Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1254 ggr
Ninjapig
0

Skaffa ungar... Hjälp!

Jo det är såhär…

Jag har en hona här hemma som jag fött upp själv.
Hon är en harkorsning på 11 månader.
Jag vill ha en avkomma från henne så gärna så det finns inte!

Jag ägde både mamman och pappan men de dog samma vecka som varandra av okänd anledning i oktober förra året… :(

Sedan dess har jag haft 3 kullar.

Den första kullen blev övergiven av modern… Den andra kullen hade samma föräldrar och 3 av 5 ungar blev ihjälbitna av modern samt 1 skadad men vid liv.
Den skadade repade sig och flyttade till min väninna. Den andra är min fina Maravillosa som jag nu vill ha ungar med.

Sen hade jag nyligen en hermelinkull som dog vid 3½ veckors ålder, också av okänd anledning! 4 st var de. Hittade 3 döda en dag och flaskmatade den sista 2 ggr den kvällen och den åt hö, men dagen efter hittade jag även den död vid mamman…

Nu har mina föräldrar förbjudit mig att skaffa kaninungar…
Kaniner är allt jag lever för och vill hålla på med! Vad ska jag göra? :(

Jag är så seriös jag bara kan bli inom aveln och gör allt för att de ska må bra!
Och det är hemskt när de dör bara sådär !!
Värst är ju at jag inte vet varför…

Min hona hade nyligen mask, och jag var livrädd att något skulle hända henne! Hon är mitt ALLT. Ochden veckan åkte jag till Mallorca… jag var så himla orolig för henne men min pappa som är jätterädd för henne matade henne med maskmedel och nu är masken borta :')

Tack för att ni orkade läsa allt! Kram Tilda!
http://Ninbebis.weebly.com

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Ändast_kaninavel
0

:( Förstår dig lite. Dock kanske du inte bör avla på mammor som inte har så bra erfarenhet? Eller så kanske det är ett täcken på att mamman inte vill ah ungar… Jag vet inte?

Ninjapig
0

#1 - Första mamman var Dvärghare och rättså elak… och hon dog bara 1½ år gammal… :( Det var hon som hade de 2 första kullarna. Det var antagligen något fel på henne då hon betedde sig som en tiger, övergav och bet ihjäl ungar…

Den andra honan har jag kvar här hemma, hon som fick hermelinkullen.
Hon mår bra och så.. inte elak, dock lite skygg..

Kram Tilda!

Ändast_kaninavel
0

#2 kaske de inte trivs? Honan brukar ju vilja ha ungar på ett mycigt och lugnt ställe…

Men den elaka bör du inte avla på, framförallt inte avkommorna heller

Ninjapig
0

#3 - Nej vi har ju många katter i området… och grannen har en hund som brukar skälla på deras gård, är dock aldrig i närheten av kaninerna och kaninerna verkar inte bry sig.

Har sett att det varit en kattunge som hoppat runt och skrämmt Maravillosa… :/ Men vet inte vart den tagit vägen, det var riktigt längesedan jag såg den sist…

Och i vintras hade vi harar på gården, vilket syntes i snön, men jag såg dem aldrig..

Funderar på att flytta ner kaninerna/Maravillosa ner i min källare… Till ett rum där det finns en ytterdörr som går rakt ut och där det är samma temperatur som ute.. vad tror du om det? :)

Kram Tilda!

Ändast_kaninavel
0

låter bättre men det kan bli stressigt för kaninerna om de inte är vana vis tex. tvn eller fläckten i köket eller damsugaren ect. du gör det som du tror är bäst själv, men du bör inte avla på honon om hon inte tycker om ungar eller är stressad

Fridaaaa
0

#5 man kan ju inte veta i förrväg hur honan reagerar när den får ungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Här är ett svar jag hittade på nätet. Det är säkerligen inte enda förklaringarna som är möjliga. Men kanske intressant.

http://wiki.answers.com/Q/Why_do_rabbits_kill_their_young

man kan googla på rabbits kill their young, eller rabbits kill babies eller något annat, problems with birth in rabbits.. osv.. använd fantasin. Sedan är det bara o börja läsa vad alla har för erfarenheter o råd. Så skulle i varje fall jag göra. Sedan om du känner någon uppfödare eller går i skolan, kolla om du kan få praktisera eller praoa hos dem? Eller liknande?

