Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 619 ggr
[MellMell]
0

Få kanin att gå upp i vikt?

Har en snart 4 årig hane som bara rasar i vikt…Har varit hos veterinären (han blev kastrerad i mars) och dom hittade inget fel, utan tyckte jag skulle avmaska. nu är han avmaskad men fortfarande fruktansvärt tunn. Någon speciell mat man kan ge honom? Han har fri tillgång till hö, får 1 dl pellets på kvällen, grönsaker och är ute i en stor rasthage 5-10 timmar om dagen. Han har alltid varit fin i hullet, men nu har han gått ner jättemycket :/

Katten_
0

Hmm, låter helt onormalt, men ge honom gnagarblandning? De har mycket fett i sig…

/Christel & kaninerna! Glad

AkaiTsuki
0

#1 Då får han ju ett fettlager istället för riktiga muskler och det är inte bra för hans hälsa

//Joanna

Katten_
0

Ah, jag ger cornflakes det. Fast jag har köpt i en liten burk och använder när jag tränar dem i lydnad och så,om de gör rätt får de en pumpakärna

/Christel & kaninerna! Glad

[MellMell]
0

Har hört att man kan ge dem lite havregrynsgröt, couscous, pasta eller potatis…stämmer det?

Nej gnagarblandning vill jag inte ge, måste nog vara nått av det värsta jag vet x'D Då kan jag likabra ge dom vanligt godis, ungefär samma näringsinnehåll :P

Qepta
0

Ge inte gngagarblandning om du vill få kaninen i bra hull.
Vad äter han för pellets i dagsläget?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[MellMell]
0

Han äter krafft groov 90

Qepta
0

Jag ger mina kaniner Kalvpellets eftersom mina Belgiska harar inte håller hullet av kaninpellets, vet att krafft groov 90 är hästpellets men du kanske skulle testa kalvpellets? det är inte dyrt heller. 25kg för 179kr på granngården.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[MellMell]
0

okej, får testa det! Han är ju gotlandskanin och dom har ju väldigt lätt för att lägga på sig men inte denna grabben…:/ Visserligen är det bara några dagar sen jag avmaskade honom så det kanske tar lite tid innan han kommer igång…Men jag ska testa kalvpellets! Nått speciellt märke du använder? :)

Qepta
0

Har glömt vad märket heter men det är två stycken som finns. Den som det är 25 kg för 179 kr, den andra är dyrare har jag för mig. Den finns endast i 25 kg säck Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se