-- Gävle -- Kanin upphittad
Det stryker en liten kanin på en bekants tomt i centrala Gävle som är mycket tamare än de "vanliga förvildade" kaninerna i området och är nästan chokladbrun till färgen. Eftersom det inte är något problem att komma en meter ifrån denna söta lilla krabat och den bryr sig dessutom inte när det rör sig människor omkring den så borde den ha (eller haft) en ägare. Tyvärr skulle det inte vara första gången folk tröttnar och släpper ut sin lilla kanin i just detta område men jag håller tummarna för att det inte är så i detta fall.
Om det är någon i Gävle som tappat bort sin lille sötnos så posta här så kan jag lämna närmare beskrivning.
Jag vet inte hur det är med jourhem för kaniner men någon här kanske vet något närmare om sådant i Gävle-trakten?
Medarbetare - Halloween.ifokus
Hur är det med snö i Gävle nu? Om det fortfarande är mycket kanske ni kan fånga in den och sätta i en bur med hö tills ni hittar en ägare/någon som vill ha den?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vi har ingen snö i centrala Gävle.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ingen snö kvar här i Gävle. Den verkar favorisera gräsmattan och rabattens tulpaner för tillfället.
#3 Kan du inte fånga in kaninen och ha den hos dig tills vidare?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#4 Vi har tyvärr katt själva och bor i lägenhet utan eg möjligheter att skärma av.
edit: tyvärr för kaninen dvs
Synd. Har för tillfället inte tid för någon mer kanin. Har nyligen satt ut 2 på foder.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vad skulle ni gissa att det är för sort ? Skulle kunna försöka hitta någon bekant som är intresserad utav att vara hem åt den.
#7 Jag har ingen aning Vilken ras? (om någon) det kan vara. När det gäller kaniner så är jag totalt lost.
Jag kan ta med kameran över dit och försöka ta några bilder i morgon. Det ser inte ut att vara en alltför kraftig krabat, öronen är stående och pälsen är kort.
Gör så, så ska jag höra efter med vänner och bekanta i Gävle med omnejd om dom skulle kunna tänka sig att ta sig an den lille 
Ta bilder!!
Vart är finns den ? Det finns vildkaniner vid slottet som är relativt tama om du inte visste det.
Om det absolut krisar sig med hem för den så kan jag nog ge den ett hem :) Om inte jag har tid (har 2 st nu) så vet jag några som har uppfödningar, omplaceringshem osv
Lycka till & jag håller koll här så får vi hoppas på det bästa!
Men som sagt, du får höra av dig om du vill ha hjälp med något. Jag kan ge den akut boende om det absolut skulle behövas och om ingen ägare hittas och om den är snäll/tam så kanske den får bo kvar här! Vet du könet? Vad skulle du gissa på?
Mvh Alice och Morpen :)
#10 Jag är som sagt helt clueless när det gäller kaniner, så att gissa på kön skulle vara som att singla slant hehe.
Ska se om jag kan få några bilder idag. Inte vid slottet utan mer åt högskolan till. Det finns förvildade kaniner där sedan länge men denna bryr sig inte när människor kommer i närheten, vilket samtliga andra har gjort.
#11 okej, men du får hålla oss uppdaterade så håller jag koll här och se om jag kan hjälpa till med något!:)
#10 Det syns skillnad på om det är en vildkanin eller tamkanin och vildkaniner är inte chokladbruna.
jag k a n s k e kan ta hand om den medans och försöka hitta en ny ägare, jag har nämligen någrakompisar som Söker KANIN. om du kan fånga in den och ta lite bilder samt kolla om det är en hona eller en hanne så ska jag tänka på det :)
men AAAWWWWW!!! vad söööt!! vet du om det är en Hane eller Hona??
Kaninen på bilden är solbränd, därför är den ljusare på vissa ställen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ingen vildkanin det där inte.
Ja, jag vet ju som sagt inget alls om kaniner förutom att de uppenbarligen äter tulpaner ;)
#17 eftersom att hon inte har fångat den, kan hon omöjligt veta vad de är för kön..
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#18 visste inte att kaniner kunde bli solbrända o.O
#19 nää, värkligen inte ;( men jag tvivlar på att man kommer hitta dens förra ägare, får nog satsa på en ny ;)
Med hjälp så borde det inte vara något problem att locka-pocka kaninen men när jag har noll-koll och aldrig hanterat dessa krabater så skulle jag hellre se att någon mer erfaren på området hakar på så jag inte stressar sönder den eller så.
