Bra Kanin-bok (Fakta) Tips?
Tänkte att jag skulle läsa på lite om kaniner- in case jag blir kaninmatte i framtiden- och skulle vilja ha tips? på bra fakta-böcker om kaniner, helst på svenska. Jag vet av erfarenhet av rått-böcker att det är svårt att hitta en ultimat bok- oftast är det en eller flera saker som inte stämmer. Men i det stora hela skulle jag vilja ha tips? om baskunskaper så som raser, skötsel osv. Gärna med mycket bilder!
Tack på förhand!
*putteliputt*
Har ingen aning om bok, men vet en hemsida som är superbra!! :)
#2 Har du länk till sidan?
http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm Lärde mig massa från den sidan :)
#4 Tack, ska kolla den!
finns en bok som heter Dvärgkaniner som jag brukar sitta och läsa den är ganska bra + dom säljer den i ica/djuraffären.
Läser ofta: Allt om kaniner
/Christel & kaninerna! 
Skulle också rekonomendera allt om kaniner=)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Allt om kaniner :)
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#6 Har läst den men det är mycket som inte stämmer i den :)
Finns mer än 1 kaninbok som heter allt om kaniner? Har jag sett/läst i alla fall :P
Vilken menar ni?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
haha i en stod detr att man kunde ha 2 kastrerade hanar tillsammans, visst kan man men imte så ofta
#11 Många böcker stämmer verkligen inte:/
Jobbat i en klass 2-3 idag och igår. I ena deras bok som låg i klassrummet, sådan förenklad om kanin, marsvin, hamster, undulat mm, så stod det att kaniner är gnagare och att det finns ras som hette vädurskanin och dvärgkaniner :/
Och på marsvin att dem mådde bra på fröer mm.
Helt galet! Fick även hem en annan bok av en, helt ny, och nyutgiven men verkligen inte bra.
#12 :/ mmh
Finns nästan inga bra kaninböcker vad jag vet, så vill du ha bra fakta får du vända dig till uppfödare, hemsidor eller till oss på kif såklart. Kaninmagazinet.se är också jättebra.
#15 Okej. Den har jag inte läst så den kan jag inte säga något om :)
#15 Den "Allt om kaniner" har jag, var några år sedan jag läste den sist men vad jag kommer ihåg stämde allt.
Ts, In case du inte är nöjd med de svenska, skulle det gå bra med engelska? Jag har just beställt några som jag läst ska vara bra.
#15 Såg nu att jag har den hemma
Hittar fel i den, den är inte bra.
Står t.ex att marsvin och kaniner kan leva tillsammans =fel
Och så står att att hanar skvätter som hankatter vid könsmognad = stämmer definitivt inte på alla
Står att dvärgkaniner väger upp till 1,5 kg = fel
Står att angorakaninernas päls måste skötas varje dag = fel
Står att franska vädurarna kan vara sura, vresiga och skräpar ner = fel
Står att dem ska ha mineralblock i buren = fel
Bara några fel ;)
Dock var måtten som dem rekommenderar bra :)
#15 den tycker jag är helt okej, men vissa saker är ju fel :S:)
#19 Så mycket fel? Det verkar vara väldigt länge sedan jag läste den, för något sådant kommer jag inte ihåg… Jag kommer visst bara ihåg allt som är rätt.
Halloj igen,
#4 Kollade sidan och den verkar trevlig och informativ! Enkel att ta till sig om man som jag är novis på kaniner…
#6-21 Det är faktiskt den boken Allt om kaniner som jag beställt på Bibblan och ska hämta imorrn! Jag vet hur det är med faktaböcker om husdjur- allt stämmer inte. Så är det även i råttböckerna, även om det finns bättre och sämre exempel. När det gäller kaninböcker, är jag mest nyfiken på att läsa om de olika (dvärg)raserna för att se vilken som möjligen kan passa mig och mina förutsättningar bäst. Kommer förstås även att läsa mkt på nätet samt ställa frågor här, om det nu blir kanin för mig
#18 Engelskspråkiga böcker funkar också, vad gäller råttböcker går det knappt att få tag i svenska sådana, så de jag äger är på engelska.
#21 Yes och då var det ändå inte allt :P
#22 I den boken du beställt stämmer inte allt med kaninraserna heller ;)
Står t.ex att dvärgkaniner väger upp till 1,5 kg, vilket ju inte stämmer, dem väger upp till 3 kg osv :)
#23 Men det kanske står om de olika rasernas temperament och personlighet, generellt menar jag? Jag vet inte ens om den kanin jag söker existerar- jag vill ha en liten och lugn varelse, som tycker om att umgås med mig, och som är tillräckligt stresstålig för att kunna tas med då jag åker bort. Barnvänlig också. Dvärgvädur och hermelin tycker jag är fina, och jag gillar rexpäls. Dock måste jag ta reda på om jag verkligen tål kaniner, genom att träffa fler och kanske låna hem/hyra en kanin under en kortare period för att se så jag inte reagerar på vare sig kanin eller hö. Så boken är bara en liten början, jag kommer att behöva läsa och lära mig mycket mer innan jag ev blir med kanin
#24 Mellan dvärgvädur och hermelin tror jag dvärgvädur passar bäst in. Dem brukar vara lugnare än hermeliner, för dem brukar ha mer energi :)
Jag har en dvärgvädur rex. Underbar kanin, med bra temperament. Livlig men samtidigt lugn när det gäller :)
#25 Dvv väger runt 2 kg väl? Kan ju vara lagom vikt att bära på. Lever dvärgraser längre än de större raserna?
