Klippa i pulpan!? (Hjäälp!)
Hej! När jag var på kaninkurs i februari någon gång så sa de att om klorna blir för långa så kan man tvingas att klippa i pulpan så att de blir kortare. Och min kanin Sofis klor är jättelånga och hon river mig väldigt mycket, men jag kan inte klippa någonting för då klipper jag i pulpan!! Ska jag klippa i pulpan, blir de kortare då, eller ska jag bara låta de växa och se vad som händer? Men usch vad läskigt att klippa i pulpan, det borde ju göra ont!
Är det bara skrock att man ska klippa i pulpan om klorna har blivit för långa?

Varför har du inte klippt dem tidigare?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Undrar detsamma.. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av för långa klor, eftersom att det aldrig har hänt mig.

Råkade klippa fel förut och klippte i pulpan. Det blöder en stund, men man kan ta en bit bomull och stoppa blödningen.
Vet inte hur du ska göra dock ..

Klipp så nära pulpan du kan! Fortsätt att klippa mycket och ofta, men lite och så nära pulpan du kan hela tiden! Så borde de dra ihop sig och hon får kortare klor!
Har för mig att jag hört nånstans att man göt så på hundar nämligen och då borde de ju funka på kaniner också!

Försök med #4, men här kommer några tips? till:
Om du är osäker kan du ju ringa till någon veterinär och be om hjälp med kloklippningen, kostar kanske runt 50 kr, men det kan det ju vara värt om man tycker det är svårt.
Om man klipper i pulpan finns det olika blodstoppande medel man kan ta på, stoppar blödningen fort. Kolla hos veterinären eller i en zooaffär.
Det gör ont att bli klippt i pulpan.. Helst ska man undvika det om man kan då de ibland kan bli rädda för att få klorna klippa senare.. Eftersom dom kommer ihåg att det gjorde ont. Beror på hur vana dom är vid det också!
Men som sagt, undvik det om du kan.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Neej, man sak inte klippa i pulpan. Det kan göra ont på dom.
Tycker att du kan (om det går) ta kaninen till någon djuraffär/djursalong så kan dom hjälpa dig att klippa och samtidigt visa hur du ska göra :)
Som #4 Om du klipper 1-2mm nära pulpan, så kommer den att dra sig tillbaka, klipp i framtiden varannan månad, så är du av med problemet.
Som flera ovan har skrivit stämmer det att pulpan drar sig tillbaka en jätteliten bit om man klipper nära.
Tycker inte du ska ge dig på att klippa i pulpan själv, kaninen kommer förmodligen vara livrädd nästa gång du ska klippa klorna, som Tina skrev. Och då kanske du bara lyckas klippa en klo, plus att det blir jäkligt synd om kaninen för det gör så ont. Men har hört att man kan åka in till veterinären, så kan de söva ner kaninen eller ge bedövning eller något, och sedan klippa ner klorna. Då känner inte kaninen något. Men det kan ju kosta lite.
Lycka till,
/Maja
ja åk till en veterinär som ger lugnande medel och sen klipper vet dom korta och sätter på blodstoppande på klorna och sen en salva för att lindra smärtan sen när kaninen börjar hoppa rundor.
jag var på min praktik på en veterinärklinik och då gjorde vet detta två ggr på en vecka!! vilket jag tycker är mycket..
men men, du kan ju också klippa lite i taget ofta som andra har sagt!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Ja, ska försöka först med det där att klippa lite i taget, men funkar det inte så blir jag väl tvungen att åka till ett djursjukhus eller något även fast det lär kosta lite!!

HA! Vad konstigt när jag tänker efter, då sa de fel på våran kaninkurs!