Lite frågor om Gotlandskaninen
Hejsan jag skulle vilja ha hjälp att få reda på det här om gotlandskaniner :)
1. Djurartens aktivetsmönster och sociala organistation i naturen?
2. På vilket sätt djurets behov av utrymme,inredning,klimat och kan ljus tillgodoses?
3. Hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningsäker?
4. På vilket sätt djurets behov att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses?
5. Hur djuret bör hanteras?
6. Hur djurets näringsbehov kan tillgodoses?
7. Återgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret?
8. De vanligaste tecken på stört hälsotillstånd hos djuret?
9. Eventuella sjukdomar som djurarten är särsklit utsatt för och hur djuret kan skyddas mot dessa?
Vore tacksam för svar :) skriv gärna siffran på fråga, om ni besvarar nån :D
Mvh// Peter
Är uppfödare av Gotlandskaniner så det kan jag bjuda på :) Det här är för den tama gotlandskaninen:) 2.De tycker om utrymme, gärna att man lägger in grenar och så. Jag försöker inreda lite som de skulle ha i naturen, med torv och grenar. Det bästa vore om kaninen fick ha en Hage och hoppa i då och då. 4. Två honor av släkt brukar gå bra, annar brukar det bli bråk. De är ju kolonidjur, inte flockdjur, så de är inte så glada över andra kaniner som är i deras bur 5. Väldigt sociala och mysiga utanför buren ,men väldigt revirvaktande inuti. Man får se till att inte se ut "som en örn" när man ska ta upp kaninen osv. 6. Mina får hö och ca. 0.5 dl pellets varje dag samt fri tillgång till gräs 8. När de inte är lika vakna och aktiva, burrar upp pälsen och inte vill äta upp sin pellets ( pelletsen ryker på ungefär 1 min ;) 9. Vet faktiskt inte, ingen av mina har någonsin haft en sjukdom Hoppas du förstod:) Ps. Är du intresserad av gotlandskaniner? Har en kull som blir leveransklar i november :)
Tack så mycket!! :D
Du hitta inget om fråga 1? :P
Kanske det ;) kan du maila mig bilder på föräldrarna?
// Peter
Nope, kan inte mycket om hur de lever i det vilda :) Har ingen bild på pappan, men mamma kanin kan du få en bild på :)
Gotlandskaniner lever väl inte fritt i det vilda? Det är ju en kaninras, men här kan du läsa lite om Europeiska vildkaniner.
#4 Läste där och om jag inte har helt fel så är väl ändå de där vildkaninerna på gotland som byggt upp den gotlandskaninen vi har idag? Det är ju en lantras, som mellerudskaninen, och har funnits väldigt länge.
Ni får rätta mig om jag har fel ;)
Jag förstår inte riktigt fråga ett?

#5 Nej, det stämmer inte. Vildkaninerna på gotland (sk rabbisar) planterades ut där för ca 100 år sedan och har ingenting med gotlandskaninen att göra. Gotlandskaninen är en tamkanin, det är en rest av den gamla lantraskanien - kaniner som hölls på gårdar för självhushållning. Kaniner har hållts som husdjur i Sverige sedan 1500-talet och tamkaninen har således funnits längre på gotland än vildkaninen :)
#8 Ok, är inte bra på historian där;) För om vildkaniner funnits där en längre tid så kanske det hade varit så som jag tänkte, men nu när du förklarar inser jag att det låter vettigare så som du beskrev det. :) Men nu är ju 1. Löst :D