Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1099 ggr
Imasy
0

Stamtavla - Hur fungerar det?

Det här med stamtavla har jag märkt att det skiljer sig lite mellan de olika djurvärldarna.

Min son vill ställa ut ina skitgrisar, men då måste man väl ha stamtavla på dem?

De ska vara renrasiga, men tjejen vi köpte dem av är inte, som jag uppfattade det, en registrerad uppfödare i någon förening.

Pappan till våra hade "stamtavla" dvs en hemmagjord, antar att det är detsamma som härstamningsbevis?

Kan man få stamtavla eller vad som nu behövs för att ställa ut i efterhand? Eller är det kört på den fronten?

Norberg90
0

För att ställa ut kaniner på riktig utställning måste de ha stamtavla.

Men det finns utställningsklasser för kaniner utan stamtavla oxå :) Dock inte så ofta.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Imasy
0

Ja jag fattar ingenting om detta med kaninutställningar, är kattmänniska och har ställt katter ;)

Men hur gör man då då? Jag är verkligen vilse i pannkakan här ;D

Lina R
1

Köper en renrasig kanin från en uppfödare som är medlem i SKAF :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

ninor
0

För att få stamtavla måste det vara renrasiga kaniner, samt att föräldrarna måste ha stamtavla.

Så om du köpt en kanin utan stamtavla kan du i regel inte skaffa det i efterhand. Finns vissa undantag som jag förstått det, men oftast går det inte.

Dock går det som sagt att ställa ut vilka kaniner som helt på PET utställnignar, dvs utställningar för sällskapskaniner. De behöver inte ha stamtavla och de kan vara blandras. Vet att det finns en sådan utställning i början på juni i Berga (stockholmsområdet). :-)

Imasy
0

PET klass skulle väl iof vara något då, han vill ju bara åka på utställning och jag tror inte han fattar skillnaden på pet/rasstandard bedömning ;)

Fast jag hade ju då tänkt typ Dalarna, alt Gävlehållet, men det kanske inte finns i dessa områden?

natha-mjau
0

#5 Det kommer vara en pet utställning på lillerudsdagarna i Värmland, slutet av augusti.