktigt framför mig med koderna men att jag ändå hade rätt om vilka färger som kunde komma m.m.
jag vill läga mig så att jag kan se vad jag kan få i mina wienerkullar..
tråkigt att det blir såhär, alla gillar det ena o det andra precis som om ni tycker att man e "trög"…
Det är tyvärr omöjligt att prata om genetik utan att prata "i kod". Det går liksom inte.
Det går inte att lära ut utan att använda bokstäverna, och det går inte att räkna ut vilka färger som kommer utan att jobba med bokstavskoderna.
Tyvärr.
Men jag vill gärna göra ett försök att hjälpa dig, så jag har några frågor så jag kan veta på vilken nivå jag ska prata:
Vad är det som du tycker är svårast med bokstäverna?
Känner du till hur det fungerar med gener och nedärvning rent allmänt?
Vet du vad dominant och recessiv betyder?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
*** Vad är det som du tycker är svårast med bokstäverna?
**att få det vidare efter att jag har "räknat" ut vilken kod ev ungar får (renrasigt som forumen visar). förstå vad som kan komma fram i just den kullen m.m. och hur gör jag då om jag har räknat ut vilken kod den har?
* Känner du till hur det fungerar med gener och nedärvning rent allmänt?
ja på ett ungefär men rör ganska lätt ihopa det när jag läser :S
men om jag förstår de rätt så om jag parar en kanin som har DD med en dd så får ungarna Dd..? så mkt har jag hängt med iaf xD
* Vet du vad dominant och recessiv betyder?
ja såklart att jag vet ;) dominant är att det krävs bara ett anlag och är alltså dominerande över dom andra anlagen. recessivt kräver att man har 2 anlag för att det ska komma fram (precis som med rex/satinpälsen som jag föder upp).
Ah, superbra, du är en bra bit på väg!
Skulle tro att du är nära ett "klick" ;).
Precis som du skriver så får DD (icke-blå) + dd (blå) ungar som är Dd (icke-blå som bär på blått).
Om vi säger att du har en viltgrå kanin, med blå-anlag och helt renavlad på de andra platserna: AA BB CC Dd GG
Och en blå kanin, helt renavlad: AA BB CC dd gg.
När du ska räkna ut vad dom får tillsammans, så ska vi leta efter var dom skiljer sig åt.
A? Nej, dom har samma gener där. Alla ungar blir AA.
B? Nej, också samma. Alla ungar blir BB.
C? Samma som ovan. Alla blir CC.
D? Ja, här har dom olika!
Den viltgrå med blåanlag (Dd) kan nedärva antingen D eller d.
Den blå (dd) kan nedärva endast dd.
Det innebär att ungarna kan få antingen Dd, eller dd. De kan alltså bli icke-blå med blå-anlag, eller blå.
G? Ja, här är dom också olika! Men den viltgrå har GG, så den kan bara nedärva G. Den blå har gg, så den kan bara nedärva g. Alla ungarna blir Gg (viltfärgade med enfärgsanlag).
Sen tar du och lägger ihop dom möjliga genkoderna som ungar i kullen kan få:
AA BB CC Dd Gg är en variant. Viltgrå med blå- och enfärgsanlag.
AA BB CC dd Gg är den andra. Viltblå med enfärgsanlag.
Hängde du med =)? Det är svårt att förklara utan att få vifta och rita på en tavla medans, men jag gör mitt bästa ^^-
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ett litet tillägg till det Lina förklarar gällande att kolla de olika bostäverna hur de skiljer sig - om man vet hur punnets ruta funkar så kan detta hjälpa en att räkna ut.
Dvs den rutan som finns i denna artikel: http://kanin.ifokus.se/articles/4d717038b9cb46222d07c857-hur-korsar-man

DU kan ju skriva vad dina kaniner är för färg och stam så kan vi ju försöka tala om och förklara möjliga färger som kan bli, det kanske blir lättare att förstå då.
#16 ja så långt hänger jag med x)
men om man räknar ut mina kaniners koder så får jag ju ev ungars "kod" o då vet jag vilka färger som kan komma upp?
#17 tack
#18 jo de kan jag ju iofs göra om det blir lättare att förklara.
Valentine = svart wiener
E/pappa = gul/svart japan
ee/farfar = siames japan
eu/farmor = vit blåögd
U/mamma = havanna wiener
ue/morfar = havanna wiener
uu/mormor = havanna
--------------------------------------
"Humlan" = svart/gul japan
E/pappa = siames japan
ee/farfar = siames "holländer"
eu/farmor = sallander
U/mamma = havanna creme
ue/morfar = havanna
uu/mormor = madagaskar
---------------------------------
"Cherry"
E/pappa = gul/svart japan
ee/farfar = svart/gul japan
eu/farmor = madagaskar
U/mamma = zobelsiames
ue/morfar = creme wiener
uu/mormor = japan (färg?)
---------------------------
Detta är tyvärr allt jag vet som står i H-beviset :)
Hoppas de var detta ni menade…
Vi börjar med Valentine.
Först skriver man in det som man SER. Svart wienertecknad.