Nu verkar ju inte detta vara en vildkanin eftersom den är så orädd.
Men klart det kan finnas "chokladbruna" vildkaniner. Det räcker ju med att två kaniner rymt/blivit utsläppta, parar sig får ungar som är chokladbruna som alltså är vildkaniner då eftersom de är födda i det vilda.
Som ett ställe i Stockholm där det finns massor med vildkaniner i alla möjliga färger.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#23 Vart i Gävle befinner sig kaninen? Jag bor i centrala Gävle (Brynäs) och skulle kunna hjälpa till att fånga in den.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#25 Den skuttar omkring i Villastan mellan 3-4 tomter. Bor själv närmare söder.
#26 Det är inte så långt från mig.
Men om den skuttar omkring på folks tomter så är det inte bara att gå dit och försöka fånga in den.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag kan som tidigare sagt inte ta med mig den till lägenheten så jag vet inte var jag skulle placera krabaten när den väl är infångad. Om jag ska fånga in den (med kompostgaller eller dylikt?) så måste det finnas en mottagare.
#28 jag skulle kunna ta den imorgon kanske lär titta om jag har en bur bara :)
#29 Jag har en icke godkänd kaninbur på vinden som du skulle kunnat låna som akutbur.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#29 Det är bara att säga till om tid och plats för att möta upp (eller via telefonkontakt) så ställer jag upp som guide och medhjälp om det nu blir aktuellt imorgon dvs.
#30 låter bra, har mejlat lite folk så får se imorgon om någon är generös att låna ut en :) annars är ju allt än inget bra!
#31 en sak jag tänkte på är nog att kompostgaller kommer behövas för att underlätta. Och eftersom att jag troligen kommer med buss så vill jag helst inte släpa det på bussen.. som ni kanske förstår? ;)
en annan sak är en transportbur? Jag har en men är den någon som har en i bra skick? :)
Vi får se om jag kan imorgon.
Vet inte om jag kan lämna hunden själv.
Jag har kompostgaller men kan ej dra med mig dem, blir för tungt för min del. Har en transportbur som jag lånat hemma. Annars går det bra med en kartong.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#32 och 33 Jag har inget kompostgaller men kan införskaffa på vägen om det behövs. Annars har jag tillgång till bil och kan skjutsa fram och tillbaka om du har galler. Tyvärr är min kattbur rätt så risig. Fungerar flyttkartong?
Inte min kanin i alla fall. Om jag bodde i Gävle skulle jag tagit in den eftersom det finns många risker att h*n t.ex bli överkörd.
#34 Kruxet är att mina kompostgaller är monterade till burar. Har inte tid att sprätta upp dem.
Jag vet fortfarande inte om jag kan komma imorgon. Har ju hunden. Han är kaninvan men frågan är hur lilla kaninen skulle reagera på han.
Kan ta med transportburen om jag får tillbaka den samma dag.
Flyttkartong fungerar bra. Vet flera som transporterar sina kaniner i flyttkartonger.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#36 Ingen fara, jag kollar av tråden imorgon så kan vi se vad vi gemensamt kan ordna tillsammans med Ambellahs kontakter. Jag jobbar imorgon men kan ordna det med flex.
Men vi kan säga fredag om alla kan då(?) så får någon säga till om dem inte kan. Dock måste vi Troligen ha kompostgaller för att underlätta det hela .. kan ju bli lite knepigt annars. Transportbur har jag om det skulle behövas då jag får låna en :)
#38 För mig fungerar det vilket som i morgon eller på fredag. Behöver bara veta om jag ska ordna med bil och/eller kompostgaller i så fall.
#39 kompostgaller skulle som sagt vara bra.. hur fixar du det? :)
Biltema har 4 sektioner för 90,- och öppnar redan kl 8 ;)
förresten, jag lånar bilder till sidor som facebook för att försöka hitta rätt ägare! har du provat något annat än här??
#41 ojj, så du tänker vara så generös? ;) tidigt och bra!
#42 Inte än, så det är bara att lägga ut bilderna och se om du får något napp. Jag har dock inte sett några anslag i närheten. Ville få den på bild först för att matcha med ev. efterlysning hos polisen. Dock går det katter och räv i området så det är inte helt hälsosamt för en liten kanin.
