Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4464 ggr
[Linn H]
0

Kan det vara farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Upptäckte idag att min Hermelin hona har knölar vid sidan av könsorganet.
Hon har tidigare haft bajs som fastnat i "groparna" bredvid könet, men nu finns det nästan inga "gropar" kvar och det är istället som en liten knöl på varje sida.

Undrar om någon annan har varit med om det och vad det kan vara?
Känns nästan som en finne, kan det ha fastnat och blivit infekterat och svullet? Kan man göra något åt det själv?

Där det röda strecket är kan man se en liten knöl.
Och där det svarta strecket är ser det ut som om det är bajs under huden där, men pälsen är i vägen så syns inte så bra.
Har alltid varit noga med att hålla rent, blev helt förskräckt när jag såg detta!

Hon verkar inte ha ont utav det, äter och dricker som hon ska och gör allting som hon har gjort innan.

Zvintos
0

Det svarta är doftsekret som torkat. De groparna som är, det är doftkörtlar. Glad Så att det är gropar där och svart illaluktande grejs är fullt normalt, även om det som sagt ser mindre trevligt ut och tenderar att lukta skunk (det svarta alltså).

[Linn H]
0

Okej, då vet jag! :)
Ja, det luktar inge vidare.

Men det just den där lilla knölen, har inte sett den förut där Förvånad
Och det är som svart under huden, kan det ha blivit infekterat? För det sitter ingenting i doftkörtlarna, utan det är på sidan under den där hudbiten :o

Zvintos
0

#2: Det kanske är själva körtlarna som är svarta, som ligger under huden. Så länge inte själva huden vid knölen ser irriterad ut (dvs röd och ev känns varmare än vanligt), skulle jag inte oroa mig.

[Linn H]
0

Okej :)
Då tror jag inte att det är någon fara, för det känns inte varmt och är samma färg som huden :)

Härligt att höra!

minaninar
0

Är hon lite äldre?

Jag har hört att vissa djur, speciellt vissa äldre kan behöva hjälp att rengöra där för att det annars kan uppstå en liten inflammation där?

På amerikanska sajter så räknas det nästan till månatligt underhåll av kaninen, men det ska man inte behöva göra på frisk kanin sa min vet.

Men i det här fallet låter deet som om du borde hjälpa till med det.

Lägg på mage som du brukar, ha mjuka bomullstops o ev bomullsrondeller redo och använd ljummet vatten för att försiktigt peta ut grejset. Om det inte verkar göra extremt ont, då kanske det ska kollas?

Såg på en veterinärsida att hundar kan få nån liknande inflammation i sina sekretkörtlar kring könsorganet också.

Hoppas hon blir bra.

PS det är under hudfliken du ska rensa..

Här ser du:

http://www.youtube.com/watch?v=vldSCV9qY3c

i videon säger de paraffinolja.. det kanske är lättare att få bort med det? Men testa m ljummet vatten om du inte har paraffinolja

[Linn H]
0

Jag brukar rensra där, och vet hur jag gör :)
Hon blir 3 år i November.
Men det är ingenting nu och hon är jättefin runt om i övrigt, så jag tror inte att det är så farligt.

Men ska kika, tack! :)

AkaiTsuki
0

Det beror på kaninen om man behöver rensa där eller inte, har aldrig haft en kanin som behövt hjälp med att rensa bort det.

//Joanna

Fridaaaa
0

Jag har haft kaniner sedan jag föddes, vi har aldrig haft kaniner vi har bhövt rensa där på:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Linn H]
0

Okej.

En nära vän till mig har sagt att det brukar fastna där om de har brist på något, kommer inte ihåg om det var vätskebrist eller något annat.
Men behöver inte göra det lika mycket längre, och om det fastnar något så är den ytterst lite, och uppfödaren som jag fick min kanin av (My Sweet Stars), sa att det inte är något farligt när det sitter sånt där, och hon har haft kaniner hela livet också :)

Själv tror jag inte att det är någon större fara, men ska kolla upp det mer. ^^