Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2940 ggr
[Juliaammouri]
0

Vad fick dig falla för din kanin?

Börja tänka på att förrförra undersökningen så såg jag att dvärgvädur hade flest röster och då börja tänka på en sak..

Va fick er falla för eran kanin? Var det rasen eller var det personligheten? Eller letade ni bara efter en avelshona och valde den med finast färg?

Jag valde dvärgteddy eftersom jag har haft dvärgvädur&hermelin förut men nu vill jag testa en ny gullig ras så då valde jag dvärgteddy.

Gaiezza
0

Jag kollade efter lite kaninenr och säg en annons om 7 stycken exakt likadana vitblåögda lejonhuvade. Vi var där och kollade och jag fastnade för den som låg och sov på rygg mitt i golvet <3 (Dem hade värmegolv) :)

Bacon, svaret är bacon. 

Klara.b
0

Jo, jag valde mina kaniner på temperamentet (och lite hur dom såg ut). Min ena kanin ville hälsa på allt och alla, så det var utan tvekan inget att gå miste om. Nästa kanin ville jag att den skulle vara lugn. Sen tittade vi på blocket och då såg jag en jättesöt kanin. Den var tyvärr såld. Men då tittade jag på hennes syster och jag föll dirket!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Salish
0

Chelsea tillhörde ju min pojkvän innan jag fick henne, så jag hade ju träffat henne långt innan. Det var väl mest personligheten, att hon var så sprallig och söt, och när han sa att han inte hade tid med henne sa jag att jag kunde ta henne. =) När jag skulle köpa Manfred så letade jag efter en äldre holländarhane eftersom att Chelsea var ganska gammal och jag hade aldrig haft en holländare innan och ville testa nåt nytt och tyckte att holländare var fina. Så hittade jag Manfred som jag tyckte var söt. =)

minaninar
1

När jag var inne för att köpa grejer för att förbereda mig på att skaffa kanin. Hade tänkt besöka uppfödare. Men så tänkte jag att jag måste titta in där de har djuren o där skuttade en svart dvv runt i sällskap av en hermelin o två marsvin (the pet shop boys kallar jag dem hihi). Jag kunde inte se mig mätt. Sedan när personalen fick klart för sig att jag var på väg o köpa kanin o de förstått att jag läst o så, så blev det så att jag fick hälsa, och hålla honom. Då föll jag. Fast han var väldigt rädd så jag höll honom bara någon minut eller så.Oskyldig

Jag hade inte sett en kanin live då på bra många år.

Ninjapig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första kanin hittade jag genom en google sökning på harar Flört

Hon var en Zobel brun Dvärghare och vacker som få…
Vi hämtade henne på tågstationen då hon hade färdats ända från Visby till lilla Borlänge! Vi satte oss sen i bilden och jag kunde inte stå emot att öppna kartongen som vi fick henne i.
Jag öppnade, och ut kom en mörk kanin med jätteögon ståendes på bakbenen! :')
Och vilket temperament !!
Vild som en tiger, ganska elak var hon också, men jag älskade henne lika mycket för det!

Tyvärr fick vi bara 8 månader tillsammans… hon dog av okänd anledning samma vecka som min andra kanin Gråter
Hon fick 2 kullar hos mig, och jag har en unge kvar här hemma som jag älskar mest av allt på hela jorden, hela universum! ♥
Jag är så glad att hon gav mig den stora gåva det var!

Kram Tilda & Djuren! ♥

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Fridaaaa
0

Av dem man har nu?

Smilla: Lejonhuvad kanin (ev något annat långt bak med i): För att hon hade så härlig färg och det sa klick från start

Flizan: Lejonkorsning: Pga att hon är barnbarn efter en högt älskad kanin jag hade. Och gillade färgen

Alex: Lejonkorsning: Mamma skulle inte ha han var, och jag ville såklart ha honom eftersom han är så go, handmatad och son efter Joker

Gruff: Dvv rex: Sugen på en ddv rex och mamma hade Gruff och visste inte om hon skulle ha honom kvar eller inte, så jag tog honom:)

Albin: BJ-korsning: Blev erbjudna honom som omplacering, vår första jättekanin så tackade såklart ja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
0

när jag först gången fick min kanin skulle jag gå ut med en hoppkaninuppfödares hund.

så hon visade mig kaninerna, jag fick klappa dom .

sedan fick jag jag en ganska gammal kanin(6 år ) för att hans bur kompis hade dött.

så kom jag i kontakt med hoppkaniner. :)

HAHAHAHAHAHA…..