Hör av mig om jag kan hjälpa till.
Fick fortfarande inte svar på om kaninen går på folks tomter. då är det inte bara att gå dit.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jo, den går mellan tomterna men det är ingen fara. Känner de flesta efter den gatan och speciellt en tomtägare vars tulpaner som kaninen har mumsat på.
Kolla så att du har fått ett godkännande av tomtägarna. Vore hemskt synd om någon kom ut och var arg över att vi/ni klamparade på deras tomt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har lagt upp annonser på
- annonsera.se
- gavletorget samt deras "granntorg" eller va de nu stod
- kanin (köp&sälj) facebook
- gävle (köp och sälj) facebook
- och nu ska jag försöka hitta någon upphittade djur sida där jag kan lägga in annons.
- Några fler förslag??
#47 Jag ordnar det.
även annonserat på abc-annons.se nu :)
#48 Det som återstår är väl polisen och när kaninen har fångats in se om det finns id-märkning? (Jag har ingen aning om det är vanligt eller inte att id-märka kaniner).
#51 inte så vanligt om det inte är en kanin avlad för utställning :) men man ve tju adlrig ;)
Aah ok, synd att det inte är så vanligt. Nåväl. Ska jag pma dig mitt mobilnummer så kan vi höras av under morgondagen?
ja det kan du göra men det blir nog på fredag eftersom jag måste hinna få fram en bur ;)
skrev även på upphittad.se tror jag sidan hette? :p
#54 Har pmat med kontaktinfo. Fredag blir bra de, så fixar jag kompostgaller idag.
Glöm inte skriva hur det går för den lilla sen! Finns säkert många som vill veta inkl jag.. (a)
#57 ja jag vill också veta!! :) skicka gärna fler bilder! :)
Jag kom på en sak.. vi kan ju fortfarande inte fånga in den när vi inte har någon bur? :/
#59 Qepta hade väl en icke godkänd bur på vinden, duger väl så länge? :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#60 jadåå :)
En sak till; om någon nu skulle kunna tänka sig att ta hand om den om vi inte hittar ägaren så är det nog lättast att ge bort den med en bur.. och om vi nu INTE hittar ett permanent boende vad ska vi (jag) göra med den då??
Har kontakt med några omplaceringshem men i princip alla har fullt eller är det bara för hundar och/eller katter..
Hoppas det går bra för'na! Vilken sötnos!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Jag har hittat ett hem åt h*n!!!!!!!! dock behöver transport ordnas .. enda ner till Lidköping. Skapar ny tråd åt detta. Vad tycker ni andra?? Eftersom ägaren inte hört av sig borde det vara okej?
Jag har KANSKE hittat transport till Lidköping men det är en kille i min klass som har 0 erfarenhet av kanin.. så vad ska man tänka på? :P Något speciellt?
Transportbur behövs också.
Det är viktigt att kaninen får lugn och ro innan den omplaceras. Om killen inte har någon erfarenhet så bör han ta reda på så mycket slm möjligt om kaniner. Denna kanin kan ju bli väldigt svår att hantera, eller tvärt om. Viktigt att se att den mår bra och att den inte bär på någon ohyra så att #64 kaniner inte blir smittade.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag tycker att ni bör ta den till en kunnig vet också som kan kolla ordentligt ang ohyra, ev dolda skador och liknande.
Håller med #66
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
# 65 den kommer inte åka då vi inte har transport!
#66 & 67 och vem står för dessa kostnader resor, transportbur o .dyl?
Hittat ett hem eventuellt hem till! :D
Qepta & Hesat kan ni imorgon? :)
Det går bra för mig. Runt 17-18.00 brukar kaninen dyka upp på en av tomterna där det borde vara hyfsat lätt att valla in den. Du har mitt mobilnummer så det är bara att slå en signal under dagen så kan vi mötas upp.
#68 om ni kontaktar polisen kanske dom kan stå för kostnaderna? Nej men jag har ingen aning. Antar att det blir du/ni som får göra det dessvärre.. Kanske viltvården? Trots att det är en tamkanin? Och när den väl är infångad får ni nog räkna med att den kan bli ganska svår att hantera/få förtroende för. Men ni bör som sagt ta den till vet innan ni lämnar bort den. Den kan bära på sjukdomar, kanske loppor och sånt vilket jag inte tror ni vill ha.. ;)
#70 Vet ej om jag hinner då jag har en veterinärtid med hunden kl 15.15 men nog efter det.
