!Hona boar & boar & boar!
Det här har jag aldrig varit med om…
Jag har en hona som "typ sinat på mjölk", och jag har adopterat över hennes ungar (5 av 7, tyvärr 2 som tynade bort). Ungarna bortadopterades vid 4 dygns ålder. Hon fick omedelbart en stor lika gammal unge i retur till sitt bo, gned in med hennes doft ordentligt såklart. Hon har gett den mjölk, men hon bara boar och boar och boar!
Jag måste gräva fram ungen för hon bygger boet ovanpå! Hon verkar stressad och springer en himla massa. Fast hon är inte aggressiv eller så. När jag gräver fram ungen och visar den för henne så ger hon den litegrann mjölk, som hastigast.
Jag blir inte klok! Hon har fått tokfnatt! Vad göra? Idag hade jag en hane ute och sprang fritt och motionerade, det var väl inte det bästa. För han parkerade ju typ vid hennes bur……..
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Förhoppningsvis lugnar hon sig ganska snart? Och inser att det hon ska satsa på är att ge denna unge mjölk…
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Hur länge har hon haft denna unge? Är du säker på att hon inte diar den? Man brukar inte märka när dom gör det nämligen. Och vissa honor boar över sina ungar extremt mycket, men det är bara för att dom vill gömma ungen bättre, håll bara koll på att hon inte boar för tätt så att det kväver ungen:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Låter helt normalt :) Honan diar när man inte ser och de kan boa massor för att gömma sina ungar. Det är ingen fara det heller, de begraver inte ungarna.
Att hon verkar stressad kan kanske bero på att du är där och pillar för mycket? Vissa honor är mer känsliga än andra. Är hon en förstagångs hona?
Bäst är att låta henne vara, så hon kan få lugna ned sig. Titta enbart till ungen någon gång per dag och gör det när du gett honan något gott så hon inte blir så stressad.
Lycka till :)