Alltid lösa i magen
Min syster har två kaninsystrar (lejonhuvade dvärgvädurar) som ständigt är lösa i magen. De får inga grönsaker eller något utan de äter enbart pellets och torrt hö av bra kvalitet. De har tillgång till pelletsen hela dagarna men äter inte överdrivna mängder av det. Pelletsen är köpt av kaninuppfödare som sa att den här sorten tydligen skulle vara lite nyttigare än "vanlig" pellets. (kan kolla märket imorgon om det kan vara till hjälp) och de har såklart tillgång till färskt vatten hela tiden.
De är i princip alltid lösa i magen och alldeles kleggiga i rumpan så vi får klippa bort stora bajskakor som fastnat i pälsen. Vad kan detta bero på? Och var kan vi göra för att det ska bli bättre?
De har provat att ge något pulver som de inte minns namnet på i vattnet som skulle vara bra för lösa magar men det hjälpte inte…
Ge dem inte pellets alls nu, ge bara hö och vatten ett tag och se om de funkar, städa buren i alla fall bara för att. Och de ska inte ha fri tillgång till pellets
annars om de inte funkar, åk till veterinärn
/Christel & kaninerna! 
Dom har alltid vart såhär lösa i magen. Så det är inget som har dykt upp nu. Buren städas varje dag och allt byts ut en gång i veckan så det handlar inte om städningen. Du menar att det skulle vara okej att utesluta pelletsen helt och hållet ur kaninernas kost under en längre tid? Jag är inte jätte insatt med tanke på att kaninerna inte är mina men, pelletsen måste ju innehålla något som är nödvändigt för att kaninerna ska må bra? annars finns det ingen anledning att ge dem pellets alls?
Uppfödaren sa att kaninerna skulle äta ca 1 dl av pelletsen / dag och de äter inte mycket mer pga att de har fri tillgång.
japp säger som ovan ta bort pellets bara hö, det hjälper, bra om ni tvättar varje dag runt rumpan tills höet börjat gjort verkan o kollar så det inte är något som ser konstigt ut där nere, irriterat eller så
Tror inte det är en bra idé att ta bort pelletsen på en gång eftersom kaninmagar är så knasiga, men de ska inte ha fri tillgång. Se till att minimera andelen pellets, vilket kommer uppmuntra dom till att äta hö. Sen efter ett tag minska andelen pellets igen, och sen eventuellt ta helt bort den om de inte börjat äta hö.
Ett bra sätt att få kaniner att äta hö är även att göra det till en lek, t.ex. har jag en pappåse som min kanin kan krypa in i, och där har jag lagt lite hö. Ett litet mellanmål i lekandet, är de ute eller inne och får de komma ut mycket ur buren?
Har en veterinär kollat på dom?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Hur skriver jag egentligen? Förtydligar vad jag menar:
Får de 1 dl pellets om dagen, ge dom en halv dl istället. Efter ett tag med det, minska andelen pellets. Ta inte bort det helt på en gång, det skulle bli en stor omställning för deras magar. Pellets är inte livsviktigt för kaniner, men det är ett bra tillskott till hö. Men hö ska vara basfödan, så en kanin som inte äter hö får problem med både det ena och andra, tänder och mage t.ex.
hm, jag tror man kan ta bort pellets direkt.. det gör man ju om det är akut problem med magen..
men nån annan som är helt säker får gärna säga..
det låter som de haft alldeles för mycket pellets, o frågan är vilken sort.. jag rekommenderar byte till oxbows bunny basics adult när kaninerna hämtat sig o bajset börjat kotta sig.. o bli fina pluttar det är ett utmärkt näringsriktigt pellets som är lågkalori.. skulle tro de är överviktiga? Får de springa utanför buren några timmar dagligen?
Och ja.. som ovan sa.. veterinär ska kolla om inte några dagar på bara hö gör susen
Om det nu som jag tror är bra att ta bort pellets helt (Hell säger annat, jag är inte hundra, men ?) så kan du vara lugn, de kan inte få näringsbrist på några dagar. Dessutom, har de haft lösavföring så har de ändå en viss näringsbrist som ni på sikt ska försöka fixa till (de ska nämligen äta den avföring som istället fastnar i pälsen) det är en del av deras näringsintag, det är en speciell sorts avföring som ska gå igenom matsmältningen en gång till. När de inte får i sig den för den är lös o hamnar i pälsen får de inte riktigt rätt grejer i sig. ^-^ Så när magarna är bra så kan ni fundera över det. Men då räcker det nog med långsam insättning av Oxbowpellets
#4 det är inte så att de inte äter något hö, de äter mycket hö. Men du anser också att pelletsen ska bort helt? jag måste fråga varför man ger pellets överhuvudtaget om de inte behöver det?