Har du ordnat en bur? Om du ska ha den hos dig bör du ha kaninen långt från dina.
Tror viltvården kan hjälpa till. Ring och hör med dem.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag kan ha fel, men jag har för mig att viltvården har utbildade veterinärer så om detta stämmer tror jag det blir en gratis genomgång av kaninen. Men du bör nog, som mandana säger, hålla kaninen ifrån dina egna.
#71 okej men då vi fortfarande inte har bur blir det svårt.. men jag ringer iallafall och meddelar hur det blir :)
#72 om man lämnar in kaninen hos polisen så tar ju dem hand om den under 3 månader (om ingen hämtar den) och om ingen hämtat den på 3 månader är det jag som står för alla kostnader och om jag vill får jag ta med den hem..
#73 nej, bur har vi inte ännu :/ viltvården? varrt finner jag nummer osv?
#74 fortfarande osäkert att jag ens kan ta den eftersom vi inte har någon bur. Snart börjar skolan och då kommer jag antagligen inte ha tid att fånga in den på eftermiddagen..
hur går det?
You can't make a rainbow without a little rain
#75 Men jag har ju skrivit i tråden att jag har en bur?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#77 den är ju inte laglig väl?? fast om vi har kompostgaller till så lär det ju funka :)
#76 inte jättebra men okej..
#78 Kan gå bättre? Btw vet du nån som vill köpa kaniner? honor + dubbelbur
Hihi, nu lägger jag mig i lite här ;)
Men buren som inte är laglig kanske går att använda som akut bur? Alltså så länge den inte är allt för liten borde det ju gå? :)
#79 varför undrar du det? :) (menar du från dig eller?)
#80 jaadå
#81 jag frågar nästan alla för jag vill bli av med mina kaniner också ;)
#82 varför? :/
#82 Du kan ju skriva en annons här på kif, istället för att skriva i alla andra trådar ;)
#83 har inte tid med dom :(
#84 har annons ute?
#85 Okej, men tycker bara att det blir väldigt mycket OT överallt du skriver att du vill bli av med dina kaniner ;)
#86 finns folk med fler :P
Om den finns i Gävle kan den få komma hit så länge. (Bor i Sandviken) om den behöver hem just nu. Har inte läst igenom tråden helt då jag har sådan huvudvärk så jag inte orkar läsa så mycket.
#87 Men du kanske kan låta denna tråden va då den handlar om något helt annat, och dessutom är den lång nog redan som den är.. :)
#89 men förlåt då!!! men blir dom inte sålda innan Juni så avlivas dom och jag vill kanske inte det??
#88 ja det skulle vara jättebra! :) men säger de tigen: när du mår bättre får du gärna ringa då det är jobbigt att skriva allt haha ;)
#90 Då gör du en egen annons till dom bara. Istället för att avliva, lämna in på omplaceringshem. Känns ganska sådär att "hota" med avlivning när det finns lösningar.
#92 Det är min plast pappa som tjurar om det… btw, har 4 annonser ute
#93 Ja , men om du hade en annons om att du skulle sälja kanin ungar till exempel skulle du väl inte vilja att jag kom och ba:
"Har två kaniner som måste bort , annars avlivas de", ursäkta språket men…helt jävla random! Och jag anser inte att det är okej att trasha andras trådar :)
Alla som kan/ vill hjälpa till kan väl höra av sig snarast???
#94 skulle inte bry mig ett skit :D
#96 Nähä, okej! Men det skulle jag kan jag säga. Men ska vi fortsätta snacka om det här så kan vi ta det via PM !
Den lilla kaninen tråden handlar om kommer bli hämtad av oss och få bo här tills vidare. Ska ta mig en redig titt på den och se hur den mår och så vidare, får troligtvis stanna här på heltid sedan.
Den kommer få bo i "karantän" ett tag så vi hinner ta reda på om den är sjuk eller så.
#98 Åh vad kul, lycka till!