Lina R
0

Hermelinerna har det där "nåt"!

Fast ärligt talat så valde jag dom för storlekens skull. Jag bodde i lägenhet, ville fortsätta med utställning men holländarna var för stora och fick för stora kullar.

Jag gillar inte hängöron, dvärgharar är sprättiga och lejonen var inte ens i närheten av att kunna vara bra tävlingsdjur på den tiden.

Sen har hermelinerna växt på mig, deras ståtliga presentationer och "aaaaaaaw"-faktor ;).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zvintos
0

De jag köpt osedda, dvs enbart efter att ha sett på bild, så har det ju varit utseendet som gjort att jag valt dem. Men sen har det varit personligheten som gjort att jag fäst mig vid dem. Av de ungar som fötts här så är det en kombination av utseende och personlighet som gjort det. Ex så stannar min lille Aslan dels för att han har rätt färg, men även för att han är så otroligt härligt, troligen pga att han har "nappats" upp av mig.

Viccan92
0

Rachel min holländare såg jag inte ens innan. Jag ringde uppfödaren och sa att en annan uppfödare sagt att hon hade fina ungdjur och ja då fick jag hem Rachel. Merry såg jag på hemsidan och valde mellan honom och en äldre hane. Tog honom för han var yngst och gillade att pussas.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Körsbär
0

Chester tingade jag direkt från uppfödaren, utan bild eller nått det stog bara: Skullebo Ringo,..färg:…o.s.v inget med tempramentet eller något sånt.jag funderade på hans bror också, men tog Chester! Sen när jag hämtade honom ångrade jag mig inte. ;) Ariel, då ville jag ha en hårig kanin och eftersom man behövde borsta teddyväduren mycket (Eller, nu vet jag att det inte är någon skilnad på borstningen typ.) så ville jag ha en dvärgteddy och sen hittade jag uppfödaren på teddykaniner i fokus och såg att hon hade en kull. Jag ville ha en hona till Chester och en viltfärgad så det blev Ariel!(Då fick jag se bilder och läsa lite om henne.)

indra-bus
0

Jag o min dotter skulle köpa en dvärg vädur ( vi bara älskar den rasen ) Så när vi var hos uppfödaren o tittade fick vi se Pepsi o sa då med en mun honnom skal vi ha.. O så blev de kärlek i första ögonkastet..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ella99bella
0

Ängla satt i djuraffären när jag såg henne  för första gången och jag vet inta vad det var för jag kände henne inte ochdet fanns kaniner som var gulligare men det klickade bara. Men jag kunde inte köpa henne då. Nån vecka senare var vi tvungna att avliva min kanin Leo<3

Efter ett tag längtade jag verkligen efter en kanin kompis och mina tankar gick direkt till Ängla. Vi kollade på andra kaniner men jag ville ha Ängla så vi åkte till djuraffären och tingade henne. Jag trodde aldrig att jag skulle köpa djur från djuraffär men jag är glad att jag gjorde det. Hon är underbar fast hon har väldigt hett temperament. Hon är jätte rädd ena sekunden och andra sekunden skuttar hon runt hur glad och avslappnad som helst!

Min lilla busängel! <3

Mvh/Ellen<3Glad

ninor
0

jag växte upp med en hermelin och min kusin hade haft en lejonhuvad. Så jag ville ha nån av dom två raserna och när jag hittade Elliot so är en blandras mellan dessa kändes det perfekt. Dessutom har han snygg färg (svart otter) ;-) När jag sen köpte Hedvig gällde samma sak. Ville ha nån av dom två raserna, helst lejonhuvad vilket hon också är.

NaDa...
1

Jaa.. Nästan alla mina kaniner har jag ju fått av 'misstag' men kan ju berätta endå.. ;)

Lisen; Var min kompis som ville ha en kanin, hennes mamma var allergisk så då sa min mamma att hon kunde få ha kaninen här och komma hit och ta hand om henne. På senare år så kommer inte hon väldigt sällan. Så då tar ju jag hand om henne full tid. Så henne valde ju inte jag.

Mando; Jag skulle få en till kanin. Vi åkte till vår 4H gård, som även föder upp dvärgvädur i viltgrått. De hade en kull på 4 stycken ungar. Jag tyckte att Mando var den sötaste, för hans öron var lite 'vilda' och flög överallt när han sprang omkring ;)

Elvis; När Mando visade sig vara en kille (uppfödaren såg fel på könet) så fick vi en kull ungar. 2 Viltgråa och 2 svarta små knyten. Då fick det bli Elvis som skulle stanna, eftersom att jag ville ha den vildaste som skulle bli den bästa hopparen.

