Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 975 ggr
torpetskaniner
0

Träning av kanin - kost o.s.v

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Har tänkt slänga upp ett inlägg här och se om ni kanske kan komma med några bra tips? till mig :)

Min vädurskille har blivit svår-klassad, vilket jag är mycket stolt över. Men jag vet att hoppning (iaf i så pass höga klasser) sliter otroligt på kaninen, och därför vill jag bygga upp hans muskler igen som han en gång hade så att han både orkar mer och håller i några år till åtminstonde.

Han har absolut inte dålig kondis! Han orkar lätt gå en promenad på 45 min med några få pauser och är slank och ganska "musklad" redan.

Men mina frågor:
1. Kan man köra "bodybuilding" med kaniner precis som människor gör? Dvs, ge kaninen extra proteinrik mat + hårdträna och bygga muskler?

2. Om detta är möjligt - Har ni tips? på kraftfoder/grönsaker osv man kan ge i samband med träning? 

3. Kan kaniner få träningsvärk, precis som oss människor? Alltså, går deras muskler "sönder" precis som våra gör och byggs de sedan på igen? (katabol och anabol process för er som vet vad det innebär)

Mycket tacksam för svar! Minsta lilla blir jag glad över ;) Ni får en bild på min lilla kille också.

torpetskaniner
0

Putt!

Ingen som vet något om någon av dessa frågor? :(

Vincent...
2

vet inte!

men man kan ju springa upp o ner för backar!

springa i bergen eller i skogen

HAHAHAHAHAHA…..

torpetskaniner
0

Det gör jag redan :D Men undrar om någon vet svar på mina 3 frågor? Om bodybuilding och sånt :P

bambiiii
0

Vilka bra frågor… kan dock inte svara :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

torpetskaniner
0

Ja, alltså jag skulle jättegärna vilja ha svar på dem! Men verkar inte som att någon riktigt har svar på det jag vill ha :(

Dock hittade jag denna tråd om träningsvärk iaf! Så då har jag lyckats leta svar på fråga 3:

http://kanin.ifokus.se/discussions/4d7139c5b9cb46221d050d6c-kanin-med-traningsvark

Men jag vill gärna ha svar på fråga 1 och 2 fortfarande ^^

Lina R
0

Foderfrågor gillar jag :-). Extra protein och extra fett (skonsammaste sättet att tillföra kalorier) behöver alla djur (och människor) som tränar/jobbar hårt. Med kaniner vill man ju dessutom se till att dom får i sig mycket fiber. Vad och hur mycket ger du i nuläget?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

torpetskaniner
0

Min kille som ska gå på den här extra "proteindieten" får ca 0,25 dl pellets av märket bello, 0,25 dl rabbit och någon matsked egentorkade örter (persilja, hallonblad, smultronblad osv) per dag. Och någon grönsak då och då :)

Han får även extra havre för att ladda upp inför tävlingarna ungefär varannan helg, någon matsked dagen innan då :)

Han äter ganska mycket hö, så han får iaf i sig bra med fibrer på den vägen :)

Har googlat lite, pumpafrön,  linser och havrekli ska tydligen innehålla mycket proteiner. Skulle det funka att blanda i detta i hans kost?

Lina R
0

Pumpafrö ja, havrekli innehåller pelletsen redan. Linser vet jag inte om det är säkert för kanin lr inte. Vad är Rabbit för foder? Menar du Rabbit Royale? För kaniner som verkligen måste upp i vikt använder jag slaktfoder dvs Rabbfor. Ska beställa hem Versele Laga Cuni extra och prova istället (18% protein 18% fiber). Man får vara försiktig när man ska göda dom så det inte blir för mycket och dom får kladdbajs. Annars så är lusern ett bra fodertillskott för kanin. Massa protein och massa fiber. Gärna lusernhack.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

torpetskaniner
0

Okej, skippar linserna då ;)

Japp, rabbit royale.

Åh, har hört om rabbfor! Lusernpellets kan jag nog fixa fram, det fick ninerna lite av som "godis" från stallet förut :)