Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 7283 ggr
dramanda1
0

min kanin har inte bajsat

hej min kanin gräddfile som är typ 5 månader han har inte bajsat jag tog in honom halv 9 i morse och nu är kl 13 . 25 har har inte bajsat sen det han i i en liten balja han har varit inne sen i morse

orolig matte

minaninar
0

Jag förstår inte allt du skrivit.

Men när vet du att han bajsade senast?

Låt honom gå fritt inne hos dig och vakta honom så han inte gör något farligt, typ käkar sladdar eller så. Ge honom hö och vatten någonstans på golvet och locka dit honom. Ge inte pellets eller annat godis.

Försök leka med honom så han rör på sig, det är bra om han hoppar runt, kollar på grejer eller springer, men stressa honom inte.

Om han inte vill röra sig, inte vill äta, inte vill dricka, och inte verkar glad att vara ute i rummet eller lägenheten, då är det allvarligt och då får du skriva här igen.

Motion och hö och vatten, tre saker som är det första man ska göra mot förstoppning el vad det nu är.

dramanda1
0

ok men har har ätit och så och rört på sig men han är en uter kanin så han har varit i buren typ 2 timmar men jag vet inte

Katten_
0

Men jag vet inte??

Sitt med honom och ge honom mat som #1 sa

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
1

Men kan du ta ut honom inne hos dig där du kan vara med honom?

Ge honom vatten och hö inne och handmata honom med hö. Truga lite. Lek med honom, försök lek, men stressa honom inte. Det är viktigt att se om han är slö och lessen, eller om han piggnar till. Om han kommer igång och äter o dricker och får leka med dig och hoppa runt så kommer nog bajset. Men om han inte kommer igång och äter så måste man gå till steg 2.Tungan ute

Vincent...
0

jag tror det kan vara förstoppning,

du kan masera magen  och låt han skutta runt!

HAHAHAHAHAHA…..

minaninar
0

#5 Fast om man inte vet så mycket om massage av kaniner kanske man ska vara försiktig. Visst om han låter dig försiktigt klappa så börja med det. Men stressa honom inte om han inte vill.

hobbymupp
0

http://kaninmagazinet.se/2012/february/forstoppning.html

När min kanin slutade bajsa och jag ringde veterinären sa de att jag skulle låta honom gå där jag kunde se allt bajs som kom, och verkligen kontrollera varje bajsplutt. Hade han inte bajsat inom nån timme skulle jag in med honom akut. Kaniners magar är välsigt känsliga för "avstanning", så nått sånt här kan bli allvarligt.

Läs artikeln ovan och börjar han inte bajsa så är det veterinär som gäller.

Lycka till!

svartkanin
0

Förstoppning troligtvis, uppsök veterinär.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

dramanda1
2

han har börjat bajsa igen

svartkanin
0

#9 Skönt att han börjat bajsa igen men håll uppsikt över honom, det går snabbt mot döden om det skulle vara förstoppning.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

NaDa...
1

#8 Man behöver inte fara till veterinär, de kommer bara att kosta onödigt mycket.
Vid förstoppning brukar Massering av magen, lite Motion och annanas hjälpa. Om det inte funkar så ska man uppsöka veterinär.

Men vad bra att det inte var någon större fara!

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

minaninar
0

Bra att det gick bra. Se till att han får mkt hö nu framöver så hans mage blir riktigt bra. Och kolla ordentligt nu under kvällen och imorgon bitti. Bra att ha han inne o kolla hur det går… o räkna bajset.. som någon sa ovan. :p