Att ha hona & hane ihop?
Hej! Detta är säkert en idiotisk fråga och det är inget jag har tänkt göra då jag inte ens har nåra ninisar men jag har länge undrat vad som skulle hända ifall man hade 2 okastrerade kaniner av motsatta kön i samma bur? Skulle hanen tex ta hand om ungarna så som tex chinchillor och marsvin kan göra? Eller skulle honan se honom som ett hot och försöka skada honom? Vad vet ni om detta?
De skulle väl para sig hela tiden? Det skulle ju verkligen vara stressigt för honan speciellt. Vet inte något om hur de skulle bete sig mot varandra dock.. Det är nog ganska individuellt skulle jag tro.
Ingen fråga är idiotisk ;)
Men det som troligen skulle hända är att honan skulle få sina ungar och sedan bli dräktig igen och det skulle bli väldigt påfrestande för honan.
Resten vet jag inte så mycket om så det kan ju någon annan svara på :)
Har en liten minnesförlust men jag tror att hanen uppgör allt eftersom vissa hanar är riktigt elaka och alla andra gudalika ;)
Om du söker ninisar kolla dessa:http://www.blocket.se/sodermanland/Sota_kaninungar_40466928.htm?ca=12&w=1
//Jennifer
#3 Varför skulle hanen göra det?
Jag tror att hanen aldrig skulle sluta försöka para sig med honan, som skulle bli sur (eftersom att hon skulle vara dräktig eller med bebisar) och då skulle de kunna slåss, och ev skulle honan bli dräktig igen direkt vilket inte är bra för henne. När ungarna väl kom ur boet tror jag att hanen (beroende på individid) skulle försöka sätta på dem också och där med skada dem, eller om kaniner är sådana att hanen dödar honans ungar för att få para sig så skulle han döda dem. Inget av det är ju bra för någon uppenbarligen.
Dem skulle få kull efter kull efter kull, som hanen säkert skulle äta upp och honan skulle attackera honom, det skulle vara helt kaos och ingen av ungarna eller föräldrarna skulle bli långlivade.
När jag fick en kanin som uppfödaren hade sett fel kön på så parade han sig såklart med sin burkompis. Vi visste ju inget fören ungarna hade kommit och vi var väldigt naiva och lär hanen vara kvar (vi hade kastrerat honom 3 veckor innan ungarna fötts) Han satt och vaktade utanför boet när mamma kanin var ute och sprang så det gick bra.
Dock fick han flytta till uteburen eftersom att han skulle bo med min andra hona som inte kunde bo med honan som fått ungar (Väldigt komplicerat att förklara) Så ja DET funkar, men då var ju hanen kastrerad när ungarna hade fötts. Hur det skulle vara annars vet jag inte.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Okastrerad hane + okastrerad hona skulle som flera skrivit innebära att honan får kull på kull på kull. Hon är nämligen mottaglig för att bli parad i princip direkt efter förlossningen, vilket innebär att honan skulle få en kull var 4:e vecka.. Hur det skulle gå rent "föräldramässigt", dvs ifall hanen skulle hjälpa till osv är nog väldigt olika. Det är dock inget att rekommendera överhuvudtaget och i L80 (styr ex burmått och liknande) står det att okastrerad hane och okastrerad hona inte bör hållas tillsammans. Det finns dessutom lag om att inte utsätta djur för onödigt lidande. Jag ser att det inte är något du tänkt göra, eftersom du inte har några kaniner, men tänkte det var bra att förtydliga utifall någon annan planerar att göra på det viset eller helt enkelt inte vet bättre.
Tack för alla svar. Nu förstår jag varför det inte skulle funka och är tydligen olagligt dessutom! Tycker bara det är så gulligt när föräldrarna hos vissa djurslag hjälper till att uppfostra sina ungar och ville bara veta om det skulle kunna ske även i kanin världen!!!