#6 Det kanske går, jag är så van vid att känslig mage = känslig förändring, och behövs det inte en drastisk övergång så kanske det är lika bra att låta bli. :) Men det finns ju bra mycket kunnigare människor här än jag!
Det finns olika syn, vissa säger de behöver andra inte. Det har lite att göra med raser o lite om man är väldigt aktiv med kaninen. Jag är verkligen ingen expert, det finns andra här som vet mer. Det jag nu senast lutar åt är att om man inte läser in sig väldigt mycket på kanin-näringslära så är det bättre att ge lite av ett högkvalitativt pellets, och jag menar nog att oxbow är bäst, speciellt om det redan finns magproblem och eventuell övervikt. Den är lite dyrare, men man ger ju bara någon matsked var per dag. De äter upp allt med en gång, sedan äter de hö.
Men kaniner kan leva på bara hö har jag förstått. Men då måste man ändå supplementera med vissa vitaminer och sådant. Men bara hö nu några dagar en vecka framåt låter bra. O sedan prova att ge lite pellets och se om det blir värre eller om det är stabilt. Det är inte farligt för dem att bara få hö några dagar en vecka. Men det är klart, man måste kolla att de äter och att de dricker och att de skiter ordentligt. Om de slutar äta, då måste man göra något åt det. Critical Care är då något man bör ha hemma.
Ta bort pelletsen och ge enbart hö…
Har de varit så dåliga.. inte bra nämligen!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#5 a okej tack :)
#6 hmm.. alltså det är inte så att det rinner ur dom, så lösa är de inte. det ligger mycket kulbajsar i buren men det fastnar också alltid kladd i rumpan på dom. Vad jag vet äter de upp sina druvbajsar - om de inte gör de för det för mycket pellets (?)
Nej de är inte överviktiga. Möjligtvis litegrand men absolut inte feta på något sätt. Jag ska klämma extra noga på dem imorgon.
Ja de springer runt i huset ett par timmar varje dag.
Jag ska kolla imorgon vad vi har för pellets och jämföra med den du rekommenderar. tack så mycket
Jag säger detsamma Hell.. så har jag också fattat det är med att sätta in pellets, eller att byta, o att sätta in färskt grönt. Men jag har förstått det så att när kaninen blir akut sjuk i magen så ska först allt bort utom hö och vatten. Och eventuellt kan man ge critical care om de då verkar äta för dåligt. Men som sagt ts kan ju invänta nån som vet säkrare.
#7 Om de har problem med magen så är det nog bra att de helt håller sig till hö, men sedan gå in med pellets igen. Pellets innehåller ju saker som är nyttiga, men hö är väldigt viktigt för kaninens mage och är den dålig är det nog bättre att ge enbart hö. Det är inte så att pellets är helt utan funktion, men det viktiga när de är dåliga i magen är hö.
Kommer det någon fast avföring alls? Om det gör det så tycker jag att ni kan ta bort en del av pelletsen. Det kan ju vara så att uppfödarens pellets innehåller väldigt mycket näring som gör att de inte behöver äta så mycket för att magen ska reagera. Har ni kontaktat uppfödaren för tips?? :)
Det är cecotroper som fastnar i pälsen, de kan också överproduceras om de får för mkt kolhydrat o fettrik pellets mm, eller kort o gott för naringsrik mat. Det är därför de har sin blindtarm, eftersom deras diet består av mager mat o svårsmälta grejer o mkt fiber. När de blir bombade med massa högenergimat så blir deras matsmältningssystem slaget ur funktion. I blindtarmen bildas också näring genom de processer som de svårsmälta och näringsfattiga grejerna genomgår, det är mikroorganismer mm som heltenkelt skapar näring och gör att svårtillgängig näring går att ta upp.
#9 De äter mycket hö och dricker, det lär dom ju fortsätta med även om vi drar ner på pelletsen. Vi provar med att ge dem mindre pellets och se vad som händer. jag ska kolla upp vad pelletsen vi använder innehåller och se om det finns något bättre, ex det som nämnts ovan…
#13 ja det mesta är fast avföring men ändå klibbar det fast bajskakor i rumpan på dem. En del klet på hyllplanen och så men det mesta bajset i buren efter en dag är fasta kulor. Det enda rådet vi fått av uppfödaren är att inte ge dom något annat förutom hö pellets och vatten.
#14 cecotroper, är det "druvbajsarna" som de ska äta upp? Med andra ord tycker du att vi ska leta upp ett pellets som är mindre energirikt? med mindre fett och kolhydrater? Tack
http://kaninmagazinet.se/2012/february/diarre.html
Lycka till med kaninerna, alla andra har sagt mycket av det söm bör sägas. Mindre pellets, tvätta, mer hö och om inget hjälper så veterinär. Se till att de dricker ordentligt eftersom att diarré kan torka ut ganska rejält.