Coco; Han måste akut säljas från sin fd ägare så han fick jag 2 dagar efter att jag hade sett annonsen på honom… Föll ju såklart för honom när han kom hem hit. :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

kyrkeliden
0

Miin första hoppkanin skulle jag ju inte alls ha =P
Var så förtjust i hans mamma som jag hade sett på tävling. Var den bästa hoppkaninen jag sett då och hon var så fin.

Så fck hon ungar och av 5st blev det endast 1bbrokad unge och han kunde jag bara inte släppa tanken på! Min kompis var också intresserad av honom till en början och stod före mig i kön. Så fick vi nya bilder där han mest visade rumpan så hon föll för en madagaskar hane istället. Så jag fick min lilla älskade Teddy.

Jag var mitt uppe i en flytt då så var därför jag tvekade om jag skulle hinna med en kaninunge. Ett val jag aldrig ångrat och nog är han en liten Teddy allt <3

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[Tilde]
0

Jag äääälskar lurviga djur och föll för Willow för hon var så fluffig och söt (älskar hennes "mustasch" och att hon är mörk runt ögonen)! Hon är en lejonhuvad.. Föll för Charlie för de blåa ögonen och den vita pälsen. Vita djur är underbara Skrattande

[_annaH]
0

Jag är väldigt svag för vita djur, speciellt med blåa ögon! Så när jag såg att en uppfödare hade små vitblå ögda kaninungar till salu så föll jag pladask för Elvis :) Tveka inte en sekund på att köpa den goingen :)

Faylinn
0

Jag ville ha en dvärgvädur för att de är så himla söta med sina hängande öron, är lagom stora och har bra temperament generellt.

Hade en dvv tidigare, en hona, men hon blev jättestor och ganska grinig. Så jag kände att nä nu vill jag faktiskt ha en kanin som ser ut som en dvv och inte en hare med hängande öron och hetsigt temperament ;)

Hittade en uppfödare och fick titta på två hanar. Att jag föll för Edvin var för att han hade störst öron av de två och ganska runt och platt ansikte, han såg så gosig ut!

BamsePower
0

Jag valde Bamse för jag fastnade först för hans färg. Men en stor del var med för hans personlighet. Han älskar att man kelar med honom och är en riktigt gottegris, tiggde direkt när jag skulle hämta honom. Nu är han i Avel hos mig och är 3 år gammal. Han är fortfarande en gottegris och kelen av sig. Älskar att vara ute i buren och äta lite rötter ibland. Älskar att gräva nu :)

mjuhm
0

Varför Sophie bor här, är för att hon var så vanvårdad, & tillslut ville inte ägarna ta hand om henne längre, så om ingen kunde ta henne så var det avlivning som gällde. Direkt jag fick höra det, så ringde jag upp pappa & sa att jag ville ha kaninen.

Sophie var aggressiv & rent av en plåga - men nu, 3 år senare, är hon världens underbaraste & kelsjukaste kanin.

Nakhre skaffade jag för att öven hon var vanvårdad. Hon, med sina två döttrar. Jag tog Nakhre & hennes dotter Sevgi (jag har döpt dom), medans min kompis tog Nakhres andra dotter Nievi. Tyvärr så avled båda döttrarna kort därefter.

Nakhre var en skygg & rädd tjej, men idag är även hon en myspropp!

Så jag fastnade inte för något speciellt alls. Det var mer för att jag räddade dom. :)

Edit: Jag ångrar absolut inte att jag tog över dem! Det var ett av de bästa jag gjort i hela mitt liv!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Mannez
0

Charlie är då gammelkaninen, jag valde han bland flera kaniner, han var lugnast och den äldsta. Kommer aldrig ångra att jag valde honom!

Cola vet jag inte hur jag valde, jag fick hälsa på sex kaninungar, plocka upp dem och ha dem i famnen och när jag fick honom i min famn så sa det klick! Han blev min första lejonhuvade kanin.

Bella skaffade jag för att jag ville skaffa kaninungar, men jag valde henne också för hennes underbara färg! Hon visade sig även vara en superduktig mamma. Hon blev mitt andra lejon.

Hälsningar Amanda och kaninerna