Förändrat beteende efter kastrering
Min lille kille kastrerades för 3 veckor sedan, och jag tycker att han är så förändrad sen dess. Ville bara kolla om det är normalt att det kan bli såoch är ok? Han är ju betydligt lugnare, inte alls lika nyfiken och pigg på att vara ute o skutta. Innan kastreringen ville han jämt ut, så fort man öppnade buren hoppade han ut o ville vara med oss. Nu ligger han mest i buren o man får locka ut honom o kalla på honom. Han har inte heller samma aptit, gillar plötsligt inte pelletsen längre osv. Kan de bli såhär??!
Det kan bli så, ja, att de blir lugnare efter kastrering. Hur pass stor skillnaden blir är individuellt.
Testa om han tar emot något litet som han tycker är supergott. T.ex. en liten bit frukt? (Ej mer än 1 msk)
Om han är svårtrugad är det nog ett tecken på att han inte mår helt bra och att ni måste ha koll på honom.
Har ni kollat såret? Vad har läkaren sagt om eftervård?
Det låter ju lite som om det kan vara mer än att han lugnat ner sig. Fast det kan ju också vara att han fortfarande är lite medtagen av sövning o operation? Kroppen ska ju återhämta sig.
Tack för era svar!
Såret har läkt fint, och eftervård va inget speciellt förutom att bara kolla såret.
Men nu har han inte ätit eller bajsat på över ett dygn så ska åka ner med honom till veterinären om ett par timmar. Vill inte dricka och jag försöker truga i honom o då dricker han lite lite grann. Har ingen aptit. Har tagit över en vuxen kanin o förra ägarna säger att han är väldigt kräsen, och har mycket känslig mage. Misstänker tyvärr nu att han på grund av att han inte vill äta blivit förstoppad. Han låter mig massera o känna på hans mage utan problem, men han är inte alls lika framåt längre o vligger mest i sin bur. Skuttar inte ut som han vanligtvis gör.
Om de har känslig mage, är det något särskilt man kan ge dem som är bra för deras mage o stärker den? Han har aldrig ätit särskilt mycket hö, nåt enstaka strå bara tyvärr.
Har inte haft honom så länge, men han betyder jättemycket för mig o mina flickor o vill göra vad jag kan för att hjälpa honom att bli bättre i magen!
Critical Care från Oxbow är oumbärligt att ha hemma. Visst nu innan du ska till vetten vore det bra om han åt. Jag har en idé. Om du har en pipett eller spruta som går att mata med:
Skaka din höpåse och ta allt hö-mjöl på botten. Har du färsk ananas eller kan köpa på direkten, elelr ananasjuice så ge det. Det är så gott att han nog tar det direkt.
Men ta hömjölet o rulla frukten i det.. ALternativt blanda ut det i juicen eller vanligt vatten, ge i spruta om du har? Annars gör en tjockare deg som du kan göra bollar av? Det är nog att föredra att blanda höet med juice eftersom det låter som han behöver nån form av energi snabbt för att ens orka tänka på mat. Jag tror det är rätt allvarligt för din kanin redan nu som det låter.
Ring också vetten för att fråga redan nu. Jag är som sagt inte den mest kompetenta här. Även om jag har en del bra idéer - som ovan, t.ex.
EDIT: fast om du ger högröt i bollform, så måste man försöka se till att han får i sig vätska.. Tror då att ananas eller ev färskpressad apelsin kan vara en bra idé. Gurka är ju också nästan ren vätska.. ifall du inte kan få i honom vatten.
Testa att köpa ett godare hö, eller flera, oxbow gör en del olika garanterat högkvalite, tills du kan hitta ett hö som är bra från bonde el dyl, beroende på var du bor. Jag har läst att i värsta fall till riktigt kräsen kan man kanske börja med alfaalfa hö. Det är för näringsrikt o kalkrikt egentligen för vuxen kanin men det kanske kan dryga ut högivan och göra den mer attraktiv.
Alfalfahö innehåller ju i varje fall långa fibrer, vilket din kanin behöver. Pelletsdieten från hans förra ägare gör att de får stopp. Men skaffa sedan oxbow, då är det också mkt hö i själva pelletsen. Fast övergå långsamt från den ena till den andra.
Glömde och säga, hoppas du ser detta. Ta gärna ut honom ur buren och mata o greja där. Då kanske han till och med kan gå runt lite.. röra på sig är bra om man är förstoppad..
Det verkar för övrigt helt rätt att ge så mkt vätska som möjligt.
Tack snälla för att du tar dig tid.
Jag har ringt veterinären som sa att jag skulle komma in kl 16. De ska kolla hans tänder också så det inte är nåt sånt som gör att han vägrar hö.