#26 Japp runt det.
I regel ja, precis som med hundar. Men skiljer såklart :)
Vet dem som haft jättekaniner som blivit 7-8 år gamla, precis som dvärgkaniner i regel blir (medelåldern är 6-9 år på dvärgkaniner men många kan bli 10-12 år gamla med) :D
#27 Det gäller att veta vad man ger sig in på med ett djur som lever så pass länge. För mig är det dock en fördel, jag är så less på att mina råttor är så kortlivade. SKulle vara lycklig om de hade kaniners livslängd.
#28 Ja precis, helt rätt :)
Ja det är synd att råttor inte lever länge, vad är medelåldern på dem? 2-3 år?
#29 Man får vara glad om de blir 3, snarare 2-2½ år
#30 OK för vi hade 2 råttor på naturbruk där jag gick gymnasiet, ena fick ljuvertumör när den var runt 1 år gammal så fick avlivas. Så dem sålde den andra
#31 Usch ja, tumörer och besvär med luftvägarna är tyvärr mer regel än undantag. Tror inte jag haft nån råtta som dött en "naturlig" död av hög ålder, än så länge. Så jäkla trist
#32 Tråkigt :( Älskar råttor men vill inte ha pga så låg ålder och problemen dem kan få.
#33 Verkligen, och det är en gigantisk nackdel med de små liven- i övrigt är de ju underbara djur
#34 Ja ljuvliga. Var skötare på en av råttorna vi hade på skolan :)
#35 Måste ha varit roligt, de är ju så nyfikna, sociala och påhittiga
. Jag är faktiskt lite "orolig" att kaniner inte är lika roliga att ha som husdjur
Åh.. saknar verkligen mina små råttisar, min äldsta blev 4 år, han var en liten kämpe!
#37 Å, vad underbart att få ha en sån gamling- det motsvarar ju ca 100 människoår!
Jag sitter och kollar Kaninmagazinet.se´s sida, men jag hittar inget om kastrering- eller så har jag missat det. Intressant läsning iaf
#38 Ja han fick vara frisk och var alltid aktiv (fram tills den sista tiden), Stor var han (dubbelt så stor som mina rått-flickor) och riktig "vildrått" fär eller hur man nu ska uttrycka det, många tyckte inte han såg ut som en tamråtta men han var den gosigaste, snällaste killen :)
#39 Vilken lycka för honom (och dig)! "Viltfärg"/Agouti är otroligt vackert tycker jag! Jag funderar ibland på att skaffa hanar när mina honor är borta, just för storlekens skull. Men jag är inte så förtjust i deras pung
#19 könns lite OT men man kan visst ha kaniner och marsvin ihop. Det går oftast hur bra som helst. Det enda som är lite lurt är att marsvin har en bakterie i mage som inte kaniner har och som kan vara farlig för dem. Men det är sällan problem. Jag har själv haft marsvin och kanin ihop. Det var inte planerat utan de valde det själva. I vilket fall, man kan ha dem ihop.
Sen det andra du tycker är fel, känns inte helt fel. Det om att hankaniner skvätter vid könsmognad. Visst det stämmer väl inte på alla med det kan ju vara bra att veta ifall man skaffar kanin. Om man köper sin första kanin är det ju lika bra att räkna med att den kommer skvätt och bl positivt överraskad istället för tvärt om. Samma med angorakaninerna bättre att bli positivt överraskad och vara medveten om att det blir jobb i stället för att tänka "att det blir hur lätt som helst och inget jobb" och sedan stå där med en tovig kanin.
:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#41 I djuraffärer har de dem oftast ihop har jag sett. Argumenten mot är väl att kaniner kan sparka till och skada marsvinet- men hur funkar det med bakterien? På vilket sätt drabbas kaninen?
Ang skvättande- hur tidigt kan man kastrera en kanin? Kan man kastrera honor för att förhindra juvertumörer (om nu kaniner drabbas av det?). Blir en hona lugnare efter kastrering?
# Att kaniner kan sparka marsvin har jag också hört, men jag tror helt ärligt inte att risken är stor. Men man måste ju ändå vara försiktig, testa om de tycker om varandra och inte bara släppa ihop. Alla tycker ju inte om alla :) Hur det fungerar med bakterien vet jag inte exakt, jag vet bara att den är farlig för kaniner då de inte har den naturligt.
