Svart kanin med blåa ögon?
Vad har föräldrarna för färger?
#1 - Mamman är hel svart och pappan är madagaskar wienertecknad. Men är det inte så att om en av föräldrarna är wiener så finns det risk att ungen får blå ögon?
#2: Eftersom pappan är wiener kan ungen också vara det, ja. Just när det gäller wienertecknade så brukar de med väldigt lite eller ingen teckning alls sällan ha helt blåa ögon, utan då brukar det röra sig om melerade (dvs ögonen har två färger). I sådana fall kan det dröja fram till 4 veckors ålder innan det syns tydligt ifall det är blått i ögonen, åtminstone enligt min erfarenhet.
#3 - Åh okej! Tack för svaren :)
Varför vill du inte att den ska ha blåa ögon? :(
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#5 - Klart jag vill att den ska ha blåa ögon, tycker bara att det är lite spännande då jag inte haft en kanin med blåa ögon eller melerade ögon tidiagre :)
#6 Jag har massa kaniner med blåa ögon. Bland annat en svart med vit bläs ;) Jättefint>:)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#7 - Ja kaniner med bläs är helt underbara! Men vet du om två kaniner med blå ögon ger kaninungar med blå ögon? c: Tänkte köpa två teddysar med blåa ögon, eller melerade och vill såklart få fram ungar med blå ögon :)
#8 vad jag fattat det som krävs dubbla anlag av blåögt för att blåögt ska dyka upp så parar du två blåögda kommer bara blåögt då det är recessivt ?
Wiener funkar inte så. Men på människor är det så :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#10 aha okej ja jag fick lära mig det på människor trodde det var samma sak på djur haha :)
Kaninungen är 16 dagar idag, och halva ögat är brunt och halva är blått på båda ögonen, eller ja dom är mer blåa än bruna.
Tror ni att det kommer hålla i sig så?