A_ B_ C_ D_ gg Xx
Sen börjar man leta efter att fylla i luckor, med sånt som vi VET. Mamman är havanna, hon har alltså cc. Då kan hon bara nedärva lilla c. Då vet vi att Valentine är:
A_ B_ Cc D_ gg Xx
Sen kollar vi på pappan. Han är gulsvart japan med en siames förälder, alltså är pappan bjb. Valentine kan ha ärvt antingen bj eller b, så då kan vi skriva:
A_ Bbj/b Cc D_ gg Xx.
Mer kan vi inte fylla i utifrån stammen på han, utan bara utefter vad han har gett för ungar. Har han gett några blå ungar? Zobel? Vit rödögd?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
han har bara blivit pappa en gång med Humlan men den kulle frös ihjäl så har parat om dom. men de färger som kom var var dessa på bilden (de blev nästan 1v).
svart (inget synligt wiener)
svart wiener
vit (såg blåögd ut)
svart/vit japaner wiener
ev en svart/gul japan wiener
brun/gul japan wiener
Då är det färdigifyllt på honom :). Vi vet inget mer om vad han bär på/inte bär på. Det jag tänkte på var att om han gett blå ungar hade vi vetat att han hade Dd, men eftersom han inte gett blått så vet vi inte. Så han är D_ dvs vi vet inte vad han har dolt bakom stora D, "icke-blå".
Vågar du dig på att försöka fylla i Humlans kod själv? Skriv ut den här och gärna hur du tänker så kan jag hjälpa dig att "tänka rätt" om det blir något galet :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
jag har ännu längre på valentine.
men jag förstår inte riktigt vilka bokstäver jag börjar med för kaninfarg blandar bara in det en massa med engelsk och tyskt + viltgrått ^^
Om du vill lära dig förstå genetik från grunden så har jag gjort ett specialarbete om det. Det finns här http://www.skullebo.se/genetik.pdf
Det handlar alltså inte alls om kaniner, men efter att ha läst det, kanske ett par gånger, så får man säkert ut mer av både snacket här och t ex http://kaninfarg.se/!
#24 Det spelar ingen roll hur långt bak du vet stammen, genkoden räknar man ut såhär: 1. Kaninens utsida 2. Föräldrarnas utsida 3. Avkommors utsida sen kan man fördjupa sig (fylla i luckor) via 4. Föräldrarnas genkod (steg 1-3 görs om på föräldern) Så om vi tar Humlan. Gul-svart japantecknad. Skriv genkoden:
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Eller jag kanske behöver vara tydligare? Vi börjar med A. "a som i albino" A = kaninen är inte blekt achi = chinchilla-blekning. am = zobel-blekning. an = rysk blekning a = fullständig blekning dvs albino. Vilken färg? har Humlan? - gul svart japan. Är det en blekt färg? - nej. Då har Humlan A_. Nästa bokstav är B. b som i banan. Gult alltså. B = inte gul bj = gul i fläckar = japanteckning b = gul (ex viltgul) Humlan är japan. Alltså vet vi nu: A_ bj_
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#27 vart hittar du alla dessa vad bokstäverna står för "färg" jag försökte hitta i listan på kainfarg. men eftersom siames, sallandes, siames japan så hänger jag inte med vart jag hittar dessa bokstäverna :(
har letat o letat…
I inlägget ovanför förklarar jag vad A och B står för :-)). Vilka färger som har vilka koder finns på www.skaf.info, i Standarden, på kaninfarg.se-s Färgregister med mera.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Anser KAF fortfarande att en svart kanin har genkoden AABBCCDDgg? Så står det i alla fall i den standarden jag har. Jag försökte länge förstå med hjälp av den, men det gick ju inte…
Det ÄR färgkoden för en svart kanin. En helt renavlad svart kanin.
Det är vettigare att skriva A_ B_ C_ D_ gg när man inte känner till vad den döljer. Dessutom är det i princip omöjligt att bevisa att en kanin INTE bär på något, därför är det vettigast att lämna en "lucka" tills man vet säkert.
Men det är ju inte helt fel att skriva AA BB CC DD gg… bara inte helt rätt ;).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
blir Humlan
A_ bj_ cc_ dd_ g_ ??
Nej, första två är rätt. Men cc = havanna, dd= blå. Koden du skrivit är en egern/gul japan.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
okej, men hon bär ju på havanna blir det Cc då?
blå vet jag inte om hon bär på för vette tusan hur sallander ser ut xD
sen har hon japan siames i sig, därför skrev jag dd… little help? ^^
Då blir Humlan A_ bj_ cc_ D_ g_ Xx? (hon e gul/svart japan wiener)
tog ? för vad står nu XX, Xx, xx för? :)
#35 Cc
Jag skriver in vad C och D och G står för:
c som i choklad, dvs brunt (även kallad havanna)
C = inte brun.
c = brun. En kanin som har cc är alltså något typ av brun (ex brun, egern, beige).
d som i dilute, dvs blekt på engelska. Alltså blått.
D = inte blå
d = blå. En kanin med dd är någon typ av blå färg.
