Hur blir jag av med dem?
Hej! Det är så att jag har en kanin som hela tiden har larver i buren! Det spelar ingen roll om jag avmaskar eller gör rent och har i stallosan för dom kommer tillbaka! Hans tillstånd är bra, han är pigg och skuttar, dock är han ALLTID hungrig.. Han dricker lagom mycket vatten.
Jag vill ju inte att han lider eller mår dåligt så vad tycker ni jag ska göra?
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
mask?
Kom ihåg att skriva en mer passande rubrik, skriv vad du behöver hjälp med. 
Det är mask, och du måste avmaska honom mera. Det räcker inte 1 gång om månaden. Får jag fråga hur larverna ser ut? Är dem i bajset också?
Jo jag vet. Men det känns inte som han har det så bra om han ska avmaskas om och om igen hela tiden.. Dom är vita med en svart prick längst ut och det är inte så att vi inte gör rent buren för det gör vi men dom kommer tillbaka även om man avmaskat och städat buren med sprit!
Sajtvärd på degus.ifokus
#3 Avmaskning är det enda som kan hjälpa. Gör det lite fler gånger, kanske 2 gånger om månaden? Har inte avmaskat mina så jag vet inte helt garanterat hur det går till.
Är det många? Och finns det runt könet också? Annars kan det vara larver som tatt sig in i buren kanske.
#4 Har hört förut när jag frågat att det kan vara fluglarver men dom är inte runt rumpan på honom. Är ju orolig för honom:(
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag tror inte att det är bra att avmaska flera gånger i månaden :s Men om det du beskriver verkar ju vara fluglarver, har hört att torv ska vara ett bra bottenmaterial då?
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
#5 Det är nog fluglarver.
Be hjälp av någon annan för att bli säker, är så dålig på detta.. Lycka till 
flytta buren!
HAHAHAHAHAHA…..
Avmaskar man för många gånger så vänjer sig maskarna vid medlet och då blir man absolut inte av med dem.
Kan du ta en bild TS? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#8 Hjälper ju inte om kaninen har mask. 
Vi har provat allt! Torv, stallosan, rengöra och sprita, flytta ifall dom kommer utifrån, avmaska, allt! Börjar få liiite panik för som sagt så ska han inte må dåligt och jag vet inte om han gör de eller ej..
Sajtvärd på degus.ifokus
har dem kommit in i väggarna på buren då? är det isolering i buren kanske dem sitter i frigoliten? Lycka till iallafall! :)
Eftersom de är i buren låter det ju som fluglarver så du gör rätt i att oroa dig tror jag. Han är alltså utekanin, eller stallkanin eller så? Han bor inte inomhus som jag förstår det.
Det där att de är vita m svart prick låter precis som fluglarver, då lever din kanin farligt. :(
Vad kör ni för bottenströ nu? Vad är det för bur? Är det en vanlig innebur eller box eller trälåda eller vad?
Hur ofta byter ni? Om det hinner bli fluglarver så tror jag det betyder att ni byter/rengör för sällan, men jag är inte 100%.
Om jag var er skulle jag låta honom bo inne med ny bur o bra strö mm. o låta honom gå ut på bete.
Du känner kanske till flugmaskattack, eller fly strike?
Verkar fruktansvärt.
Myggnät eller knottnät med finare maskor kring buren kan också hjälpa, men då måste ju det som är i buren vara rent.
Så länge, kolla rumpan dagligen två ggr om dagen minst, morgon o kväll. Det kan tydligen gå snabbt.
Avmaskning är helt verkningslöst, det är fel att behandla med det.
Här är några videor om fly strike
http://www.youtube.com/results?search_query=fly+strike
Se till att kaninen äter fiberrikt och sådant som håller magen perfekt. För om kaninen är överviktig eller får lös avföring så ökar risken för fly strike exponentiellt.
Här är lite info på nätet, sök på avoid fly strike, prevent fly strike, rabbit fly strike, rabbits fly strike osv. Kolla även svensk info, men min erfarenhet är att det ofta finns mer på engelska.
Prata med anticimex eller vad ni har i er hemförsäkring eller för er gård eller hur ni nu har det. Det är ju ohyra, jag vet inte om man kan bekämpa det med deras hjälp. Eller om de har några tips?.
Men ja, det är farligt som fan för kaninen. Byt strö ofta. De trivs inte i rent strö, de trivs ju i blött, fuktigt, urin o avföringsrik miljö - vad jag förstått i alla fall.
Jag skulle ha honom inne tills jag löst problemet.
Det är nog inte mask som kommer från kaninen, den brukar inte ligga i toahörnan utan finns inuti kaninen (förutom om man avmaskar då kommer döda maskar ut. Ibland kan man se maskar i rumpan på dem). Man ska absolut inte avmaska ofta, då kan maskarna bli resisenta.
Om du redan provat att städa varje dag, ha på stalosan och torv över så förstår jag inte hur det kan komma larver?
Ljustadalens kaningård
#14 Instämmer… Det låter som fluglarver, men de kan omöjligt hinna från lagt ägg till larv på en dag. Städa oftare.
Kan inte städa oftare än ja gör. Gör de så gott som varje kväll och tar bort bajs. Nu har ja inte sätt nå på ett tag och han verkar må toppen så ja tror de kom utifrån!
Sajtvärd på degus.ifokus
De kommer utifrån. Det är fluglarver. Men om de skulle sätta sig runt din kanins anus så kan han på mindre än ett dygn få ett livshotande tillstånd. Kolla den video jag postade så förstår du hur otäckt det är.
Men bra att han mår bra nu. Men håll koll på rumpan och i buren så de inte kommer tillbaka.
PS, bajset är inte problemet ifall det är torra pluttar. Urinen som är blöt tror jag är det stora problemet som gör att de trivs. ALternativt lösbajs. Så det är nog urinen du måste få bort också varje dag. Men det kanske du gör också. Låter ju som det. 
Lycka till iaf.