#97 Visst! Har du lust så… varsågod :D
#8 Spelar det någon roll? Kaninen ska knappast bo i buren utan den kommer att vara där tillfälligt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Uppdatering: Idag gick jag och en kompis dit för att fånga in kaninen tillsammans med TS och hennes mamma. Vi fick efter många om och men tag på den, tyvärr lyckades den rymma när Fiddelie precis anlänt till Gävle. (orkar inte vara så detaljerad om hur det gick till)
Vi / Dem (jag var tvungen att gå 19:30) försökte ta fast den igen , tyvärr lyckades dem inte (information jag fått via sms från Fiddelie).
Men nya försök väntar!! :)
#102 synd :-\ Eloge till alla er som försöker hjälpa den lilla kaninen ! Håller tummar och tassar här hemma för att ni ska lyckas hjälpa lillen :-)
Jag smsade dig Ambellah utan att få något svar. Tycker att det var lite dålig stil då jag ställde upp att hjälpa till.
Synd att kaninen rymde.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Åker in imorgon igen i hopp om att få tag på stackaren då! Han verkar inte må speciellt dåligt, och verkar inte ha fått ohyra eller magrat av så vitt jag sett nu i alla fall.
Lämnade katt transporten kvar där i fall de skulle få tag på den igen.
#105 Men om kaninen lyckades rymma precis när du kom in till Gävle. Hur kunna du se att den var ok?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#105 ni kan ju ringa om ni vill ha hjälp så kanske jag kan försöka igen.
Jag kände ju på den och den var relativt normal eller på gränsen till lite mullig men den hade ganska tjock och fin päls sen tittade jag klorna och det var en på framtassen som var lite lång annars inte något speciellt tyckte jag, den har väl levt på vad naturen haft att ge dvs människors rabatter..
#104 & 106 Min mobil är lite halv trasig då jag inte kan sms:a eller ringa ibland. Sen glömde jag helt enkelt bort det eftersom att jag var helt inne i att fånga den lilla krabaten.. men om du fortfarande är intresserad av att hjälpa till så kan du ju hjälpa till imorgon ?:)
Fiddelie kom precis när den rymde igen men sen hjälpte hon ju till att fånga in den igen (tyvärr utan resultat) och det var då jag var tvungen att gå.
Man kom ju nära den flera gånger, och rörde vid den men den lyckades smita, så man fick ju känna lite på den i alla fall och sen är det hur den ser ut. Den ser kry ut.
#107 Bra att du gjorde en snabbkoll på den.
När Fiddelie tar över kaninen är det bra om hon tar den till en kunnig smådjursveterinär.
Imorgon på kvällssidan ska jag passa två hundar. Kan inte komma med 3 hundar, vars två som gärna vill jaga den lilla stackarn.
Eller varför inte släppa dem, de är vallhundar hela bunten. De kanske kan valla in den lilla kraken. 
Nej men det beror på när det blir imorgon. Men hör av dig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#109 Vi kommer nog försöka åka dit så fort vi kan imorgon så om du har tid så dyk gärna upp :)
#110 Kruxet är min hund då. Jag lämnar honom inte hemma om jag inte verkligen måste iväg, ex möten eller skola. Så vi får se helt enkelt. Annars håller jag tummarna att ni fångar in kaninen! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#111 Tack 

Hur har det gått för er idag? Hade jag varit ledig i helgen så hade jag kunnat hjälpa till jag också.
MVH Erika :)
Vi såg inte kaninen alls idag, så jag vet inte om den stuckit vidare eller vart den tog vägen :/
#114 åh va synd :( hoppas att den kommer tillbaka!

#114 Nej så tråkigt :(
MVH Erika :)
btw. vem var det som ringde idag och ville hjälpa till med kaninen? Jag skulle skicka numret men du ringde ifrån okänd så jag kunde inte ringa upp och fråga vem du va heller..
#117 Det var inte jag då? Jag ringer på dolt nummer, för att jag blir trakasserad av massa skumma människor annars. Men jag fick tag på Marlene ändå. 
kanske det va ;) så bra!
Hahaa ^^
har du hört någonting mer om ninen? :)
Nepp, igår såg vi den inte alls :/
åhh va synd :/
Hur har det gått här?
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Jag har inte hört något mer så jag antar att kaninen inte dykt upp igen
Har helt glömt bort att skriva här men 2 av mina kompisar har sett kaninen, senast förra veckan…
Först strök den runt en bit ifrån tågstationen senare uppåt bomhus.