Jag köpte ananasjuice som jag har fått i honom både igår och imorse. Tog på fingret som han slickade på, och sen slickade han i sig lite från skålen också. Likadant igår. Ska det hjälpa till att få igång magen?
Eftersom han inte är så bra på att äta för övrigt kanske jag ska ge honom oxbows alfalfahö, han har ju inte så bra hull. Läste om deras pellets också, kankse stödmata med det för att få upp hullet?
Bör jag helt undvika alla grönsaker, frukter m.m eftersom han så lätt får ont i magen? Pratade med förra ägaren precis som sa att han blivit dålig hos dem också men sedan återhämtat sig. Och att de upplevde honom som väldigt kräsen och känslig mage. Vad jag är ute efter är att nu Förebygga, så att han aldrgi behöver få ont igen! Utan får en normal och väl fungerande mage helt och hållet.
Han va ute en stor del av dagen igår, försökte få honom att röra sig miycket, och han krafsade och grävde litegrann. Gott tecken? Tog ut honom varje gång jag skulle truga i honom ananasjuice, och vatten. Men inte en endaste bajsplutt! :-O Masserade hans mage till och från hela dagen och det såg inte ut som att han hade ont då..? För han lät mig göra det, la ut benen till och med…?
Oj oj.. hmmm.. det behöver nog inte alls va gott tecken.. :s är din veterinär kaninkunnig? vet du det?
Grejen är att det är stopp… hmm.. söka på nätet.. jag kan också kolla.
Fiber o vatten fiber o vatten.. om du redan försökt ananasjuice..
Hömjöl.. visserligen blir det bara korta fiber.. det hjälper ju inte tarmrörelserna så mkt.. skulle säga att det är mycket akut.
Ja, jag ringde fört kliniken som kastrerade honom, men de skickade mig vidare till en kaninkunnig där jag nu fått tid i em.
Det är svårt att få i honom både fiber o vatten, försökte med tvångsmatning igår… kans äga att det gick sådär.. är inte helt lätt att få i honom. Men trugar han så dricker han litegrann i af.
Ok.. det kan vara så att det är lika bra att lämna det där. Det jag förstått är att det kan vara GIstasis men det kan också vara gas.. Bloated. TYdligen är behandlingarna lite olika o man måste veta vilken det ska vara. Massage ska man också tydligen undvika om man inte vet ifall det är GI stais (trumsjuka) eller om det är uppsvälld av gas, och ifall man inte vet HUR man ska göra, annars kan man spräcka tarmen.
Visserligen låter det som det borde vara stasis på din beskrivning o på hans kosthållning. Det kan vara mkt akut har du ringt vet idag o kollat ifall du kan komma tidigare?
När du är hos vet. försök få massa info om hur du ska gå tillväga sen, för du måste nog försöka få honom på en annan diet för att detta inte ska upprepas tror jag. Och Critical care ska du absolut skaffa, köp 141grspåse eller 454grspåse. Be också att få lämpliga plastpipetter (sådana man kan klippa av spetsen för större munstycke är bättre) hos veterinären!
Fölåt jag missade ditt inlägg ovan, får läsa det noggrannare. Men JA det är viktigt med vätska. Men skulle behövas mer än på fingret. Har du pipett eller spruta? OM du häller ananasjuice i liten skål så dricker han inte själv? Vätskan är viktig för att om det är förstoppning så torkar födan/bajsmaterialet ihop till en hård torr boll.. vätskan dras ut för att den tar ju kroppen gradvis upp för sina syften. Det bildas en bezoar. Som du förstår så blir en stor stenhård boll ännu omöjligare att få att passera. Därför ju mer vätska som den kan suga åt sig, hjälper tarmarnas rörelser att fördela bajset igen så det förhoppningsvis kan komma ut normalt. Jag tror dessutom inte att det skulle störa om det var gas heller.
Usch, låter inte bra. Då ska jag inte lyssna mer på det rådet att massera magen!! :-O
Jag ska skaffa mig så mycket råd jag bara kan så att han slipper råka ut för detta igen! Det är hemskt! Har inte kunnat eller velat sova på hela natten, vill bara se en endaste liten bajsplutt. Men criticalcare får man tvångsmata också med, han lär ju inte ta det frivilligt..
Får försöka ringa vet. igen o be om en tidigare tid!
Oftast lyckas jag få honom att dricka lite själv, men jag får alltid börja med att ta på fingret först. Så håller jag frams kålen med ananasjuice o då dricker han de flesta gångerna. Inga mängder, men dock lite.
Hm, detta med hull är ett omstritt ämne här. JAG skulle fråga veterinären om den tycker att kaninen är undernärd eller för mager. Annars strunta i hullet. Alfaalfa är väl dock en bra lösning om han är alltför mager eftersom det samtidigt ger de långa fibrerna han behöver. Och alfalfa ger ju lite extra hull eventuellt. Men kalkhalten i det gör att det helst inte ska vara långvarit lösning. Oxbows alfalfa är top notch.. har jag hemma, men bara några strån i handen per dag.