Kastrering och så är jag inte helt säker på tror det är runt 3 månader? Men det är lätt att fråga veterinär, de brukar var hjälpsamma!
Här http://veterinaren.se/ och på argria kanske det finns något? :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#43 Jag får undersöka kastrering mer, om det blir aktuellt med kanin, tack
#41 Här är en artikel om kaniner och marsvin ihop, det är kaninen som kan ha bakterien och inte marsvinet.
#40 Ja det var en mysig tid :) haha, nä det var just pung och svans många reagerade på när de såg min kille, men kan ärligt säga att det var inget jag tänkte på, har man en go vän ser man inte "delar" på samma vis :P
#41 Kaniner och marsvin är inte bra att ha boendes ihop permanent i samma bur.
Marsvin & kaniner äter inte exakt samma mat, de talar olika språk, kaniner kan råka skada marsvinen plus att att marsvin måste bo med en artfrände alltså annat marsvin. Du har blandat ihop det. Det är kaniner som kan ha bakterier som kan göra marsvin sjuka men det är inte vanligt.
Djuraffärer ska du ej lyssna på, många vet inte vad dem sysslar med.
Det är kaninerna som har en bakterier som kan göra marsvin sjuka men är ytterst ovanligt!
Jag anser att man ska skriva rätt fakta. Och på angora kaniner är det inte bra att borsta dem varje dag, inte bra för pälsen, för det blir dålig kvalité då plus att det är då det kan bli tovor, så det är inget positivt med det.
#46 Älskar verkligen råttsvansar
men vet att många tycker de är läskiga. Skulle förmodligen bli samma för mig, att jag inte skulle tänka på de mindre angenäma delarna
#45 okej, då mindes jag fel, men det var en bakterie iaf ;)
# 47 det var ett tag sedan, möjligt att jag har blandat ihop bakterien. Poängen är ju ialla fall den samma, det kan smitta. Jag är väl medveten om att de är olika djur och att inte allt är samma. Och jag är likväl medveten om att man måste ha två marsvin ihop och att djuraffärer ofta har fel. Jag har haft kaniner hela mitt liv, så jag anser mig kunna tillräckligt om dem föratt veta vad de behöver och inte.
När vi köpte vårt marsvin visste jag iprincip ingenting om masvin (detta var flera år sedan), jag var förövrigt inte ens med och köpte det utan det var min mamma och min bror. De kom hem med ett litet vettskrämmt marsvin som inte vågade gå utanför sitt hus och mest troligt inte var så lyckligt. Jag hade då en vädurskanin med ögonproblem, så där att det ran. Jag och min bror släppte ihop dem för att se vad de tyckte om varandra och marsvinet blev så lyckligt! Han hittade sin idol och livskamrat. Marsvinet följde kaninen vart han än gick och ropade på honom om han var för långt borta. Att de pratar olika språk var problem för dem.
Att de ska ha olika mat, spelade ingen roll för dem. Eftersom jag var väldigt liten när jag fick kaninnen så åt han sånadär blandningar. Jag fick reda på att det inte var nyttigt med tiden, men han vägrade äta någott annat. SÅ vi köpte blandning för både marsvin och kanin, inte nyttigt kanske, men de blev gamla och var lyckliga. Det enda vi funderade på så var att marsviner fick C-vitamin droppar i sitt vatten. Men vi minskade bara på dem och gav honom grösaker som inneåll det. Så i detta fallet gick det hur bra som helst.
Ja menar inte att man bara ska sätta ihop dem utan risker, men sä långe man vet om det och är noggran så ska det inte vara några problem. Vet även flera andra som har haft kaniner och marsvin ihop.
Nu vill jag inte framstå som någon som "kan allt utan att egentligen göra det" utan jag vill dela med mig av mina erfarenheter och vad jag vet. Så min poäng är; det går att ha dem ihop :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Och just det! Angororna! Jag menar inte att de har rätt när de skriver så, jag tycker bara att det är bättre att de skriver fel åt det hållet än andra. Man lär sig ju med tiden och jag tror man hade märkt ganska snabbt att borstning varje dag är överdrivet :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#49 Vitaminer i vattnet hjälper inte, det avdunstar ifrån vattnet inom 30-60 cm ;)
Men dem som läser vissa böcker gör ju det för att lära sig, och då lär dem sig ju fel :) Dem vet ju inte att dem ska var försiktiga eller att marsvin ska vara minst 2 st om böckerna skriver som dem gör?
#50 Jo förhoppningsvis märker dem det, men inte alla som märker när det inte är bra :/
#51 inte i vattenflaska ;)
Nej, det håller jag med om att de inte lär sig. Och det tycker jag är fel. Vill bara påpeka att man kan ha dem ihop utan problem.
Och, nej alla märker inte. Men ungefär lika många skulle nog tyvärr låta bli att göra som det står i boken om det stod rätt.. Återigen, min poäng är att jag tycker det är ett bättre fel än tvärs om :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård