Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1504 ggr
Blåögd
0

Belgisk Hare: Era burstorlekar?

Tills vidare, innan jag får möjlighet att ha mina kaniner frigående behöver jag en ny utebur och vill gärna få tips? av er :) Hararna har ju lite andra proportioner än de flesta andra kaninerna därför är jag smått fundersam.

Är medveten om Jordbruksverkets minimikrav (som jag anser är sorgligt futtiga). Självklart vill jag ha så stora burar som möjligt! Men samtidigt inte så gigantiska att det krävs mer än två personer för att flytta på dem. Nu är mina dvärgars vinterboenden 150x60x70 cm vilket känns nästan på gränsen även för dem. Givetvis kommer de ut därifrån också men ändå.

- Ni som har Belgiska Harar i fackburar eller vinterburar på ben: Vilka mått har ni?  Och känns det tillräckligt stort? -

Jag är också intresserad av storleken på transportlådor, sitthyllor, höjd mellan golv-sitthylla-tak, bolådor, hur stor dörröppning ni har till dessa (eller till den täckta delen av buren), bredd på ev. ramper o.s.v.

Qepta
0

Har en utebur som är 240x70x80.Just nu har jag inte den buren hemma och mina harar bor i kompostgallerburar som är runt 180-190x100x100.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Blåögd
0

Det låter bra :) Hur går det att flytta den som är 240 lång?

Qepta
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu är det jag som flyttat från buren. Den väger konstigt nog inte så värst mycket. Jag och en till kille lyfte den utan problem.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Blåögd
0

Ursäkta att det dröjde. Har varit utan uppkoppling.

Den buren är väldigt fin! Och haren verkar rymmas bra :D Skönt att den inte är så tung oxå! Ser ut att vara byggd av någon sorts skiva - OSB? Tycker du att det hållit bra?

Qepta
0

#4 Buren är byggt med OSB skivor ja. Taket går att lyfta så att man lättare kommer åt bodelen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Blåögd
0

Tack snälla för infot! Har mätt upp och kollat material och buren kommer bli två st fack på ~200x85x80 cm. Om allt går som planerat är den inflyttningsklar till hösten :)