Men som sagt, det är inte bra att ge för mkt, och egenligen mest ägnat för konvalsescenter (det kommer han ju vara nu) och för dräktiga, digivande o småungar.
Testa oxbows höer. De är dyra men de är otroligt bra.
Testa också deras pellets för vuxna. De är nog extremt välavpassade för din kanins behov eftersom han har problem med magen.
Critical care ska du ha hemma alltid. Det är nyckeln till att slippa den vånda du genomgår nu. Det hjälper ofta mkt, och även om vet.besök blir nödvändigt är det bra första hjälpen. Dricker den dåligt så gör man bara vällingen av CC lösare.
EDIT: be din veterinär eventuellt visa hur och OM massage ska göras.. och eventuellt lära dig lite diagnostik kring trumsjuka vs gaser..
Min kanin ÄLSKAR critical care! Det är möjligt att du måste stödmata själv första gången, men det är troligt at han kommer tycka det är så gott att han älskar det. Fast när han mår så dåligt så kanske han inte svarar så positivt på nåt. Men å andra sidan lär han inte orka protestera så mycket heller. Men critical care kan jag ge både som bollar o i spruta från golvet.. o min kanin gillar INTE att jag håller fast honom, eller kaninpaket något vidare. Kaninpaket är något som din veterinär också bör visa dig. :D
Youtube är en extremt bra källa till instruktionsvideor och tutorials om kaninskötsel, bäst om man kan fylla i engelska: rabbit care, bunny care, bunny health, hutch, rabbit diet, rabbit food, health, gi stasis, bunny burrito, rabbit's disease rabbits' disease, grooming your rabbit/bunny, bunny experts, rabbit experts osv osv.. NÅgra är ju riktigt bra videor från experter..
Tack tack för all info, suger åt mig vill jag lova!
Då ska jag inhandla både oxbow hö o pellets, låter som att det skulle passa honom. Och så ska jag be veterinären råda mig vidare för att undvika detta mer!!
Hur får man i dem critical care, har han ingen aptit lär det va svårt.. spruta in i munnen? Hur håller man på bästa sätt då, lyckades inte alls igår när jag skulle försöka.
Ok, ska testa bollar, men jag kanske kan testa välling på samma sätt som med ananasjuicen också. Funkar ju relativit bra.
Han va jättesvår att lyfta o bära hos dem tidigare ägarna, men vi har tränat myket med honom här hemma och nu funkar det fint. Så kaninpaket" får vet. visa mig, borde funka bara jag vet hur!
Köp några olika sorter hö att börja med från oxbow.. det kan stimulera den kräsne.. det finns också lite roliga höer från Vitakraft o en del andra. För just nu är ju inte hans kräsmagade person det man ska ge sig på utan se till att han äter det. Sedna kan man eventuellt ge sig på det.. om nåt år eller så ifall magen sköter sig topp. Tarmproblem tar på sikt lång tid att rätta till har jag förstått. Det är inte bara akut, det är en långvarit process.. Han måste få igen sina goda bakterier och öva upp muskulaturen i tarmen osv.
(Asså, jag är en glad nybörjare, men jag har också läst en hel del o sugit åt mig.. och just nu är det bara jag som är här så jag säger min version som jag förstått det. och det är inte dåligt det heller)
Men oxbow är bra för en kanin i din situation. Detta med eventuell undernäring ska veterinären ta ställning till. Det kan vara bra att veta att för utställningar o sånt så finns det ett ideal där kaninen är lite överviktig. Jag gissar också att pälsen kanske blir finare? Men vet ej säkert. Att kaninens skelett känns på ovansidan är normalt. Har svårt att tänka mig att din kanin om han bara åt pellets hos förra ägaren skulle kunna vara för smal?
Stödmatning. Kan man se på youtube. Din veterinär borde också instruera dig i det. Kaninpaketet, eller bunny burrito, är då ett bra hjälpmedel.
http://www.youtube.com/results?search_query=gi+stasis
Här kan du kika på olika videor om gi stasis.. t..ex.
I detta fallet är välling bättre.. eftersom han inte dricker så mkt.. det ger ju också den vätska han behöver.. det vara mest akut när man inte har matningsspruta ännu som jag sade det. :P
Det glömde jag att säga, men en kanin med de magproblem din har ska nog inte äta färskt grönt.. på ett tag. O sedan i bara något blad om dagen eller två.. men kolla noga att det inte påverkar magen negativt.. men jag skulle tro typ en månad eller två på critical care o hö - mest.. ev något pellets el så.