#16, absolut, för dessa kaniner så är nog oxbows vuxenpellets det bästa som går att få. Men tänk på det som Hell sa, att när man sätter in pellets igen så ska man gradvis byta ut den sort man har haft innan, dvs. blanda ut den med det nya pelletsen.
Men kaninmagazinet stödjer också det som verkligen är min uppfattning av allt jag läst: ta bort pellets helt tills avföringen kottar sig igen.
från djurkliniken roslagstull
Diarré
Äkta diarré är ovanligt hos kaniner. Detta är ett tillstånd då all avföring kommer ut i flytande form. Det är vanligen ett mycket allvarligt sjukdomstillstånd och ska kontrolleras av Din veterinär omedelbart. Vissa allvarliga magtarminfektioner som orsakar diarré kan leda till döden på mindre än 24 timmar.Det som de flesta människor kallar för diarré, är att kaninen då och då släpper ifrån sig mjuk flytande eller puddingliknande avföring. Emellanåt ses även normal formad avföring. Den mjuka avföringen ses ibland mest vid vissa tider på dygnet (ofta under natten), den kan ha en stark lukt och ansamlas i kaninens päls. Den lösa avföringen är egentligen blindtarmsavföring (se ovan) som inte är välformad. Det finns flera orsaker till detta, men det klart vanligaste är brist på tillräcklig andel fibrer i födan, samt fetma. Genom att utesluta pellets, bröd, frukt och andra onyttigheter från dieten, och utfodra med gräshö av bra kvalitet, och fortsätta så i 1-3 månader, kan man oftast lösa problemet. Konsultera Din veterinär om Din kanin har detta problem, innan Du gör några ändringar i kosten.
Där står man ska tala med veterinär först, men det är väl enkelt, ni ringer imorgon. Vad jag har läst är det dock inga problem att ta bort allt o bara ha hö o vatten tills det blir bra igen, men diskutera med vet först. Du kan ju ringa till roslagstulls djurklinik, de är mkt bra på smådjur. Det går också att ladda ner deras skötselråd i pdf-format
#14 Nästan rätt. Nattbajs/druvbajs/cecotroper äter kaninen normalt upp direkt från blindtarmen. I kaninens tarm så formas färdigsmält mat till vanliga torra kulor, medans osmälta delar (cellulosa = fiber) flyttas till blindtarmen. Där jäser de och snälla bakterier hjälper till att bryta ner dom lite. Sen bajsar kaninen ut dom och äter upp domför att ta vara på varje liten gnutta näring. Detta göra att kaniner kan leva på väldigt proteinfattig och svårsmält kost. Kaniner kommer fråm början från ganska torrt klimat med näringsfattiga växter. Eftersom vi håller kaniner i fångenskap kan dom inte välja vad dom får äta. Vanligt hö innehåller ofta inte allt dom behöver när dom växer eller ska ha ungar (eller tävla) och därför kompletterar vi höet med kraftfoder som är energi och proteinrikt. Om man ger för mycket pellets (för proteinrik och lättsmält kost) så producerar kaninen mer nattbajs än den behöver äta upp. Om man har ett väldigt bra hö kanske man inte behöver ge pellets alls. Kladd i rumpan = kaninen får för kraftig mat. Mindka pelletsen. Jag ger inte ens fri tillgång till ungar. De ska äta hö tills de blir mätta!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Äter normalt upp direkt från anus menar jag såklart.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Och det är framförallt överskott på PROTEIN som ger överskott på nattbajs.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Man kan (och ska tycker jag!) utan problem ta bort pelletsen på en gång. Problem har ni ju redan och detta är lösningen!
Så synd att uppfödaren sa så mycket som en deciliter om dagen (om det inte var tillsammans?), och att ni inte ens följde det rådet utan gav fri tillgång. För mycket kraftfoder är förödande för kaniner och då speciellt för de matglada dvärgvädurarna. Det är inte så att det kan få problem med magen, de får det alltid… Och dessutom övervikt som kommer att döda dem i förtid.
Pellets är inte naturligt. Det är något vi har uppfunnit för att förenkla vår vardag och för att vi utarmar våra åkrar så att hö sällan innehåller precis allt djuren behöver. Precis som för hästar skadet vara en liten väl reglerad extragiva som kompletterar huvudfodret hö (och grönt utifrån på sommaren).
Tack Lina för vidare info.
Vad jag läst så skiljs fibrerna rätt snabbt efter de passerat magsäcken o tunntarmen. De som är väldigt långa går direkt mot utgången o svarar för mycket av peristaltiken (tarmrörelserna) och att tarm-muskulaturen hålls igång (very important). De som är något kortare och där det är möjligt att utvinna mer näring separeras till blindtarmen (cecum). Därför bajsar de ut de stora fibrer de just ätit inom ca 4 timmar, medan det andra som ska behandlas i cecum tar ca 13 timmar i normalfall.