G som i grundfärgen, det vill säga viltgrå.
G = viltfärgad. Har viltzoner (ljus på mage, vid öron, nos, runt ögon etc) och schattering (randiga hårstrån)
gO = otter. Har viltzoner men ingen schattering.
g = enfärgad, har varken viltzoner eller schattering.
En japan är oftast vilt, men baserad på stammen (E: siames japan U: någon typ av havanna siames mest troligt) så är Humlan nog enfärgad, dvs gg.
Prova skriv ut Humlans kod igen :). Du är nästan där!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
eftersom du sade något om vilt så borde det väl bli rätt nu? 
A_ bj_ Cc_ D_ Gg_
men X:en? vad betyder dom, det är väl något med wienertecknen??
Helt rätt utom på G-platsen :).
För det första så kan dom inte ha 3 gener på samma plats (Gg_ är ju tre).
För det andra så är Humlan mest troligt enfärgad, då är hon gg. Om inte annat så Gg, vi vet att Humlan åtminstone bär på enfärgat eftersom mamman är det (gg kan bara nedärva lilla g).
Angående X.
XX = inte wiener
Xx = wiener (kan vara dolt eller wienertecknad)
xx = vit blåögd
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#31 Nej, det ÄR inte färgkoden för en svart kanin Däremot, som du skriver, för en helt renavlad svart kanin. Färgkoden för en svart kanin (vilken som helst) är A_B_C_D_G_! Eller hur
? Men nu släpper vi det här sidospåret!
#40 Nixpix. Du har skrivit koden för en viltgrå.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Oops, höll shiftknappen intryckt
. Där fick jag för att jag var kaxig… Dags att sova!
;)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
haha jaha så det är det som _ står för ;) hehe!
A_ bj_ Cc_ D_ gg eller Gg?
bjuder en bild på henne så kanske det är lättare? hon är Xx iaf ;) hehe kolla lite har jag koll på vad Xen betyder :D
Hon är väldigt ljus så jag skulle gissa Gg :). Vad har hon gett för färger på ungar =)?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#45 ja det är hon :)
hon har bara fått en kull och den fick hon med valentine
svart (inget synligt wiener)
svart wiener
vit (såg blåögd ut)
svart/vit japaner wiener
ev en svart/gul japan wiener
brun/gul japan wiener
blev de rätt nu med hennes genkod? för då provar jag isåfall med Cherry ngn dag ska snart sova o sen operera ut min tand så kommer inte orka så mkt att tänka på genkoder ^^
Ja det blev rätt :-)!!! Bra jobbat!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Du är duktig på att förklara Lina R och Kickan90 är en läraktig elev
.
#48 Ja visst är hon :D ska spara det hon har skrivit i ett dokument som jag kan ha och kika på..
tack så mkt ^^ äntligen börjar jag förstå ;D
Det krävs lite envishet bara :).
Och det är jättenyttigt för mig att lära mig att förklara så enkelt som möjligt =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Här är en sida jag jobbar med (väldigt dåligt uppdaterad) men tanken är att det ska komma upp hur man räknar ut färgkoder, exepel och så.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
kan inte hitta genkoden för zobelsiames på kaninfärg :S
#44 Som en parentes, precis som Lina sa så kan de inte ha tre färganlag på en plats, så även på C behöver du ta bort ett _ i och med att du vet att hon bär ett brunanlag och inte kan ha något annat anlag där :)
När man sätter ett streck _ så betyder det att man inte vet huruvida kaninen har ett visst anlag eller inte. Vet man däremot att den tex har brunanlag (för att antingen någon av kaninens föräldrar är bruna (havanna) eller att kaninen lämnat bruna ungar), så kan man ta bort strecket och sätta dit det anlag man nu fått veta att kaninen har istället :)
Duktig du är på att lära dig!
Ljustadalens kaningård
#52: En zobelsiames är en gul zobel och har alltså samma genkod som en zobel, bortsett från B-locus. 
Zobelsiames brun har alltså genkoden am_ bb C_ D_ gg.
Så på kaninfarg.se får du kika under A-locus och sen under zobel, för att hitta genkoderna.
#54 jaha inte konstigt då att jag inte tyckte att jag hittade den xD hehe!
------------
får kolla igenom det lite mer ikväll i detta vädret blir det inte mkt att sitta vid datorn ;)
förresten så har jag en klurig färg här som jag tror du NinniH försökte klura ut xD http://kanin.ifokus.se/discussions/4fc365e5d3b4fd635d00d24f-klurig-farg
Kanonbra tråd! Nån som vet om man kan spara tråden på nått vis? E nämligen också lite trög när de gäller koder å sånt ;) tragglar å tragglar men de fastnar ju aldrig! Himla bra förklarat i denna tråden :)
#56: Om du klickar på knappen "Bokmärk", eller ex väljer "Bevaka".
Väljer du Bokmärk så kommer tråden upp under "Uppdaterade inlägg" så fort någon skriver i den, men det gör den i vilket fall eftersom du skrivit i den själv.
Väljer du Bevaka så får du mail så fort någon skrivit. Det är väl de alternativ som finns.