Hej igen!
Nu har jag variit hos vet. igår. Det gick bra! Eftersom han inte fått i sig vätska satte dem i nacken på honom, han va så snäll o go hela tiden, satt stilla o lät sig lugnas av mig, de sa flera ggr att det är en väldigt snäll kanin vi har! Sen kände dem på hans mage, och han va inte förstoppad. Tack o lov! Men.. de tyckte han hade en vass kindtand på vänster sida, och att det kunde vara detta som ogör att han inte vill äta. Så idag ska jag in igen så vikan ge honom vätska i nacken, (eftersom han fortfarande vägrar dricka!!? Varför??) och om han är hyfsat pigg kommer han att sövas imorgon och så slipar dem ner tänderna.
Igår fick jag i honom lite critical care som han frivilligt slickade i sig. Men det va nog bara ca 1 msk. Räcker väl inte.. Idag vägrade han ta det. Och det gick tyvärr inte bra när jag försökte tvångsmata honom, allt rann utanför. Men han visade intresse för moroten, kan började ganga på den igår och en idag, och jag lämnade honom ifred. När jag sen kom tillbaka hade han malt sönder den, men inte ätit den.. ?
Har köpt oxbow thimoty hö (jisses så fint det ser ut!!) men han har inte ätit det än :-(
Pelletsen tyckte det jag kunde vänta med och fortsätta med det vi haft innan på grund av foderbyte/känslig mage…
De tyckte hans hull va Bra för övrigt.
Tack för länken!
Det att han malt sönder låter som om det kanske är för att han känner att tänderna behöver slipas ner?
Ok, han äter inte frivilligt då kör vi kaninpaket. Det går.
Men om han nu ätit dåligt så är det hur som helst nog svårt att få honom att äta mycket på en gång. Du kan mata honom en gång i halvtimmen/en gång i timmen om du har tid? Annars så ofta du kan, minst tre gånger om dagen, även om det låter för lite om han äter så lite åt gången. Fick du ingen spruta eller pipett? Be att få ett gäng pipetter i mjukplast helst, du får kanske betala nån tjuga för det, då kan du klippa av spetsen o mata i mungipan med det. I mungipan har kaninerna ju en glugg där man kan sticka in sprutan. Grejen med matvägran är ju också att de kan bli för svaga för att orka äta, därav vikten att stödmata. Testa spruta från golvet frvilligt om du vill.
Annars är kaninpaket bra, det är ett sätt att få dem lugna när man ska göra något de inte gillar. Men din verkar ju så snäll så det är möjligt att det räcker med sitta i knät eller matning från golvet.
Här står bra om bunny burrito och syringe feeding
http://www.rabbit.org/faq/sections/medicating.html
Här är video till bunny burrrito och stödmatning
http://www.youtube.com/watch?v=8iGZVYVm5Bg
Jag tror du kan tänka att han tycker det är ganska gott, men att han kanske är lite för svag av näringsbrist för att äta så mkt själv. Därför är det bra att ge ofta och att faktiskt stödmata.
Har du möjlighet att hitta äppelgrenar? Det skulle han gilla om han känner behov av att mala sönder :D Det finns också andra träslag som inte är giftiga för kaniner, det finns en hel fin fototråd här om det.
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715d49b9cb46223906e296-grenar
Tack snälla för att du tagit dig tid att hjälpa, tipsa o stötta mig!
Hämtade hem honom från vet igår efter att han varit sövd, och de slipade ner tänderna på honom, de va rejält taggiga o vet kunde även se att han haft en rejäl skada på tungan för ett bra tag sen, som nu läkt men hon kunde fortf se ärret. Vi diskuterade att den tidigare ägaren ju berättat för mig att han blev såhär en gång hos dem också, och vet sa att han haft tur som kom till oss o direkt upptäckte Och hjälpte honom! Stackars stackars honom säger jag bara! NU är han en helt annan kanin! Såå glad, go, mysig, underbar! Så fort jag sätter mig i soffan hoppar han upp till mig o lägger sig tillrätta i mitt knä, myser o knäpper o har sig :-D Och han äter HÖ! Det gjorde han aldrig hos förra ägaren…. Säkerligen för att han hade såå ont! Vissa borde inte få ha djur…..
De sa att hans tänder växer snabbt, så jag kommer att få slipa ner dem ca en gång per halvår. MEN eftersom han u äter höet ( Oxbows jag köpte) kanske det räcker med en gång per år. Vi får se helt enkelt! Men jag är såå tacksam att han ät helt återställd igen, till och med Ännu goare!! :-D
Snipp snapp så slutade detta lyckligt!
Va skönt o roligt att höra.
Det hörs att han kommer ha det bra hos dig, med nyttig mat.