Jag har också läst att de inte kan kontrollera vad de äter eller hur mycket om det är gott (altså de äter inte tills de sprängs, men de kan inte vis a vis sin matsmältning avgöra vad som är bra för dem, men att de av naturen sällan skulle ha mött en massa godsaker som frukt och säd och frodig växtlighet och absolut inte knäckebröd, kakor och choklad i sin ursprungliga miljö (dvs det som evolutionen anser är deras ursprungliga miljö) och därför av överlevnadsinstinkt skulle frossa om de hittade någon liten delikatess så som ett bär eller en frukt. Därför måste man begränsa dem när de är i fångenskap vad gäller för lättillgängliga kolhydrater och proteiner. Antingen kompletterar detta det som du beskriver, eller så är det beskrivet på ett annat sätt.
Men att de i en naturlig omgivning skulle kunna få lite mer variation och att det hö som man köper kan variera i kvalitet enormt och att vi antingen måste anstränga oss att hitta bra grejer och lära oss eller att vi kan lita på dem som formulerar de pellets som syftar till kaninens hälsa och inte till deras aptit.
Jag trodde att proteinhalten hade mer att göra med att inte belasta njurarna. Vlket kan vara en bisak eventuellt. Men det är klart, jag kan tänka mig att precis som för människor så bryts både kolhydrater och protein ner till socker (förutom det kroppen behöver i aminosyreväg) och blir energi, som om den inte går åt lagras som fett. Och proteinerna kanske inte innehåller vad cecum behöver att arbeta med?
Jag har också funderat en del, men inte hittat svar. Undrar om bakterierna och mikroorganismerna i cecum förutom att bryta ner maten dessutom i sig själva eller genom sina biprodukter utgör eller alstrar en del av det protein som kaninen behöver? Vilket ytterligare skulle kunna betyda att man inte ska belasta med allt för mkt protein?
Jag tror jag ska hitta nån zoolog el nåt som kan svara på det.
Jag hittade förresten en rolig sida för alla nördar (som jag)
http://www.forskning.se/nyheterfakta/lankar/fragorsvar.4.303f5325112d733769280002821.html
när jag får tid och lust ska jag nog testa o slänga iväg ett mail till biologen o zoologen o fråga lite mer.
World Rabbit Science Assosciation. Läs deras artiklar :-). Enligt dem så är det farligaste snabba kolhydrater (socker och stärkelse) eftersom de höjer pHt när de bryts ner, vilket gynnar fel bakterier i tarmfloran. Din beskrivning av tarmrörelsen stämmer, det är ju lite mer ingående än vad jag beskrev (försöker hålla lagom nivå för KIF) mem jag hävdar fortfarande att hela vitsen med blindtarmsjäsning är att kunna utvinna proteiner och ex B12 ur "fattig" kost. Det är en lösning på ett problem som alla veganer har ^^.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
"Det är en lösning på ett problem som alla veganer har ^^"
För å förtydliga för andra som läser: alltså detta med mikroorganismer som ger B12 o ev aminosyror etc.
Märker att det är svårt att få fram vad man menar o har märkt att jag ibland utelämnar vissa ord och att det inte alltid blir så begripligt som jag tänkt.
Precis vad jag tänkte om detta med veganer vis a vis kaniner! (det du skrev)
Men jag vet också att jag läst att en grupp veganer från indien (el pakistan?) , typ jainister tror jag, som flyttade till England (?) fick seriös B12 brist och skälet ska ha varit att grönsakerna är för besprutade och därför "rena" från mikroorganismer, till skillnad från det de ätit i sitt hemland. Detta kan förmodligen bli annorlunda för dem som har råd att hålla sig med ekologiska livsmedel. Det beror väl på, en del saker kring överdriven hygien den hypermoderna och industriella världen har sina baksidor också¨- även om det på t.ex. sjukhus ju naturligtvis är en fördel.
World Rabbit Science Association, är det där man kan läsa om proteinets problem/roll? Ska kolla. Är det en online source?
Kul, en till nörd in disguise.
he he
Ja jag håller med om din beskrivning av blindtarmens funktion så klart. Kanske vinns också en del andra vitaminer o mineraler etc ut där, genom nedbrytning av fibrerna. Jag brukar tänka på det som kaninens kimchifabrik (eller surkål, eller surdegsfabrik). Eller surströmming lol. När vi syrar mat så blir ju näringen också mer tillgänglig. Vet ej hur det blir med proteinerna, men förmodligen kanske mikroorganismerna spelar roll där med?