Ninjapig
0

#5 - Källaren är ganska lugn.. ingen brukar vara där nere..vi har frysen nere där men det är i ett annat rum. Så det enda som kanske hörs är väl fotstegen från ovan…

#6 - Nej tyvärr så är det ju så.. :/

#7 - Tack för tipsen! :)

Kram Tilda!

minaninar
0

Jag sticker ut nacken o säger att jag tror att om du lär dig mer om hela processen med dräktighet och födsel och omhändertagande första tiden så kommer du förmodligen kunna få det att fungera. Det är vad jag tror. Men jag tror det finns mycket man kan göra och vara förberedd på osv.Skrattande

Ninjapig
0

#9 - Själv tycker jag mig veta väldigt mycket om det… men jag blir så förvirrad när det händer saker med mina ungar helatiden :S Min unge som föddes här 10/6 förra året mår finemang och gjorde det som liten också! Känns som att jag inte gjort något fel fast ändå….

Kram Tilda!

minaninar
0

Jo så kan det också vara. Jag menar inte att så fort ungar dör så är det dålig skötsel. Jag minns också hur du skrev då, och att du kämpade för ungen. Jag lämnar arenan till de som kan ge dig råd från erfarenhet.Kyss

Ninjapig
0

#11 - Det är bra att du skriver vad du tycker! :) Så kan det ju faktiskt vara också. Jag vill verkligen kaninernas bästa… så har tänkt att ta en paus, det har jag gjort länge MEN jag vill ha en unge ifrån min Maravillosa, det är det som är grejen… :/ Och jag kan ju inte vänta med det heller direkt eftersom hon är 11mån…

Kram Tilda!

minaninar
0

Jag har fattat nu att kaninens bäbisar kan kallas kit eller kits på engelska.. och att kullen kan kallas litter (lustigt nog)

Honan kallas doe / does plural.

SÅ jag sökte på rabbit kits kill och på baby bunnies baby bunny o sånt.. leka runt med de sökorden gav en del har naturligtvis inte hunnit läsa mer.. men en liten grej fastnade jag för som handlade om en väldigt enkel diagnostik av småttingarna

Does only nurse their litters once or twice a day, and only for about 5 minutes, so it is possible she is feeding the litter and you haven't seen her. Litters which are being nursed have bellies at least as large as the rib cage, if not larger. These litters are warm and covered with hair, and the babies seem comfortable. When the litter is not being fed, the abdomens are smaller than the rib cage, the litters may seem the same temperature or cooler than your hand, and are very active when you touch the nest as they know they only have a couple of minutes to nurse. If truly the doe is not nursing, holding her on her back to let the babies find a teat is the most common practice. Milk letdown can be improved with shots of oxytocin which is a prescription drug. Bottle feeding baby rabbits carries a 90% mortality and is not recommended.

Magarna och temperaturen och om de ser nöjda och bekväma ut, om de ser ut att ha det gosigt, och att svala eller lika svala som vi är, det är ett dåligt tecken. Och att de blir väldigt aktiva när man kommer som överlevnadsinstinkt. Då vet man vilka man måste hjälpla. Och resten vet du ju hur man gör. Fast den där medicinen vet jag inte om svenska veterinärer ger ut bara sådär.. o dessutom måste man ju kunna ge den då.. eller kalla på vet som kan ge den. Men om du känner en vet som du brukar ha kontakt med så fråga den vad den säger.

Det finns mkt mer. Jag kan skriva in länkar o sånt jag hittar som jag tror är bra när jag snubblar över dem.

Qepta
0

Du kanske skulle skicka in en unge på obduktion för att få reda på dödsorsaken?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ninjapig
0

#13 - Tack så mycket !! :)

Kram Tilda!