Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 906 ggr
natha-mjau
0

artikel om inavel

Har en artikel om inavel som har luggit och dammat ett par månader nu.

Är det någon här som håller på med inavel som skulle kunna hjälpa mig rätta/skriva klart artikeln? Så att all fakta blir rätt.

/Nathalie på kaninmagazinet

s_u_ss
0

Om man håller på med inavel, så heter det väl linjeavel, inte inavel?

http://kaninfarg.se/husdjursavel.htm

hobbymupp
1

#1 nej, linjeavel är inte samma sak som inavel. Iaf inte i avlandets värld. Linjeavel, som jag förstod det av Kjell Carnbrand, är om kaninerna kommer från samma linje, dvs typ en bra hane som är släkt med massor pga linjeavel eller nått sånt som man ofta gör i typ hopp-avel. Inavel är far-dotter, mor-son och syskon. Kan ju ha fattat det fel men det är så det står i mina anteckningar från den föreläsningen om avel

natha-mjau
0

Ingen som kan hjälpa mig?

Zvintos
0

Tror det blir lättare om du skriver inne på kanin-net, där finns det mer säkerhet någon/några som kan hjälpa dig.  Men det kanske du redan gjort? Glad

dermot
0

#2 Jag har för mig att linjeavel är när man parar mor med son eller far med dotter eller liknande.. Men kanske är jag som har fel. :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

Linjeavel är när man parar faniljenmedlemmar med varandra ex.mor son, far dotter osv.  Det är iaf det jag har lärt mig.

Zvintos
1

Mor+son eller far+dotter räknas till inavel. Linjeavel är att man har en särskilt bra individ som man parar in med jämna mellanrum, dvs man skapar en särskild "linje". Det blir en form av inavel, men på ett annat sätt. Så som jag förstått det.

natha-mjau
0

#4 tack för tipset. ska prova där :)